recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Spárga fehéren és zölden

Mitzi von Küche

2013. június 19. - Mitzi von Küche

A zsenge fehér spárga régi kedvencünk a spárgaszezonban. Először jó pár éve Németországban vittek el minket spárgakóstolóba "Spargelzeit!" felkiáltással - ízlett is nagyon. Akkoriban idehaza még nem is igen lehetett kapni. Közben itthon is divatba jött, bár az igazán friss spárga felismeréséhez kell némi tapasztalat. Az évek alatt sikerült tökéletesítenem a spárgatisztítási készségemet - már nem törik el egy szál sem.

spá1.JPG

Először is levágom a fás végeit (bizony, itt nem lehet kíméletesnek lenni), spárgatisztítóval leszedem a héját (kivéve a legzsengébb spárgafejnél) és jól megmosom.

spá2.JPG

Egy magasabb edényben sós-enyhén cukros vízbe fejükkel felfelé állítva megfőzöm a spárgaszálakat majdnem puhára. A maradék spárgavég-darabokat később fel lehet használni spárgaleves készítésére vagy rizottó, stb. ízesítésére (előkészítve le szoktam fagyasztani - milyen jó lesz majd télen!).

        Nagyon szeretnék egy igazi spárgafőző edényt, de csak időszakos használhatósága, magas ára, valamint nagy (de sosem eléggé nagy) konyhám korlátozott helykapacitása miatt évről évre halasztom a beszerzését.

Nos, tehát a háromnegyedéig megfőtt szép spárgaszálakat egy kivajazott jénai tálba helyezem, sajtszósszal nyakon öntöm (bevallom, a por alakú sajtszószt használom általában és nagyon jónak találom) és már mehet is az előmelegített sütőbe.

Először lefedve, majd fedetlenül sütöm kb. 30-40 percig. Önmagában is megállja a helyét, de a húsimádó férfiak kedvéért körítésnek szoktam adni. 

spá3.JPG

 

              A zöld spárgát régebben másodrendűnek tekintettem, nem is foglalkoztam vele, míg az idén külföldön egy hal körítésében néhány szál grillezett zöld spárgát is kóstoltam - és egyből bele is szerettem.

spá5.JPG

Hazaérve első dolgom volt egy csomag friss zöld spárga beszerzése. Csak a legvégét kellett levágni és - minő könnyebbség - egyáltalán nem kellett tisztítani. Már nyert ügyem van!

spá6.JPG

Mosás után egy kivajazott jénai tálba tettem és megszórtam nagy szemű tengeri sóval. A tetejét alaposan meghintettem olivaolajjal és már ment is be a grillsütőbe. Valami csoda az én új sütőm, mert a grillfunkció azonnal működik és előmelegítés nélkül, 15 perc alatt elkészült a grillezett zöld spárga. Időnként persze megforgattam, hogy az alsó szálak is szép színt kapjanak.

spá7.JPG

Csodás ízélmény: semmi fűszer nem kell hozzá a són kívül (fokhagyma sem) és a zöld spárga eredeti, finom, enyhén édeskés ízei maradéktalanul érvényesülnek.


spá8.JPG

Önálló ételként is jól megállja a helyét, de a férfiak kedvéért egy kis gyenge rántott csirkét és vajas-kapros újkrumplit is készítettem a zöld spárga mellé. Most tehát a fehér és a zöld spárga vetekedik nálunk a kedvenc címéért.

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr845340530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.06.19. 09:49:35

Amikor először főztem spárgát, azt hittem, nem szeretem, valszeg azért, mert nem tettem cukrot a főzőlébe, meg igencsak szét is főztem rendesen.
Azóta meg nem értem, hogy egyáltalán hogy gondolhattam, hogy nem szeretem. Megenném mindennap.:)
Tényleg? nyersen nem kóstolta még senki??

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.06.19. 10:34:03

A spárgának van saját cukortartalma is (valamicske),, ami pl. a grillezett zöld változatban érezhető is. A fehér esetén pedig érdemes rásegíteni kicsit.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.06.19. 10:35:43

@Mitzi von Küche: akkor csak a szétfőzés lehetett a baj. mindenesetre nálunk egyik kedvenc, még a férj is kedveli.:)

Hurri Kán 2013.06.19. 10:43:12

Valószínűleg kiváló, grillezett/sült padlizsánt/paradicsomot/zöldbabot/paprikát szeretem, ezt valahogy nem tudom megenni :)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.06.19. 10:44:24

@Hurri Kán: még te sem lehetsz tökéletes, te tökéletlen! :P :DDDDDDDDDDDDDDDD

Hurri Kán 2013.06.19. 10:50:25

@AnicaSubRosa:
Tudom, hogy nem vagyok tökéletes. Egyetlen hibámat, túlzott, és indokolatlan szerénységemet még nem sikerült letenni :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.06.19. 10:51:20

@Hurri Kán: annyira röhögök, hogy majdnem kimoderáltalak :P :DDD

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.06.19. 13:33:19

@Hurri Kán: Még áll az ajánlatom: az én spárgámat kóstold meg és tetszeni fog!

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.06.19. 16:38:27

@Mitzi von Küche: azért egy gombolyagnyit én is viszek neki. Ja, az nem spárga, hanem madzag :D ;)

Hurri Kán 2013.06.19. 16:43:06

@AnicaSubRosa:
Arra az esetre, ha netán el találnám veszíteni a fonalat? ;)

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.06.19. 18:17:38

@AnicaSubRosa: Tökéletes tökéletlen. Olyan van?

Megenném a spárgát, de egyedül magamnak biztos nem fogok csinálni, inkább majd falatozok belőle másnál.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.06.19. 20:48:09

@Hurri Kán: ááááá, én nem is feltételezem :D
@dömbi: látod, hogy van :D itt az élő példa (Gyuri), csak kicsit néha eleven :D

süllőcske 2013.06.19. 22:35:03

Le vagyok kötelezve a spárgánál.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.06.20. 22:11:45

Na mi van itt kérem ciánozás, vagy nem bírjátok a spagóca szagát?

Daró 2013.06.20. 22:18:35

soha nem ettem spárgát. Ez szégyen, mert tudom hogy szeretném :-) helyesebben egyszer ettem PO-nál, nyersen. ugyanakkor amikor szintén először életemben Ayrant is ettem, meg dióbefőttet meg...meg... nem tudom mit még.

anica inkognitóban · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.06.20. 22:21:02

@dömbi: @Daró: na, kénytlenek leszünk min. +2 főre csinálni legközelebb :)

medvedr 2013.06.21. 06:05:30

A zöld spárga nagyon tetsztik, megenném az biztos. Amúgy nem vagyok spárgarajongó, megeszem aztán annyi, de ez a zöld ez nagyon tetszik.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.06.21. 07:51:06

@anica inkognitóban: Tündér vagy, de spárgával etesd az Öcsköst. Ha véletlenül arraszédelegnék, nekem csülköt adjál, meg ilyesmi normális magyar ételt, vagy főzzél nekem rendes húslevest.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.06.21. 07:53:20

@Daró: Ugye-ugye, miket eszik másnál az ember, és nálunk még nem is voltál.

anica inkognitóban · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.06.21. 08:37:10

@medvedr: ahogy észrevettem, számodra nem lehet nehéz főzni :)
@dömbi: papírleves tintagaluskával!!!!! :P :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.06.21. 11:42:30

@Daró: Ha tudtam volna, hogy még nem ettél spárgát, adtam volna a finom házi sörödért cserébe :)

susztertangó 2014.05.09. 16:44:48

@Hurri Kán: Bennem van a három erény: okos vagyok, szép és szerény.
:-))))

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.05.10. 17:49:15

@susztertangó: @Hurri Kán: @AnicasubRosa: Egyetek spárgát - holnap fehéret és zöldet is készítek (amíg itt a szezonja).

susztertangó 2014.05.11. 08:46:14

@Mitzi von Küche: Ma zöld spagi lesz a köret.Meglátjuk.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.05.12. 17:57:16

@susztertangó: Nem tetszett? Jól meg kell grillezni, akkor jön ki az íze. (Egyébként bevallom, hogy a fehér szerintem sokkal finomabb, de macerásabb az elkészítése.)

susztertangó 2014.05.12. 19:28:09

@Mitzi von Küche: Nem volt az a "hű, amindenit" élmény.Semleges inkább. Iluska barátnőm fanyalgott és közölte ezt is meg kellett volna hámozni, és szép hosszú zöld spárga-kabátokat helyezett a tányér szélére:"ez fás!" Közben nekem minden egyes harapásnál roppant-úgy, hogy betudtam szokott nyafogásának, mindenre, ami nem megszokott, hús hússal.Aztán este a már kihűlt csirágok között nekem is akadt ilyen, de önbüntiből megettem.:-)) Különben másfél kiló sült csirkeszárny zsírjában lett kisütve. A gázsütő eredeti 1930as tipusu gáztűzhelyé, 1960as gyártmány.Azért majd egyedül kísérletezek.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.05.12. 19:42:12

@susztertangó: Úgy hiszem, a grillezés a zöldpárga jó ízének kulcsa. /Azért utaltam az új sütőmre :) - nem bírok betelni vele, hogy negyedóra alatt csodásan megsüti a halat, stb./ A muzeális gáztűzhelyen is biztosan csodás dolgok készíthetők!
süti beállítások módosítása