recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Az első kenyér (AnicasubRosa)

2014. február 03. - AnicasubRosa

Biztosan meg kell érni a kenyérsütésre is, mint sok minden másra. Jópár évvel ezelőtt igencsak azt mondtam volna, van kenyér a boltban, válogathat az ember kedvére, dehogy fognék bele olyan nehéz műveletbe, mint a kenyérsütés.

P1150406

Aztán eljön az a mélylélektani pillanat,amikor de. Viszont, ha már igen, akkor tisztességesen, ahogy kenyeret - szerintem - illik: szigorúan kézzel dagasztva, sütőben sütve. Pár hónapja a férjem lebeszélt a kenyérsütő gépről. Akkor duzzogtam, most azt mondom: bánja kánya, úgysem lett volna az igazi!

Napok óta bogarásztam a "szakirodalmat": Limarát, EMargitot, meginterjúvoltam Daró kartársat, aztán összeraktam a saját kenyeremet. Előző délután, munkából hazaérve megcsináltam az öregtésztát. Lisztből, sóval, langyos vízben megfuttatott élesztővel tésztát készítettem, és hagytam másnap estig kelni. Szép, terebélyes tészta lett,főleg, hogy mire meló utáni vásárolgatásból hazaértünk, addigra majdnem 24 órát állt szobahőmérsékleten.  Nos, a kenyérsütés estéjén kimértem szemre olyan fél kiló kenyérlisztet, másfél marék sót, egy kanál 10%-os ecetet, dinsztOlt hagymát és lenmagot adtam hozzá, langyos cukros vízben megfuttatott élesztőt és az öregtészta felét(a másik fele bekerült a hűtőbe,jópár napig eláll,a következő sütéskor felhasználom). Jól összedagasztottam (kevés langyos víz kellett hozzá, hogy rugalmas tésztává álljon össze), letakarva hagytam,míg kétszeresére nőtt. Akkor lisztezett deszkán átgyúrtam, majd megformázva egy kivajazott jénaiba tettem, a jó meleg konvektor tetejére, a jénai tetővel letakarva.

P1150403

Közben maxigázzal felmelegítettem a sütőt, az aljába beraktam egy tepsit, félig vízzel, hadd gőzöljön. Olyan negyedóra múlva betettem a kenyeret sülni,miután pár helyen megvágtam a tetejét és kenőecsettel megkenegettem langyos vízzel. Félóráig sütöttem lefedve, aztán a jénai tetejét levéve, folyamatosan vízzel kenve a tetejét,amíg szép sültnek nem láttam és nem kongott, amikor megütögettem.

Amikor megsült, egy nagy vágódeszkára terített konyharuhára kiszedtem - közben egy-két darab le is tört belőle, ez az első képen látszik is - aztán elveszítettem az önkontrollomat és nemsokára megszegtem és a langyos kenyeret vajjal meg is kóstoltam.  Este 1/4 11 volt, mire elkészült, de olyan ízélmény, hogy elmondani nem lehet.

P1150409 

Másnap a kollegák letesztelték, átment a vizsgán. Mindenki azt mondta, nagyon finom. Nekem kicsit sótlan volt, dehát gondolni kell a nutellás kenyér lehetőségére is. :) 

..........................................

4 nap múlva következett az új sütés. Immár megfelelő mennyiségű sóval, egy teljesen egyszerű kis cipót készítettem, jénai helyett kerek lemezsütőben, és most nem fedtem le a sütés első félórájában.  Kettőből 2 isteni kenyér, az azért nagyon jó arány! :)

P1150417

P1150424

P1150425

 .............................................

És a harmadik: szezámmagos :)

P1150440

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr295760533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.02.03. 08:23:26

Szepek lettek, es biztos finomak is. A gep megeri az arat, priman hasznalhato dagasztasra, kelesztesre, de sutni a sutoben, es meg lekvart is lehet benne fozni.
A kelesztest a nagyok szerint nem szabad gyorsitani, hacsak nem a kuszobot vagy az eletedet ragja a csalad az ehsegtol.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.02.03. 09:01:36

Ecet is kell a kenyérhez? Anno sokat sütöttem, bizony, csak gépben, de ez újdonság nekem.
Ezek csodásak.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.03. 12:17:34

@dömbi: tényleg nem egy "dobjuk össze gyorsan" dolog, nálam alap két napig tart. de megéri :)
@Mitzi von Küche: vagy aszkorbinsav, igen. Azt gondolom, Limara nagyon jól csinálja a dolgot, én rá (is) támaszkodva kezdtem bele a projektbe, és ő határozottan aszkorbinsavat vagy ecetet ír. :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.02.03. 13:28:30

@AnicasubRosa: ó, az aszkorbinsavat, azaz a C-vitamin port persze használtam, bár nem tudom, miért kell, talán a pH miatt?

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.02.03. 13:54:10

@AnicasubRosa:
Dan Lepard szerint, ha az elso kelesztes alatt meleg helyre teve manipulaljuk a tesztat,tul suru nehez, es kevesbe izletes kenyeret kapunk. Beken hagyva, laza szerkezetu konnyu dombos kenyer a jutalom.
Ecetrol aszkorbinsavrol o sem tesz emlitest.
Most mar johet a kovasszal keszitett, vagy a komlos kenyer. Na, azt gyurhatod mig birod szusszal, javaslom felfokozott idegallapotban elkezdeni a gyurast. DDD

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.03. 17:36:33

@dömbi: biztos igaza van,mindenesetre nekem eddig nem lett nehez a kenyer.Viszont kostoltam ma olyan tonkolykenyeret,amivel agyon lehetett volna verni egy lovat. A keszitoje csak tonkolylisztet tett bele.marpedig Daro kartarstol -aki gyonyoru kenyeret sut - ugy tudom,vegyiteni kell a rozs-,tonkoly- stb.lisztet feherliszttel. A kovaszos kenyeret nem ma fogom elkezdeni, egyelore varom a jo receptet.toled. :-)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.03. 17:38:09

@Mitzi von Küche:gondolom,amiatt,bar biztosan nem tudom.:-) igen,az a c-vitamin. Lehetoleg cukorbevonat nelkul tegyuk a kenyerbe :-)

skylla 2014.02.03. 18:19:50

gratulalok, gyönyörüek

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.03. 19:04:33

@skylla: koszi,Skylla :-)
Vegre itt,te tekozlo leany! :-D

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.02.03. 19:17:44

@AnicasubRosa: Na azt varhatod...
A mult heti kiserletemben akkora lukak voltak, a fiuk hemperegtek a rohogestol. Nem ertettek hogy lehet a hatalmas lyukakat megenni, es foleg, attol jol lakni?

Daró 2014.02.03. 19:39:10

SZuper!
De hogy én a büdös életbe' nem dagasztanék kézzel, az zicher :-)
Tényleg, valakinek nincs egy felelsleges kenyérsütőgéplapátja? a mienket Era egyszer kidobta :-D (Kenyérsütőgép dagaszt, sütő süt. A kenyérsütős teflonkenyeret nem szeretem)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.03. 20:08:33

@dömbi: a sajt is a lyukaktól jó :D
@Daró: Era úgy csinált a sütőgép-lapáttal, mint én a krumplipucolókkal szoktam :)

Daró 2014.02.03. 20:10:21

@AnicasubRosa: Krumplipucolónak nálunk sincs sok esélye elveszteni az élét...

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.03. 20:17:52

@Daró: de azért amikor a Tuppereset dobtam ki, ríni lett volna kedvem :/

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.02.03. 21:19:30

@AnicasubRosa: Megerdemled!
Ugye mikor kerdezem, mit vigyek, akkor nem kell semmi, magadat hozd?!Az enyem mar elmult 10 eves is, a svajci bicskagyarbol valo, meg most is borotvaeles. Nem is hasznalhatja mas, csak en.
@Mitzi von Küche: Jo sok idobe telt mire kiderult hova tunnek a kiskanalaink.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.03. 21:50:38

@Mitzi von Küche: @dömbi: szerintem a zoknilopó manó szakirányt vált néha :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.03. 21:51:26

@dömbi: ezt most is tartom: ha velem találkozol, az is elég, ha magadat hozod! :)

1kutya 2014.02.03. 22:03:34

@AnicasubRosa: @Daró: nálunk megeszik a disznók!
de tényleg, mivel a csajok előszeretettel lökik vissza puculás után a vederbe a krumplihéj közé (én meg viszem ki a mavacoknak :)

a kenyér egyébkén klafa, én eddig Toma mester DNK-jéig jutottam, ott le is ragadtam...

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.03. 22:15:26

nekem most is "öregszik" egy adag tészta, holnap rétesliszt-búza finomliszt keverékre próbálok rá.
@1kutya: egyszer fogjál neki! ha én meg tudom csinálni, te is meg tudod, csak az izgágaságodat tedd félre előtte :P :)

1kutya 2014.02.03. 22:19:26

@AnicasubRosa: má' van gép a dagasztáshoz (sütni kizárólag lerben!), úgyhogy ki lészen próbálva.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.02.04. 08:51:30

@AnicasubRosa: Eszembe jutott, hogy az olivaolaj-kóstolót a te kenyérkéddel lehetne megejteni - two in one...

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.02.04. 09:29:20

Én vagy 2 évig a kenyérsütő gépben készítettem. Aztán gondoltam egyet és technológiát váltottam.
A gép dagaszt és keleszt, a sütő meg keleszt és süt.

Érdekes, a férfiak nem szeretnek dagasztani? Megnézném Robit, ahogy ott cukrászkodik, szerintem ő is vagy géppel dagaszttat, vagy azt a gyors kavarintós kenyeret csinálja.

Én tavasz óta nem sütök, csak alkalomszerűen. És csak tönkölyből. Azóta nem sikerülnek szép kenyerek... Hiába friss az élesztő, lehet, h ez a bio-tönköly liszt tétel valamiért nem jó. Nem kelnek meg rendesen, egészen sűrű marad. A múltkor 10 napig rágcsáltam egy ilyen kenyeret, nem száradt ki! :))

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.02.04. 09:31:35

@Mitzi von Küche: így igaz, Mitzi, nem is valami bóti kenyérre csurgatjuk! :))

Volt egy olyan 5letem, h mi lenne, ha ti is írnátok majd belőle posztot, én is, Süllőcske meg a Bk-n tudósítana róla?

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.02.04. 10:31:58

@PO: Nincs ellenemre némi kooperáció kenyér + olivaolaj ügyben. De a mintákat még gyűjteni kell.
Sok kenyeret /és kalácsot!/ sütöttem régebben, igaz, csak gépben, de családom azt mondta, ne tovább... a mérleg állása miatt :)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.04. 12:26:41

@Mitzi von Küche: semmi jónak nem vagyok elrontója, ha nem munkanapon lesz a kóstolgatás, mert ha reggel nekifogok, azért van 11-12 óra, mire elkészül a kenyér. (jó, hétvégén nem kelek hajnali 5-kor, az igaz :D)
@PO: anno sem nagyapád dagasztotta a kenyeret :)

Hurri Kán 2014.02.04. 15:40:26

Hú, ez szenzációs!
Gratulálok!

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.02.04. 19:04:43

@PO: @AnicasubRosa: Hivjatok meg a Bk-t is, ugy lenne am igazi a buli.

En is vettem kinomban bio lisztet, hat 1 borzalom. Ahogy irod, keletlen nehez minden amit sutottem belole, sot meg a muffin is ehetetlen lett, pedig az sutoporos, es tizen eves bevalt recept.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.04. 19:11:25

@dömbi: nos, a tegnapi kommentedhez kapcsolódóan el kell mondjam, hogy Limara a fb-n kommentelte az üzifalára feltett fotómat és posztajánlót és azt írta, hogy ecetet/aszkorbinsavat már nem használ, csak a rosszabb minőségű lisztekhez, illetve ugyanazt mondta, amit te, hogy nem ajánlott túl meleg helyen gyorsítani a kelést. :)
A fenti első mondatodhoz meg: elmécc te a.....:P :D

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.02.04. 20:39:21

@dömbi: Erről a kelesztésről mondjál már néhány mondatot még, légy szíves.
Én egy 90 perces programmal először megdagasztom, ebben van egy (szerintem nem túl meleg) kelesztés is. Utána meglangyosítom a sütőt, közben még egyszer megdagasztom, majd a tésztát átteszem a sütőedénybe és letakarva megkelesztem a 30-40 fokos sütőben. Utána kitakarom és megsütöm.
Azért gondolok a bio-dió tönkölyliszt rossz minőségére, mert régebben is így csináltam és akkor jól megkelt mind a kétszer a tészta. Most valamiért nem...

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.04. 20:45:03

@PO: ha mint fent írtad, azelőtt -ugyanezzel a technikával - mindig sikerült, akkor csak a liszt lehet a gyenge láncszem, nem?

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.02.04. 20:54:22

@AnicasubRosa: gondoltam én az élesztőre is, de utóbb mindig vigyáztam, a hűtőláncot nem szakítottam meg, a felhasználás előtt egy órával vettem elő a hűtőből - szóval az nem lehet.
Krimiken edződött agyunkkal szemlélve a kérdést, tényleg a liszt lehet a hunyó.
De azért tettem fel mégis a kérdést, mert látom, hogy nagyon beleástátok magatokat a kelesztés művészetébe, hátha észreveszitek ebben a figurában a hibát.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.04. 21:04:02

@PO: mondjuk, én pl. a friss élesztőt szeretem, de ez gondolom, csak ízlés dolga, sokan a szárazra esküsznek.A fene se tudja, a kelttészták olyan makrancosak :D

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.02.04. 21:22:54

@AnicasubRosa: ezeknél az élesztőknél sohase tudhassa az ember - mondotta Mici mackó.
Az egyik legszebben megkelt kenyeremet egy 2 éve(!) lejárt szavatosságú szárított élesztővel csináltam :))

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.04. 21:30:05

@PO: Taníts, Mester! :)))))
mondom, hogy makrancosak :D

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.02.04. 21:32:38

@AnicasubRosa: Dehogy megyek, nem megyek en sehova, meg az oliva kostolora sem. nyeheheee
menjel te. DDD
A szaraz elesztovel kenyelmesebb dolgozni, es ma mar igazan jo minosegueket lehet kapni. De a lenyeg, hogy mindig keznel van.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.02.04. 21:41:32

@PO: Nincs se a kelesztesnek se a kelttesztaknak muveszete, nem kell tole felni, nem bant.
Megkel a teszta a hutoben is,, csak sokkal tovabb tart. Viszont ha lassan kel, jobban dolgoznak az elesztobacik, jobb izu allagu lesz a kenyer. Probald ki, gyurj be dupla adagot, a felet keleszd ahogy soktad gyorsitva, a masik felet hagyd szobahon kelni. Erezni fogod mar menet kozben is a kulonbseget. Amelyik gyorsitott, ott mar az elso kelesztesnel puhabb a nyers teszta is, es az illata is mas, kisulve az izukben is lesz kulonbseg.
Bio lisztet soha tobbe nem veszek, mar a zacskoban is valahogy mas volt az allaga, nehezebbnek osszeallobbnak tunt. A leirasod alapjan nalad is a liszttel lehetett a problema.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.04. 21:46:07

@dömbi: igen, ez tényleg igaz, nekem vannak ilyen dilijeim, ez van :-))))

egyébként éppen most ettünk a gyerekkel egy-egy nagy szeletet a frissen sült olivabogyós-olivaolajas kenyérből :P :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.04. 21:48:21

@dömbi: dehogynincs. egyszer tizensok évvel ezelőtt pl.kihagytam az élesztőt a zöldséges batyuk tésztájából :D na, az lett volna a művészet, ha beleteszem, mert akkor nem lett volna kopogós :DDDDDD

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.02.05. 07:45:37

@AnicasubRosa: Legy ra buszke, szaraz fajdalmat se kepes barki sutni.DDD
Nekem nincsenek dilijeim, en siman bediliztem.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.05. 09:17:13

@dömbi: frissen még csak-csak elmajszolgattuk, de utána...ha kutyánk lett volna akkoriban, az sem ette volna meg :D
ne reménykedj: lesz még rosszabb! :P :DDD

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.02.05. 09:32:20

@PO: Miért járna le az élesztőgomba szavatossága? Örök életű.
@AnicasubRosa: Jaj, olivabogyós kenyér... Már paillasse-t is sütsz? Már a PhD fokozatnál jársz...

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.05. 12:55:17

@Mitzi von Küche: azért ez egy nem enyhe túlzás :)
Most falták be a kollegák (én ma nem ehetek szénhidrátot). A közvetlen kolleganőm már nyarat, könnyű szendvicseket vizionál, én meg szalonnasütést :)

Kockalány 2014.02.06. 16:34:54

Szia!
Meghívtalak játszani, mert nagyon tetszik a blogod! :)
Részletek itt: kockalanykonyhaja.blog.hu/2014/02/06/egy_kis_jatek_997

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.02.06. 16:44:26

Azon gondolkodtam, hogy vajon ez a poszt miért kapott "gasztro" címkét?

@Mitzi von Küche: elvileg igen, de gyakorlatilag a liofilizált S. c. is kap szavatossági időt. Talán, mert szerves anyag?

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.06. 19:38:32

@PO: talán, mert a kenyér étel? :D meg, mert a keresőszóként idehozhatja a potenciális olvasót :)

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.02.06. 21:01:44

@AnicasubRosa: aha, a keresőgép! Erre nem gondoltam. Csak első szándékból furcsálltam, h egy gasztroblogon gasztro címke... :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.06. 21:21:28

@PO: Imcsink, ha nem érted az Élet nagy dolgait, szóljál! :P :DDDDDDDDDDDDDD

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.02.08. 17:18:03

Ennek a Kockalánynak egész helyes kis blogja van. Híjjuk meg az olajnyalogatásra, úgyis debreceni!

Hurri Kán 2014.02.08. 17:24:10

@PO:
Mikor is lesz az az olajnyalogatás? :D

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.02.08. 17:41:42

@Hurri Kán: még nem tudjuk. Nem jött még meg a kóstoló.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.08. 19:24:11

@PO: Tolem nyugodtan, ha eleg szep kort elsz meg,az orszag osszes gasztrobloggerinajat osszehozod a csapattal :-D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.08. 19:28:07

@PO: a kortekrem leves nekem is tetszik :-) a tobbit meg nem volt idom meglesni

hajdulaszlo (törölt) · http://hajduriverkotidzslaci.kinja.com/ 2014.02.09. 10:47:39

Ügyes vagy! Jól néznek ki.
(A bejegyzés betűtípusa nehezen olvasható)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.09. 15:20:02

@hajdulaszlo (volt hajdul): köszönöm, Laci :) folyamatosan dolgozom a tökéletesítésen,ami nem nehéz, mert négynaponta újabb kenyeret sütök :) holnapra pl. a kollegáimnak, mert egyikük friss disznótorost hoz holnap, ehhez beajánlottam egy kenyeret.

igen, a betűtípus.a munkám során meghatározott betűtípussal, sortávval muszáj írnom, gondolhatod, hogy szenvedek (ennyire már igencsak ismersz), ezért maszekban "tobzódom" :D de majd keresek másikat, kösz, hogy szóltál :)

Hurri Kán 2014.02.09. 20:14:26

@dömbi:
Blogmotor ma a szokásosnál jobban nem volt a helyzet magaslatán.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.02.09. 21:18:55

@dömbi: valaki megette. szerintem Gyuri volt :D
@Hurri Kán: az a csoda, ha igen :/
süti beállítások módosítása