recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Rozé kacsamell birsalmakompóttal

Mitzi von Küche

2013. december 09. - Mitzi von Küche


Először Franciaországban találkoztam vele, Bordeaux városában. A Garonne folyón hajókázva francia ismerőseink repesve várták a rozé kacsamell tálalását, mondván, ez igazi francia specialitás.

Bordeaux.JPG

Nagy volt a csalódásom, mikor kiderült, hogy a feltálalt kacsamell gyakorlatilag nyers volt, még a bőre sem pirult meg. Azt hittem, ennek ilyennek kell lennie – a franciák már csak értenek a gasztronómiához – és sokáig kerültem ezután. Aztán netes kalandozásaim során csak kedvet kaptam hozzá és elkészítettem magam.  Aztán újra és újra, egyre tökéletesítve, mert láttam, hogy a sütési időtartamok igen változatosan szerepelnek a receptekben. Most, jó pár rozé kacsamell elkészítésén túl, már le merem jegyezni saját verziómat.

Két szép szatmári hízott kacsamellet vettem, összesen 75 dkg volt a súlyuk.

K 2.JPG

Beirdaltam a bőrét keresztben, meghintettem borssal, szárított rozmaringgal, majd bekentem zúzott fokhagymával és besóztam. Így állt szobahőn 1-2 órácskát. 

K 3.JPG

Amikor eljött a sütés ideje, előmelegítettem a sütőt 180 fokra, majd egy vastagabb talpú serpenyőt szárazon felhevítettem a tűzhelyen és bőrével lefelé beleraktam a kacsamelleket. 10 percig sütöttem, eleinte lefedve - elég sok zsír sült ki belőle. 10 perc után húsfogó csipesszel megfordítottam őket és további 5-6 percig sütöttem a húsos felüket, időnként a széleket is. 

K 4.JPG

Ezután leöntöttem a kacsazsírt a serpenyőből és a nyelét alufóliával beburkolva uzsgyi, ment az előmelegített sütőbe 8-10 percre. Különböző állapotúra sütve szeretjük: jómagam inkább valóban rozéra, a családfő kissé jobban megsütve, így többször be-belestem a sütőbe (még a maghőmérőt is igénybe véve), mikor jön el az igazság pillanata. Az én adagomat cirka három perccel hamarabb szoktam kivenni.

Sütés után néhány percig pihentettem, többször megforgatva, hogy értékes levei ne távozzanak, aztán már csak a szeletelés volt hátra. 

A rozé kacsamell mellé birsalmakompót készült. 

K 6.JPG

A birsalmákat meghámoztam, mosás és feldarabolás után citromos vízbe kerültek, hogy ne barnuljanak meg. A főzővízbe a citromdarabokhoz 1-2 evőkanál cukor, pár szem szegfűszeg, pici szerecsendió és egy csipet őrölt fahéj került és nagyon hamar meg is puhult a birsalma. 

K 7.JPG

A  kacsamell méltó kísérője lett, de azért egy kis arborio rizset is pároltam hozzá. A  kacsa bőre csodásan megpirult, levekben gazdag, nem száraz, puha és zamatos kacsahúst kaptunk, amihez kiválóan illett egy pohár pezsgő.

K 8.JPG

rozé k.jpg

És végül egy másik sütés, a kevésbé rozéra hagyott kacsamell. Kedves bordeaux-iak, idefigyelhettek...

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr655612975

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.12.09. 08:28:52

És még a bordeaux-i bor sem ízlett annyira, mint némelyik jobb magyar vörösbor...

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.12.09. 11:07:12

@Mitzi von Küche: be kell valljam, egyszer sütöttem gumikacsát, kezdő háziasszonyként. Aztán amikor ezzel a kis csapattal elkezdtünk közösen fejben főzőcskézni, a te elmondásod és a többiek tapasztalatai alapján ismét sütöttem kacsamellet - és sikerült. És újra és újra :)
A birsalma meg a hab torán. :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.12.09. 11:46:23

@AnicasubRosa: Örülök :)
És minden mást is ki kell próbálni, fél év alatt összegyűlt már egy csomó finom dolog a blogban.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.12.09. 13:13:50

Jól néz ki az a pörcögősre sült bőr.

Shirkan 2013.12.09. 16:37:20

Nincs gusztustalanabb, mint amikor a sültnek hitt húsból felvágáskor csorog ki a véres lé.
A kezdet jó, de az elősütés után ne 8-10 percig maradjon a sütőben, hanem 1-1,5 órát. Ja és fontos a zöldség (főleg hagyma) ágy. Isteni omlós lesz.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2013.12.09. 19:06:19

@Shirkan: ez tényleg ízlés dolga. én sem ennék pl. steaket,mert anyám arra szocializált, hogy mindent masszívan átsütni-főzni, mert úgy biztonságos. Sokan viszont imádják. Kacsamellben én is türelmesen várakoznék Mitzi férjével :) Mondjuk, a rozénál nem csurog belőle a véres lé, azt azért a történeti hűség kedvéért mondjuk el. vagy amit én csináltam, az mégsem rozé volt ???:)
@Wind Callman tér: az a legjobb része, ugye? :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.12.09. 19:40:45

@Shirkan: A hagymaágy nem tartozik a rozé kacsamellhez (nálam meg pláne nem). Kopogósra sütött kacsamellhez is volt szerencsém gyerekként vidéki látogatásokkor: jó fog elengedhetetlen kellék hozzá...

Shirkan 2013.12.11. 09:13:58

@Mitzi von Küche:
Látunk szívesen egy kacsamell sütésre.
Nem lesz kopogós, ígérem. :-)

2013.12.21. 19:07:18

@Mitzi von Küche: @Shirkan:

Valahol mindkettőtöknek igaza van.
1. A rozé kacsamell valóban úgy készül és úgy jó, ahogy Mitzi írja.
2. A másik, a serpenyőben elkezdett, majd lassú sütéssel, 100 Celsius alatt sütőben tartott kacsamell viszont tényleg omlós lesz, csak egy más étel.

Én mindkettőt próbáltam, szeretem.
A "kopogóssal" még nem találkoztam. :)
Az olyan házhozszállítós izé? Mikor bekopognak vele? :D
Pont ma vettem szép kacsamelleket. Melyik legyen? ;)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.12.21. 19:52:38

@pizzaszeletvágó: Holnap pont kacsacombokat és - melleket sütök, ezúttal sütőben.
süti beállítások módosítása