recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Bécsi krumplisaláta

Mitzi von Küche

2014. február 24. - Mitzi von Küche

Mindig furcsának találtam, hogy a krumpli a hivatalos nyelvben és az étlapokon burgonyává változik - holott egyik sem magyar kifejezés. Mindenesetre én szívesebben használom a hétköznapi krumpli elnevezést...

Krumplisalátából eddig csak a majonézes vagy lilahagymás tejfölös típusút ismertem. Ám amióta egy kockás abroszos bécsi kisvendéglőben kóstoltam az igazi ecetes krumplisalátát, azóta vágytam elkészíteni. A neten csak baconos variációkkal találkoztam, de végül, elsősorban Dömbi kartársnő hathatós segítségével sikerült az autentikus receptet megkeríteni és hajrá...

 

image_37.jpg

Sós vízben megfőztem másfél kiló krumplit hajában, hat fő részére. Jó, ha nem szétfővő fajtát tudunk használni (pl kifliburgonyát).

image_28.jpg

Közben egy fej lilahagymát apró kockákra vágtam, megsóztam és egy kis ecettel meglocsoltam. (Amikor másodszor csináltam, szűkmarkúbban bántam az ecettel és így lett tökéletes).

image_27.jpg

Ezzel párhuzamosan megforrósítottam a húslevest (használható alaplé vagy jobb híján leveskockás forró víz is). Amikor a krumpli megpuhult (hústű beleszúrásával csekkoltam), még forrón meghámoztam és tálba rakva rétegenként megszórtam az ecetes hagymakockákkal. Minden réteget meghintettem egy kis olivaolajjal és egy-két merőkanál forró húslevest mertem rá.

image_38.jpg

Közben meg-megkevergettem a salátát. Fontos, hogy ne ússzon az öntetben, viszont óvatosan kevergessük, míg selymes nem lesz. Végül - egy hirtelen ötlettől vezérelve - fagyasztott '8 Kräuter' zöldfűszerkeverékemmel is megszórtam. 

Ezután konyharuhába bugyoláltam a krumplisalátát, hogy jól összeérjenek az ízek, de langyos maradjon a tálalásig. Rántott karajszelet és rántott gombafejek mellé készült ez az egyszerű, de jóízű saláta. Azért meg kell mondjam, hogy a maradék krumplisaláta másnap hidegen feladva szintén remek volt a sült pisztráng mellé.

 

image_39.jpg

  

Most pedig elárulom a lepcsankparty.blog.hu kedves olvasóinak, hol lehet Bécsben a legjobb sváb krumplisalátát kapni, persze a hozzávaló óriási bécsi szelettel - és mindezt nagyon megfizethető áron...

image_32.jpg

 Hozzávalók:  1,5 kg salátának való burgonya (legjobb a kifli alakú)

                      1 nagy fej lilahagyma

                       2 dl húsleves vagy húsalaplé

                       2-3 evőkanál borecet (vagy sherry-ecet)

                       2-3 evőkanál olivaolaj

                       1 evőkanál só

                       1 evőkanál zöldfűszerkeverék

                      

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr525783506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.24. 12:14:41

"két dolog van, amit a nők bárhol, bármiből képesek előállítani: a veszekedés és a saláta" - mondják kiégett férfiak, de azért jellemzően, mint minden viccben, ebben is van egy csipetnyi igazság :) a saláta jó, még nem találkoztam olyannal, amit ne szerettem volna. ez is fincsi lehet. :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.02.24. 13:21:18

@AnicasubRosa: Ez egy nagy igazság és összecseng azzal a mondással, hogy a férfiak meg mindenből pálinkát tudnak főzni...

Benikuty 2014.02.24. 13:54:09

Rántott pontyhoz kb. 25 éve csak ezt...saláta krumpliból, szálra vágott lila sonkahagymával, mézzel, borssal, fehérbor ecettel. Nem kis függést okoz :)

Daró 2014.02.24. 13:58:15

NAgyon tetszik, kipróbálom!
Hétvégén ettem édesburgonyát, nagyon bejött...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.02.24. 14:58:17

@Benikuty: Nekem újdonság volt. Lehet, ha jártam volna felétek, már régen ismerném.
@Daró: Muti! Hiszem, ha látom.

Hurri Kán 2014.02.24. 15:07:33

@AnicasubRosa:
A salátával vitatkoznék :D

@Benikuty:
Hol kapsz lila sonkahagymát?
Én utoljára tavaly ősszel, Erdélyben tudtam venni :(

1kutya 2014.02.24. 18:11:08

@Benikuty: tavaly csinálta először feleségem a rántott halhoz, tényleg isteni!

@Hurri Kán: itt valamelyiknap volt a sarkiban, de ritka, mint a fehér holló...

Hurri Kán 2014.02.24. 18:33:33

@1kutya:
Kéne magot, vagy dugványt keríteni, mittomén, miről nő a hagyma, aztán ültetnék :)

Benikuty 2014.02.24. 20:14:17

@Mitzi von Küche: egyszer csak el kell kezdeni...

Benikuty 2014.02.24. 20:16:39

@Hurri Kán: piacon veszem, tőled messze, de ha érdekel, szívesen viszek :)

Benikuty 2014.02.24. 20:20:28

@Mitzi von Küche: szép a tányér, nehogy má' bedurcázz ;)

Hurri Kán 2014.02.24. 20:27:31

@Benikuty:
Megköszönöm, ha hozol, megbeszéljük! Vagy ha volna mag, még jobb lenne.

Benikuty 2014.02.24. 21:18:32

@Hurri Kán: sajnos azt a piacon nem árulnak, csak hagymát :(

2014.02.25. 16:52:20

@Hurri Kán: túlbonyolítod. Bemész egy boltba és veszel magot. Nagy eséllyel a multinál is kapsz: tesco, madaras tesco, kertészeti árudás obi, vagy helyben a coop, de postán is megkapod a kertimag zrt vagy a gazdabolt oldaláról.
Egyébként tényleg jó. Magról egy év alatt használhatóra nő, nem kell dugványt nevelni és dugni.
Ha mégis az utóbbira támad kedved, csinálj utána egy magról nevelt lila sonkahagyma salátát, jól fog esni. ;)

Namost lila sonkahagymát, a kész terméket még itt is lehet az év minden napján kapni, pedig ez nem pest vagy debrecen, ez itt a világvége, illetve azon túl egy kicsivel, 2 fokkal balra.

Hurri Kán 2014.02.25. 18:16:25

@pizzaszeletvágó:
Közben neten szétnéztem, találtam magot.
Hidd el, itt (Pesten) sehol nem lehet kapni :(

@1kutya:
Köszi :)

EZAZ! 2014.02.25. 19:03:10

Király. Másnap még jobb, egy éjszaka nem árt neki, hehe...

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.25. 20:45:35

@Hurri Kán: te csak ne vitatkozz, ehhez jobban értek! :D

Benikuty 2014.02.26. 01:17:44

@Hurri Kán: még egy külön fejezetet érdemel az a nagyon lapos és édes lilahagyma, amit a békéscsabai piacon vettem elég gyakran. Sajnos már nem járok arra..., pedig sokkal karakteresebb ízű mint a sonkahagyma.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.28. 19:14:30

@Benikuty: én eddig azt sem tudtam, hogy amit apuéknál olyan sokat faltunk, az a sonkahagyma :)
@dömbi: nekem melegen eszembe nem jutott volna. de ha Dömbike leteszi a nagyesküt, hogy über, akkor a legközelebbi húslevesből kicsit félreteszek ilyen célra :)
@Daró: ez a dolog érdekelne: nekem is itt várakozik jó egy kilónyi.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.03.02. 09:16:25

@AnicasubRosa: Mi mindig hidegen ettuk, es ha mod volt ra, elozo este keszitettuk, hogy osszeerjenek az izek.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.02. 10:10:51

@AnicasubRosa: Én voltam, aki langyosan és hidegen is kipróbálta - mindkét módon irtó finom. (Első alkalommal ugyanis langyosan ettem.)

hajdulaszlo (törölt) · http://hajduriverkotidzslaci.kinja.com/ 2014.03.02. 13:48:19

Jól tudom-e, hogy a krumpli szó a Grundbirne módosulásával jött létre?

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.02. 15:30:50

@hajdulaszlo (volt hajdul): Én is így tudom. Jól összecseng a jelentése a német nyelvterületen ma is használatos 'Erdapfel'-lel.

Tangó Suszter 2019.12.31. 22:55:47

Minálunk főtt szeletelt krupli, főtt szeletelt zeller, főtt krumpli, nyers félfőre vágott hagyma, és így tovább. Nyakon öntve a zeller ecetes-cukros meleg főző levével. Másnapra jó.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2020.01.01. 18:17:49

@Tangó Suszter: Ez egy remek recept! A zeller többre hivatott zöldség, mint ahogy idehaza szerepel.
Boldog új évet kívánunk!

Tangó Suszter 2022.12.01. 13:01:25

Egyharmad mindenből: krumpli, zeller, hagyma. Vègén a bónusz: kiszürcsölni a maradék levet!

Tangó Suszter 2022.12.01. 18:50:52

@Tangó Suszter: Nem vettem észre,hogy 2 éve már irtam.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2022.12.01. 19:19:25

@Tangó Suszter: Bizony, jó néha a régebbi recepteket, posztokat elővenni!
süti beállítások módosítása