recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Cserepes töltöttkáposzta, velesült kenyérrel (AnicasubRosa)

2014. december 08. - AnicasubRosa

Nos, hogy mitől cserepes ? Mindjárt elmesélem.

Az úgy volt, hogy valamikor réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban, mikor még a gyermekemmel múlattuk otthon az időt, első két évében, amíg ő délután szunyókált, én vasaltam és ráértem közben tévét nézni. Valami gasztroműsor ment, ahonnan pl. megtudtam, mennyivel jobb egy töltöttkáposzta, ha nem daráljuk, hanem apró kis kockákra vágjuk fel hozzá a húst. Ezt a részét most kihagyom a dolognak, mert valószínűleg nem olyan adag készítésénél alkalmazzák a módszert, mint amilyet nálunk csinálnak a családban.

Viszont kaptam más ötletet, amit most meg is írok, hátha karácsony előtt valakinek jól jön az ihlet. Mondjuk, a memóriám már nem a régi és a memóriám sem a régi, úgyhogy az egészből csak annyi maradt meg, hogy kis cserépcsuprokban főtt (sült) a káposzta, a tetején pedig kenyértészta volt. Viszont vagyok olyan régóta háziasszony, hogy ne ijedjek meg egy kis átmeneti amnéziától, úgyhogy nekifogtam.

Hozzávalók:

töltöttkáposzta

kenyértészta

cserépedény

 

Ééééééééééééééés akkor: csapó1.! :)

Mielőtt összevesznénk, hogy töltöttkáposzta-e az, amit csináltam, hozzáteszem, nekem nem ez a hagyományos, bevált receptem. Most így készítettem, mert változatosságra vágytam, családom egyik fele pedig befogadó bármi újra,másik felét próbálom meggyőzni, hogy legyen nyitottabb.

Először is, be kell valljam, kicsit megvezettem az olvasókat. Cserépedényben akartam ugyanis elkészíteni az ételt, de sajna, szegény Pataki-tálamat baleset érte, úgyhogy sütőtálban főztem, dehát végülis a porcelán is egy cserép, excusez-moi, mondaná a művelt kínai.

Elsőnek bedagasztottam egy kenyértésztát, bő 25 percig gyurmáztam vele és megértettem, hogy amikor azt mondják, addig dagaszd, míg a tészta elkezd izzadni, az valójában azt jelenti, addig, amíg rólad szakad a víz.

Félretettem, hadd keljen.

Savanyú hasábkáposzta néhány levelét leraktam a tál aljára, ahogy anyámtól tanultam, így tutira nem sül le a töltelék. Néhány füstölt bordavég és kevés aprókáposzta még elfért ott, vétek lett volna kihagyni. Akinek füstölt csülök lóg a kamrájában, nyessen belőle egy darabot, ne sajnálja!

Összeállítottam a tölteléket és gyorsan becsavartam a káposztalevelekbe, majd szép sorban leraktam a tálba. A kimaradt töltelékből pár gombócot csináltam és besummantottam a becsavart töltöttkáposzták közé. Ezután füstölthús, aprókáposzta és káposztaharasztok következtek, meg pár szem színesbors.

káposzta sorban

A töltelék (még egyszer jelzem: nálam! Más csinálhatja másképp, szíve joga, én nem állítom, hogy az enyém az egyedüli üdvözítő recept, kérek mindenkit, más se tegye! Ossza meg velünk a receptjét, de ne mondja,hogy azon a verzión kívül nincsen Élet! ): darált sertéshús, kevés rizs, apróra vágott hagyma, fokhagyma, só, bors, pirospaprika, ennyi. Nálam most füstölt pirospaprika ment bele, hála Mitzike spanyol körútjainak. A jókedvű adakozót áldja meg az Isten, mondom stílszerűen Advent 2. vasárnapján.

Csináltam egy tejfölös-kapros habarást, jó sok vízzel felengedve és színigöntöttem a tálat, hogy ellepje a káposztát.

Itt következett egy kis holtidő, mert a tésztát nem lehet siettetni. Amikor végre megkelt, begyújtottam a sütőt, hogy kellőképpen bemelegedjen, aztán elnyújtottam a kenyértésztát és lefedtem vele a káposztát. Teljesen a sütőtál széléig húztam a tésztát és a szélekre rányomkodtam. Csináltam a tetején egy kis lyukat, hogy a gőz tudjon távozni, aztán langyos vízzel megkentem a kenyértészta tetejét és betettem sülni. 

Úgy számoltam, hogy mire a kenyértészta megsül, addigra a káposztának is meg kell főnie. Ráadásul vizet sem kell a sütő aljába tennem,mert az edényből kap a tészta gőzt.

Éltem a gyanúperrel, hogy a káposzta elfővi a levét, úgyhogy mire elkészült az étel, addigra gyorsan csináltam még egy kis kapros szószt (a csokor kapor felét még az elején félretettem), ami nem bizonyul rossz gondolanak, mert lé az tényleg nem maradt egy csepp sem a káposzta alatt. Sebaj, a második adag kapros öntettel megöntöztük a tányéron a töltelékeket.

És ami miatt kedves a szívemnek ez a módi, az az, hogy a frissen főtt káposztához már törheti is mindenki a frissen sült kenyeret. A kenyér széle roppanós volt, a káposzta felől eső fele viszont fogpótlásra szorulóknak is kényelmesen elrágcsálható. 

 P1170214

 ui.: El tudjátok képzelni, ahogy a fővőben lévő töltöttkáposzta és a sülő kenyér illata egyszerre járja át a konyhát? hmmmm....

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr266925903

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fenchurch68 2014.12.08. 08:58:45

Most örököltem egy Römertopfot, és épp azon gondolkodtam, mivel kéne felavatni... Ez a "hasáb" dolog nagyon vicces, elkezdtek a sarki zöldségesnél vecsési dolgokat árulni, és mikor kértem savanyú káposztát, mondta a kislány, hogy sajnos most csak hasáb van. Úgy tettem, mintha tudnám, mi az, aztán itthon az ember felvilágosított. Azóta izgat, hogy mi ennek az etimológiai eredete.
Mi a túróért hívják a savanyított káposztalevelet/harasztot/szármát "hasáb"-nak? Tudja valaki? Nem akarok hülyén meghalni.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.08. 09:37:37

@Kató néni: pedig ha hülyén halsz meg, én is veled halok, dettó hülyén, mert nekem sincs lövésem sem :D
nem lehet, hogy fahasábokkal nyomatják le a hordóban érleléskor?

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.08. 09:47:43

@AnicasubRosa: Köszönöm az említést.
Viszonzásul közlöm nyájas közönségünkkel, hogy van egy csodás cseréptálam, amit Anicától kaptam ajándékba és töltött káposztával töltve szerettem volna posztolni, de amikor gálánsan átadtam a first post lehetőséget Anicának - tudtam, hogy helyesen cselekszem.

EZAZ! 2014.12.08. 10:03:04

Hű, ez nagyon komoly!

Délre megyek gyomortükrözésre, megkértek, hogy előző nap már ne vacsorázzak, kinyomtatom ezt és viszem magammal.
Az asszisztens hölgynek majd megmutatom, mit kellett kihagynom tegnap este.

Fenchurch68 2014.12.08. 11:14:48

@AnicasubRosa: Minden lehet, itt bárkitől kérdeztem, senki sem tudta az eredetét, csak azt, hogy "hát annak ez a neve." Kész szerencse, hogy nem kértem harasztot, senki se tudta volna, mi a francot akar az a hülye gyüttment pesti.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.08. 12:28:04

@Mitzi von Küche: köszönöm, Mitzike :)
@EZAZ!: azt azért elmondom, hogy tegnap készült el a fent leírt étel és nem biztos, hogy nincs összefüggés a forró kenyér+forró káposzta, illetve a félórával későbbi jajgatva-nyögve fetrengés között :D
A gyomortükrözés az nagyon nem jó, nem lehet, hogy nehezen emészted meg a dolgokat, átvitt értelemben? Ne vedd túl komolyan magadat és az Életet, hidd el, a letojom-kapszula hamarabb megodja a gondot, mint a gyógyszeripar remekei. ( gyógyszerész hugim szerint csak kétféle gyógyszert szabad bevenni: deréktól felfelé algopirint, deréktól lefelé hashajtót! :D)
@Kató néni: akkor ez bevonul a világ nagy, megfejtésre váró rejtélyei közé :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.08. 12:30:34

@Kató néni: @AnicasubRosa: Én sem ismerem és nem is hallottam eddig ezeket a kifejezéseket - pedig nem is vagyok pesti :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.08. 12:31:26

@AnicasubRosa: A forró kenyér lehet az oka (nagyanyáink mindig mondták...).

EZAZ! 2014.12.08. 13:43:50

@AnicasubRosa: írtam egy hosszú kommentet, de nem küldte el, a lényege, hogy a gasztros nővérke elkérte a kinyomtatott recepted, nem mertem neki ellentmondani, cserébe dupla adag lidocain fújt a számba, még mindig zsibbadok.
érted? elkérte..

ez talán átmegy.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.08. 15:51:02

@EZAZ!: mondhatni szájhagyomány útján terjednek a receptek.. duplán :D
@Mitzi von Küche: az, az, csak nem bírtam a torkos pofámmal :/ :)
@saját macskám: örülünk :D

1kutya 2014.12.08. 19:33:58

a kapros-tejfeles öntetet leszámítva (mint itt többen tudják, nekem a paradicsomos káposzta a káposzta) felbecsülhetetlen!

minden másra ott a MasterCard :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.08. 19:47:22

@1kutya: hú, ha kóstoltad volna záhonyi származású kolleganőm anyukájának a töltöttkáposztáját! az, öregem, nagyon ott volt! :D a fél karod simán odaadnád érte :DD

1kutya 2014.12.08. 20:17:17

@AnicasubRosa: :D

@Mitzi von Küche: szegény öreg retriver... :)))

egyébként i2 címlap!

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.08. 20:42:01

@Mitzi von Küche: hehe :D
@1kutya: igen, valaki szeret bennünket az Indexnél :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.08. 21:21:19

@AnicasubRosa:
nem
el tudom kepzelni
de elso is
elsore el tudtam kepzelni

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.08. 21:28:50

@hagyma: azt hittem, elsőzni akartál :))
de így már értem :)

EZAZ! 2014.12.08. 21:30:14

a fekélyre hajlamos emberkéket nem kellene algopyrinnel tömni@AnicasubRosa: üzenem a huginak.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.08. 21:36:57

@AnicasubRosa: hat egyuttal elsoztem is
a posztok idozitese nekem van kitalalva

ja es a toltelek tokeletes
esetleg rizs helyett mehetne gersli
de a tobbi stimmt
a hasab az meg haraszt
nahat

leutanozni nem gofom, mert nekem ez tul sok, de a kapros tejfol az sima toltottkaposztaba is elgondolkodtato
@1kutya: a paradicsomos kaposzta egy masik etel

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.08. 21:52:58

@AnicasubRosa: Bizony egyszer meg kéne próbálni apróra vágott hústöltelékkel, persze, csak szolid méretekben - egész más az íze.
@1kutya: Mint már sokszor..

Sunny Days 2014.12.08. 22:52:44

hát én rizst soha nem tennék töltött káposztába, abba csakis gersli való
fél kiló hús esetén a fél kilós zacskó gerslinek kb a harmadát használom el, annak nagyobb részét a töltelékbe, a többit pedig a tetejére szórom a végén
alulra megy az apró káposzta, rá a töltelékek, tetejére megint apró káposzta, nagy kockákra vágott vöröshagyma, piros paprika meg a gersli maradéka, és annyi vízzel öntöm fel csak, hogy még épp ne lepje el
a töltelékhez a húsba darálok füstölt szalonnát, ezen kívül csak só-bors-gersli-fokhagyma megy bele
lefedve, kis lángon addig főzöm, míg a tetejéről kihalászott gersli nem puha
liszt nem megy bele sem rántás, sem habarás formájában

Benikuty 2014.12.09. 05:22:16

...pedig haraszt az... :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.09. 07:41:45

@Benikuty: Akkor öntsünk tiszta vizet a pohárba: a haraszt melyik része a savanyított káposztának? A levele, vagy az apró (netán a torzsa:) )?

csakazértse 2014.12.09. 09:50:52

Én cserép káposztafőzőben csinálom kemencében. Alacsony hőfokon 12 óra főzési idővel. Soha nem tapasztalt ízek!

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.09. 11:23:14

@EZAZ!: ez csak egy vicc volt :)
@sunny_days: hát, én meg gerslit nem tettem soha, mert nálunk a családban még egyszer nem fordult meg a konyhában. Van, aki hurkába is azt tesz, én majd lemeózom, utána mondok véleményt, addig sajnos, nem tudok. :)
@Mitzi von Küche: a levele a haraszt. a kápostafej a hasáb. A torzsa, amit kivágunk a közepéből.
az aprókáposzta az aprókáposzta :D
(de hallottam már olyat is, aki a vastag levéleret mondta harasztnak)
@csakazértse: azért az lehet az igazi! :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.09. 13:45:13

@csakazértse: @AnicasubRosa: Ha lenne kemencém, el nem mozdulnék mellőle, pláne télen:)

Benikuty 2014.12.09. 13:56:44

@Mitzi von Küche: Ahogy Anci írta...Van ahol az egészben savanyított káposzta levelét szármának hívják.

Benikuty 2014.12.09. 13:57:46

@sunny_days: gerslíííííííííííí? :D Nem sólet ez...

Fenchurch68 2014.12.09. 16:37:21

@AnicasubRosa: De miért hívják a naaaagy, gööömbölyű egész káposztafejet hasábnak? Nem tanultak ezek mértant általánosban?! (Egyébként levelekre van bontva, tehát "szárma", vagy "haraszt", és mégis hasábot kell kérni :)
A gersli használata töltelékben egészen felizgatott, ki fogom próbálni. Jobban szeretem, mint a rizst, van rajta mit harapni.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.09. 18:11:07

@Benikuty: Úgy tudom, a Délvidéken hívják szármának, a hasonló szerb étel miatt.

Benikuty 2014.12.09. 20:22:51

@Kató néni: érdekes, engem a nem a gersli szokott felizgatni, bár lehet eztán annak fogom hívni. Holnap megkérdem, mit szólna hozzá... :D

Benikuty 2014.12.09. 20:24:49

@Mitzi von Küche: azt a szerb ételt nem ismerem, de érdekelne...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.10. 11:07:50

ma' ezerszem elmondtam, hogy mindenki ismeri a mondast
nem zorog a haraszt, ha a szel nem fujja
na az a haraszt a kaposztalevel a kaposztafoldeken es zorog ha fuj a szel

tegnap megjott a kenyersutogepem

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.10. 14:53:24

@Benikuty: Alig rémlett, mert réges-régen olvastam a szerb vonalról, de a wiki megerősített :)
http://hu.wikipedia.org/wiki/Töltött_káposzta

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.11. 16:15:50

ja es a fustolt hus az legyen fustolt oldalas:)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.13. 14:46:05

@Mitzi von Küche: elég érdekes változatokról olvasni a wikis szócikkben. érdemes lesz egyiket-másikat kipróbálni. :)
/nálam éppen fokhagymás marhaszeletek készülnek, köretként káposztás sztrapacska/

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.13. 15:51:47

@AnicasubRosa: Nálunk csontleves, grillezett pisztráng, saláta volt az ebéd.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.14. 11:27:05

Mary sorozatban suti a kenyereket
nem lehet leallitani
ezzel a karos hatassal nem szamoltam, hogy szenvedekybeteg lesz

Daró 2015.01.02. 09:17:02

Hú nekem ez eddig kimaradt de nagyon tetszik..... így ahogy van. Esetleg ha habarva se lenne, de ez már csak az én nyavajàm. Paradicsomosan kényszerből megeszem mert anyósom szerint úgy a jó de nem szeretem.....

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.02. 12:51:20

@Daró: a gőz kicsit megnyersíti a kenyér alját, de nem sületlen, csak olyan tunkolósra hajazó.
Nekem mindegy, én bármelyik verziót betolom jóétvággyal :D
süti beállítások módosítása