recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Gombhoz a kabátot 1. (HurriKán)

2013. augusztus 16. - Hurri Kán

Megérkezett az olyannyira várt tavasz nyár, s vele együtt elindultak a különféle sajt-, bor-, és egyéb fesztiválok, rendezvények. Ezekre, illetve piacra kilátogatva sikerült hirtelen felindulásból mindenféle fűszereket összevásárolnom. Ezzel új kihívás elé állítva magam: a fűszerek adottak, nézzünk valamit, amit lehet velük főzni. Közepesen hosszú tanácstalankodás után a két szerencsés kiválasztott egy gombaleves, utána pedig egy zelleres-zöldbabos-tejszínes borjúragu lett.

A leveshez:

  • fél kiló laskagomba
  • kis fej vereshagyma
  • babérlevél
  • rozmaring
  • borókabogyó
  • további fűszerek, amiket nem felejtünk el
  • tejszín
  • főzőbor (ezúttal Nyakas-féle Aligvárommal portalanítottam a nyelőkét)

A gombaleves alapvetését PO koma Pásztortűzön megénekelt receptje adta. Feledékenységem okán a recept a kivitelezés során kissé átalakult. A feltett vízbe rozmaringot tettem kakukkfű helyett, mivel úgy emlékeztem, van még kakukkfüvem, így nem vettem. Mint kiderült, rosszul emlékeztem. A citrom is mindenestül kimaradt. Másik lábasban két fej hagymát pici zsíron megpirítottam, majd rádobtam fél kiló laskagombát. A főzőbor minőségének ellenőrzése után (kb. 10 perces folyamat, nem szabad elhamarkodott döntést hozni) a gombát megsóztam, répát nem tettem bele, ehelyett megszórtam némi trombitagomba-porral. További kb. 15 perc párolás után átszűrtem rá az időközben felforrt babérleveles, borókabogyós, rozmaringos levet, öntöttem bele kb. 2 deci tejszínt, mikor azzal újra felforrt, a legvégén egy pohár fehérbort is, és ekkor fűszereztem készre.

A bornyúhoz:

  • 60 deka borjúcomb (kedvenc szír hentes-és csemegeboltomból)
  • 2 szál répa
  • 1 szál zeller
  • 30 deka zöldbab
  • fej vereshagyma
  • zöldfűszer-keverék
  • vaj
  • tejszín

A második kiválasztott, a borjúragu eredeti receptjét inkább nem írnám le. Az ötlet jó, de miután azzal kezdte, hogy a hagymát margarinon pirítsuk, rájöttem, a leírás alaposabb revízióra szorul. Az étel ízét egy zöldfűszerekből álló, levendulás fűszerkeverék adta. (A nálamnál precízebb szakácsok kedvéért az összetevők: kakukkfű, tárkony, petrezselyem, rozmaring, majoranna, oregano, bazsalikom és levendula). 60 deka borjúcombot rádobtam egy fej, vajon megpárolt hagymára. Mikor megpirult, és elkezdte a levét kiengedni, megszórtam a keverékkel. Közben másik lábosban szintén egy kis vajon odatettem két szál sárgarépát és egy szál zellert karikára vágva 30 deka zöldbab társaságában. Kb. fél óra után a zöldségeket (néha megkevertem őket, így csak az elején égtek kicsit oda) mindenestül, a kifőtt levükkel együtt ráborítottam a húsra. Csak ekkor sóztam, illetve öntöttem rá kb. egy deci vizet. Innentől még szűk fél óra kellett, hogy a borjú megpuhuljon, mikor ez sikerült neki, ráöntöttem 3 deci tejszínt, illetve még egy kis fűszerkeveréket, és összeforraltam az egészet. Bor nem került belé, mivel lányos zavaromban annyira izgultam, nehogy elrontsam, hogy mire kész lett, kiürült a palack. Sima tésztával tálaltam, ha legközelebb megint csinálok, a köret gnocchi lesz mellé.

Mivel további fűszerek várakoznak kipróbálásra, folytatás következik.   

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr865283000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.08.16. 10:01:27

Tipp-topp! Mondanák a svájciak.
És végre valki (rajtam kívül) használja fűszerként a levendulát!
Legközelebb a Vuray kifőzdében óhajtanék falatozni.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.08.16. 16:47:45

azért elképzelem Gyvy lányos zavarát..khmmm...khmm....:D
@dömbi: mindig sejtettem, hogy lelki társak vagytok :P :)))))))))))))

Hurri Kán 2013.08.16. 17:09:29

@dömbi:
48 órás előjegyzés esetén minden megoldható ;-)

@AnicasubRosa:
Kéretik mellőzni a szakáccsal való személyeskedést :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.08.16. 17:34:00

@Hurri Kán: nem szeretem a személytelen interakciókat :D

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.08.16. 18:18:53

@Hurri Kán: Köszi, időben szólok. Tüneményes személyemen kivül hogy mivel járulhatok az esthez, majd in private megtárgyaljuk.

@AnicasubRosa: Sajnálom, ez ügyben nem hagyom magam kikérdezni. DDD

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.08.17. 09:46:33

@dömbi: pedig szerintem ezügyben veszélytelenül kikérdezhetnénk :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.08.17. 10:11:08

Hogy a Kartársnők extatikus reakciója mellett a ráció is szóhoz jusson...:)
Ez a szép a kreatív főzésben, ha nincs valami receptben szereplő hozzávalónk, mivel/hogyan helyettesítsük - s a végén lehet, hogy egy új, más íz és minőség jön létre.
Csak ismételni tudom: a szerző stílusa imádnivaló.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.08.17. 11:10:03

@AnicasubRosa: Tulajdonképpen ja...
@Mitzi von Küche: A lényeg, hogy nincs korreláció.
A stílusa mellett a főzési tudománya is, mert szívét lelkét beleadja, a testét remélhetőleg kihagyja, esetleg némi vér...

És most ne tartsatok fel, mert Kisdömbi konyháját fel kell szerelnem. Szerinte lábos meg hasonló úri huncuttság felesleges porfogó. Bögre pohár legalább 1 literes legyen, a tányért rögtön levesestálnak képzeli el, és mindenből bőven elég 1 darab, kenyértartó minek?-úgysem eszik majd semmihez sem, ha nem ülök a nyakán.
Kire ütött ez a gyerek? (költői kérdés volt)

medvedr 2013.08.18. 20:51:49

Állat! Nekem is kell ilyen borjúragu, most! Köszi!
Esetleg a szír hentesről valami közelebbit lehetne tudni?

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.08.18. 21:45:02

@Hurri Kán: ott találja az ÖSSZES szír hentest????? és hogy férnek el annyian?? :O :D
süti beállítások módosítása