recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Nyúl vadasan

Mitzi von Küche

2013. szeptember 04. - Mitzi von Küche

Kaptam egy fagyasztott vadnyulat a testvéremtől. Úgy megörültem neki, hogy még érte is mentem, jó pár kilométert vezettem a nyúl kedvéért. Aztán később már nem örültem annyira, mert noha darabokban volt, de a lehártyázással és a kicsontozással elég sok időm ment el. Hiába, nem vagyok igazán gyakorlott ebben a témában, nyúl ritkán kerül az asztalra. Tulajdonképpen a nyúlból csak a gerince és a hátsó combjai használhatók, meg még pár apró darabka.

                                  Nyúl 1.JPG

Ha már megvolt a neheze, az előkészítés, készíteni kellett egy nyúlhoz való páclevet. Ehhez vizet forraltam egy edényben, amelybe egy szál vékony csíkokra vágott sárgarépát és petrezselyemgyökeret, egy felkarikázott hagymát, három gerezd fokhagymát, fél deci ecetet, sót, kb. 15 szem borsot, két babérlevelet és némi koriandermagot tettem.

           Nyúl 2..JPG

Forraltam a levet tíz percig, megvártam, míg kihűl és a jénai tálba rakott húsdarabokra öntöttem, majd lefedve a hűtőbe tettem. A legfinomabb részt, a gerincnél, két-két darabra vágtam. Az igazat megvallva, attól félve, hogy egy nyúl kevés lesz a húskedvelő férfiaknak, két szelet marhacombot is hozzáadtam. Két napig pácolódtak a húsok együtt, közben egyszer-egyszer megfordítottam a darabokat.

           Nyúl 3..JPG

Eljött a vadas elkészítésének napja vasárnapi ebédre. A vadast én mindig kuktában készítem már sok éve, kidolgozott technikám van rá és az eredmény igencsak ízletes.

                         Nyúl 4..JPG         

             Némi olajon kissé megpirítottam három szép szál, kisebb darabokra vágott sárgarépát, majd kiszedtem. Most beleraktam a hússzeleteket, kissé körbepirítani. Ezután visszament az edénybe a répa, hozzákerült még két vastagabb petrezselyemgyökér kisebb darabokra vágva, a zöldje is, egy fél zeller a zöldjével, fél karalábé, egy paradicsom negyedelve, két pici darabka citromhéj, két babérlevél, egész bors, koriander, némi rozmaring és só. Közben a hús már némi levet eresztett, úgyhogy csak némi fehérbort kellett utána öntenem, hogy majdnem elfedje a nagy kuktában lévő húst és zöldségeket.

                                  Nyúl 5..JPG

Ezután lezártam a kuktát és a jelzés után 45 percig pároltam /házinyúl esetében 30 perc is elegendő/. (Ez idő alatt összedobtam a desszertet, ami saját baracklekváros piskótatekercs lett.) A készítési idő letelte után kiengedtem a gőzt, majd a fedél kinyitása után óvatosan kiemeltem a puha hússzeleteket és lefedve félretettem. 

          Most következett a kényesebb művelet, a vadas mártás elkészítése és ízesítése. Amióta létezik botturmix, nagyon egyszerű a dolgunk: a fazékban maradt levet, amelyből kiszedtem a zellerlevelet és próbáltam a borsszemek nagyját kihalászni, összeturmixoltam a darabos répával és egyebekkel. Nem szoktam rántani, a sok zöldségtől így is megfelelően sűrű lett a mártás (egyébként sem vagyok a rántás híve).  Általában egy evőkanálnál nem teszek több tejfölt bele, ennyi elég az íz selymesítéséhez, majd következett a mártás lelke: egy jó evőkanál mustár. Kardinális kérdés a finomhangolás: némi cukor (az igazi az lenne, ha karamellizálnánk a cukrot, de a nyúl esetében ezt túlzásnak éreztem), kis utánasózás, pici citromlé és egy-két löttyintés Worcestershire szósz. 

Összeforraltam egy-két percig, majd a húsra öntöttem és melegen tartottam tálalásig.  A mártást egyéni ízlés szerint készíti mindenki, kétszer teljesen egyformán nekem sem sikerült még, mindenesetre erre időt kell szánni, hogy megkapjuk azt az ízt, amit elképzeltünk.

                                              Nyúl 7..JPG

Knédlivel (azaz magyar nevén szalvétagombóccal) tálaltam – finom lett és elegendő is a vendégeknek, el is fogyott minden.

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr685260902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2013.09.04. 08:27:13

A szalvéta gombócon jót szoktam derülni, mert nálunk az volt a szokás, mikor kicsik voltak a lányok, hogy evés végén a szalvétából gombócot gyúrtunk, és megpróbáltuk a szemben ülő tányérjába pöckölni.:) Maradva a vadasnál, én szigorúan zsemlegombóccal készítem, a mártást nem turmixolom, hanem szitán töröm át. Az íze pedig afféle savanyú édes, köszönhetően a citrom-mustár(horcsica kremsi)-baracklekvár hármasnak. Úgy összességében szerintem több a cuccal a macera, mint amennyit ér...,nem is csinálom, max. egyszer egy évben.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.09.04. 09:20:51

@Benikuty: Én is zsemlegombóccal szeretem a legjobban...
Tudom, hogy örökbecsű posztod után merészség vadassal a színre lépni, de én ilyen kényelmes turmixolós fajta vagyok :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.09.04. 09:22:28

@Benikuty: Én is a kremsi mustár híve vagyok (és nem kapok mostanában).

Hurri Kán 2013.09.04. 11:31:33

De rég ettem, pedig de szeretem :)

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.09.04. 12:43:08

@Hurri Kán: Ami éttermet ajánlottál a minap, ott láttam marhapofa vadasan-t. Kipróbálhatjuk, ha gondolod ismét felesben...?

@Mitzi von Küche: Nagyon szeretem a vadast, de a nyulat senki még a konyhámba se hozhatja be főzés céljából. Zsemlegombóc nálunk is favorit a vadasokhoz, mióta teszek bele zöldfűszereket, azóta a család sem pampog annyira ellene.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.09.04. 13:54:01

@dömbi: Nálunk is csak szökőévben van (azért is írtam meg), de igen finom zamata van.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.04. 18:34:07

szeretem a nyulat, csak rég ettem, pedig a barátnőmék tenyésztik eladásra.
Szeretem a vadast is, szalvétagombócot még nem csináltam, SZemlegombócot sem, a ZSemlegombócom viszont világbajnok volt :D
@Benikuty: az a baracklekvár... hmmm...:) te nagyon tudsz valamit! ;)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.04. 18:36:19

@Hurri Kán: @dömbi: én meg majd éhenhalok? heeee?? :D
@Mitzi von Küche: igen jól is hangzik :)

Benikuty 2013.09.04. 19:15:00

@Mitzi von Küche: az nagyon rég volt, és jól esik, hogy emlékszel rá :)

Benikuty 2013.09.04. 19:17:31

@Mitzi von Küche: eltűnt az aldiból, nekem barátom szokott hozni Szlovákiából.

Benikuty 2013.09.04. 19:19:05

@AnicasubRosa: álszerény lennék, ha azt mondanám: "nem" :)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.04. 19:19:06

@Benikuty: még nem vagyunk olyan idősek, hogy memóriaproblémáink legyenek ;) :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.04. 19:20:22

@Benikuty: nem szeretem az álszerény embereket, ugyanolyan jellemhibának tartom mint az önelégültséget. úgyhogy légy őszinte és mondd, hogy IGEN! :D

Benikuty 2013.09.04. 19:20:31

@AnicasubRosa: nem is a "t" faktorra gondoltam :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.09.04. 19:22:58

@Benikuty: Mi a "t" faktor? (Én csak az SI-faktort ismerem...)
@AnicasubRosa: Pedig ez a knédli is Tante Aldi terméke :)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.04. 19:24:54

@Mitzi von Küche: jó kis üzletlánc az, egy vagyont tudnék otthagyni minden alkalommal.:)

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.09.05. 08:30:51

@AnicasubRosa: Mindenki a rendelt ételének csak a felét eszi meg, a másik felét beadja a közösbe. Érteeed???
Navégre!!! DDD@
@Mitzi von Küche,@Benikuty:
Most megyek az Aldiba, és megnézem a mustárt, ha van, viszek, szóval reszkessetek!!!
És Beni, a kisrókás vadasodra én is emlékszem ám, ne gondold, hogy nem.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.05. 09:26:27

@dömbi: na, akkor a bélpoklos @Hurri Kán: mellett mi éhenmaradunk :D

Hurri Kán 2013.09.05. 09:27:41

@AnicasubRosa:
Ez igazán nem az én problémám :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.05. 09:31:41

@Hurri Kán: felelőtlen :P :D

Jóóóó reggelt, Ebes! :D Csend, rend, fegyelem, szép csendesen eldolgozgatok, közben néha kommentelésre is jut időm :) ezt szeretem!

Hurri Kán 2013.09.05. 09:35:19

@AnicasubRosa:
Hát rendelj úgy, hogy magadnak is jusson belőle elég :D

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.09.05. 09:50:24

@AnicasubRosa: Dehogyis! Teljesen tekintettel van a szegény svájci éhezőre, a debrecen mellékiekkel sem tesz kivételt. DDD
Olyan helyeket ismer, ahol a fél adag felét sem bírtam megenni..., kifogástalan kiszolgálás. Majd meglátod. Vagy nem...DDD

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.09.05. 09:52:05

@AnicasubRosa: Van 1 barátunk, Ebes a becsületes gúnyneve, mivel onnan származik. hehe

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.09.05. 09:57:12

@AnicasubRosa: Rendben, a másik felét majd pótolom @Hurri Kán: tányérjából.
Na, most már ne tarts fel, mert mennem kell trakikat fotózni, mustárt venni...
Jajjj csak a sok dolog mindig!4!

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.05. 10:04:41

@dömbi: szívem meg ne szakadjon! :P :D
no, én is melózom, lö pá!

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.09.05. 11:38:51

@AnicasubRosa: Akkor nemsokára elsuhanok mellettetek :) , meg megyek a Patkóba káposztás kockát enni, ha odaérek egyáltalán...

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2013.09.05. 13:04:16

Idejét sem tudom, mikor ettem utoljára vadnyulat. "A régi Lippert-féle vendéglőben..."?

Jó ez a post, így már két érdekes recept van, amit ki szeretnék próbálni.

Még nem tudom, milyen alapanyagból, a marhapofát vasárnap használtam el a Gulyásünnepre, a bölényhúst nem találom a fagyóban, a nyúlra meg hiába várok... Az biztos, hogy nem kuktában (mert nincs), botmixerrel (mert van) és berántás nélkül. :)
A knédli a jó Pavlovát juttatta eszembe, akinél Hardicsán sok ilyen finomságot ettünk. Édesanyám tőle tanulta a pónyinát (húsleves zöldségeiből, aprólékaiból készült levesbetét).

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.09.05. 13:35:30

@PO: Köszi, de mi a másik?
A pónyina meg külön érdekelne: megérne egy posztot, itt vagy ott :)

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2013.09.05. 13:41:46

Úgy értem, vadas műfajban. A másik a M. úr 2008-ban publikált kisrókás vadasa :)

A pónyinát kikérdezem, megtanulom, nem szabad veszni hagyni a családi hagyományokból.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.09.05. 17:27:01

@AnicasubRosa: @Benikuty: @Mitzi von Küche: Mustár nincs, de felírták az elérhetőségemet, és azonnal hívnak, ha érkezik. A hétvégén még megnézem németországban, és ausztriában.

Szeretném megkérdezni, van-e valakinek szalicil nevű cucca. Tudom, hogy kivonták a forgalomból, de nekem baromira kellene, gyógyászati célra. A legkisebb mennyiségért is igazán hálálkodnék.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.09.05. 18:09:25

@Benikuty: @AnicasubRosa: @dömbi: Breaking news!! A hajdúszoboszlói Aldiban korlátozott mennyiségben még kapható Kremsi mustár (a mennyiség azért korlátozott, mert jó pár tubust elhoztam). Eltarthatósága 2014.01., bár szerintem egy bontatlan tubus mustár sokáig eláll.

Benikuty 2013.09.05. 18:11:06

@dömbi: szerintem patikában kapható, holnap megkérdezem.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.09.05. 20:42:16

@Benikuty: Köszönöm szépen. Nekem azt mondták mindenhol, hogy betiltották, patikában sem adtak.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.05. 21:32:33

@Benikuty: én is angyal akarok lenni! :P :D
@PO: összehozzalak a nyulász barátnőmékkel, ha jössz Zsigáékhoz? (megkérdezem,mennyiért,milyen időseket adnak el, milyen súlyban stb., ha akarod)
@dömbi: összedobunk neked vagy két kilót, ha lehet szerezni :)
@Mitzi von Küche: kösz :)

Daró 2013.09.05. 21:56:46

Nananananana... micsoda pörgés hurráhurrá!

Vadas nem unalmas, sőt, szeretjük, mégsem csináljuk sosem. Itt lett volna a remek alkalom, kecske vadasan, erre elfogyott a kecske... De ez a nyúl... gyerekoromat idézi (anyai nagyapámnak rengeteg nyula volt, sosem tudtam meg mi lett velük)

Szalicilt nem lehet kapni?
És szalatkárét? (szalalkáli) Gyermekkorom másik meghatározó élménye a szalatkárés süti szaga sülés közben. Mintha a Béke filmszínház fehérre mszelt falú, falra brunzolós pissoárjában sült volna...(nagyanyám szerint a szalatkárét lóhúgyból vonták ki)
Tudjátok mit sütöttem ma? Cukkinifasírtot. Tulajdonképpen cukkinitócsnit.
És tudjátok milyen lett? Csudálatos. (azt írta, kis lángon. Apró módosítást eszközöltem, a wok-égő max fokozatán toltam, nem rontotta el)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.09.06. 09:11:12

@Daró: szalalkális sütemény nánási nagymamáméknál is volt, nagyon szerettem. A Sparban kapható ún. hatlapos sütemény kicsit hasonlít hozzá.
Cukkinis lepcsánk fini :)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.06. 17:44:41

@Daró: hú, a szalalkális (szalatkárés, szalagárés,stb.) süti tényleg baromi büdös,míg ki nem hűl, de finomakat lehet vele sütni :)ja, és azt lehet kapni!
a cukkini überalles! ?)

Benikuty 2013.09.06. 21:54:40

@dömbi: ott, vagy itt? mert itt kapni, patikában.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.06. 22:11:25

@Benikuty: itthon terjengtek olyan rémhírek, hogy kivonják a forgalomból.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.09.06. 22:55:31

@Benikuty: otthon, de itt sem adnak patikában, közértben meg fogalmuk sincs mit akarok.

Hogy értsétek mire kell.
Elfelejtettek szólni, hogy a gyógyszereim erős fényérzékenységet okoznak. Jelenleg olyan az arcom, mint a pigmenthiányos négereké. Bőrgyógyász szerint ezt még meg kellene próbálni, bár reményt nem fűz hozzá. Az egyetlen használható tanácsa, költözzek barlangba.
@AnicasubRosa: Pesten Kőszegen jártamban-keltemben mindenhol azt hazudták, betiltották, kb. 2 éve nincs.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.09.06. 22:59:19

@Mitzi von Küche: Húúú Mitz, azt nagyon szeretem a karamellást. Nem sütök soha többet, mert nem sikerült még a büdös életemben a 6 lap. Vagy több vagy kevesebb, de 6 nem lett még sosem.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.07. 23:19:16

@dömbi: na és akkor mi van, ha nem pont 6 lapja van?????

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.09.09. 10:04:52

@AnicasubRosa: Ha nem pont 6 lapja van, akkor az nem 6 lapos! DDD

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.09. 18:52:45

@dömbi: de nagyon szabálykövető lett valaki! :P :D
@Mitzi von Küche: 10 pont! :))))

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2013.09.10. 10:02:33

@Mitzi von Küche: @AnicasubRosa: Én számolom! A sütemény az sütemény, és nem játék. Főleg mióta igazi cukrász állt a házhoz.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.12. 02:42:00

tegnap nagyon finom Eszterházy spagettit ettem: a feltét a tésztára vadas jellegű volt, de a hús csíkokra vágva volt benne és megbolondítva kakukkfűvel. Élmény volt :)

Benikuty 2013.09.13. 11:23:51

@AnicasubRosa: én pedig ma kínait csinálok, tudom, hogy élmény lesz :)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.13. 16:33:37

@Benikuty: kínai kaját? :D (gondolom nemkínai gyereket :P :D )
abból én is abban bízom igazán, amit sk. gyártok :)
jó étvágyat! :)

Benikuty 2013.09.14. 08:54:53

@AnicasubRosa: akkor te sem vagy nátrium glutamát függő? :)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.09.14. 16:24:07

@Mitzi von Küche: valami sertéshússal. én tarjából csinálnám, lehet, hogy ők is,mert szerencsére nemvolt száraz.
@Benikuty: a "bóti" kínai után mindig majd' meghalok, úgyhogy ha lehet, kerülöm a bűvös, hiperaktivitást okozó cuccot :D
süti beállítások módosítása