recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

A medvehagymát is medvehagymával...

Mitzi von Küche

2014. március 10. - Mitzi von Küche

Kora tavasszal a gasztroblogok csapjából is medvehagyma folyik, jól tudom. Én viszont csak egy-két éve ismerem és kedvelem, korábban mifelénk nem árultak friss medvehagyma-leveleket, recepteket sem ismertem - nemrég jött csak divatba. Úgyhogy csak beállok most a sorba és rögtön egy ebéd három fogását készítem medvehagymával.

image_58.jpg

Szép királydurbincsaimat besóztam, citromlével meglocsolva egy-két órácskát állni hagytam.

image_57.jpg

A hasukba kevéske halfűszert hintettem, erre jöttek a vajdarabkák, majd megtömtem őket jól megmosott medvehagyma-levelekkel. Két fél koktélparadicsomot is beszuszakoltam a hasukba.

image_60.jpg

Tepsibe fektettem a halakat sütőpapírra, amire vajdarabkákat forgácsoltam. Sütés előtt a tetejüket meglocsoltam kevéske jófajta olivaolajjal.

A sütő légkeveréses grill fokozatán előmelegítés nélkül azonnal sülni kezdenek a halak és körülbelül negyedóra alatt el is készülnek. Nagy találmány ez (régebben alig bírtam kivárni, míg a légkeveréses sütő felmelegedett 180 fokra).

Közben a körítésre is gondolnom kellett, egy régi, általam cizellált recept: a gyors, mikrohullámú sütőben készülő párolt rizs formájában. Az arborio rizset jénai tálba tettem, annyi vizet öntöttem rá, hogy jól ellepje, sóval ízesítettem, a tetejére került az összeaprított medvehagyma-levél. Jénai fedővel lefedve betettem a mikrohullámú sütőbe 8 percre 750 W-ra. Amikor letelt az idő, a fedőt óvatosan levéve, mivel forró és gőzölög, vajdarabkákat kevertem a rizsbe és parmezánsajtot reszeltem rá. Összekevertem és újabb 3-4 percre ment a mikróba. Csak 20 perc múlva ellenőriztem, megpuhult-e a rizs. (Jó minőségű rizs esetén igen, gyengébb fajtánál esetleg még párolni kell egy kicsit.)

image_62.jpg

És hogy üres perceimet is hasznosítsam, egy kis vendégváró sós ropogósat is összedobtam. Ezt azonban már nem teljesen saját kútfőből, ugyanis a jól bevált leveles tésztát göngyöltem ki és derelyevágóval stanglikat metszettem ki belőle. Egy felvert tojással megkentem, meghintettem a kimaradt apróra vágott medvehagyma-levelekkel és pecorino sajtot reszeltem rá.

image_61.jpg

Na, itt már nem tudtam elkerülni a sütő előmelegítését - ugyanis 190 fok légkeverés kell ahhoz, hogy szépen megsüljenek 10 perc alatt a rudacskák. Íme:

image_63.jpg

 És végül a vendégek érkezése előtt negyedórával bekapcsoltam a grillfokozatot a sütőn, bele a halas tepsit és mire megérkeztek, minden el is készült. (A sütés negyedórája alatt a háziasszony is kissé rendbe tudja szedni magát.)

image_64.jpg

Egy ebéd három fogása medvehagymával - tálalva!

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr745850959

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Breton palacsinta medvehagymával 2014.03.10. 18:37:36

A Breizh Caféban, Párizsban, a Marais városrészben ettem ilyen finom breton hajdinapalacsintát először, szerintem sokkal izgalmasabb, mint a búzalisztes, az már csak egy kis bónusz, hogy még egészségesebb is. És persze a zöldségpiacok macaronját, a med...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.03.10. 08:10:30

Az a baj, hogy el vannak kényeztetve a vendégeid! Biztosan elvárják, h mindig valami különleges dolgot tégy az asztalra. :)) Remélem, ezzel ők is elégedettek voltak!

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.03.10. 08:13:14

2 napig gondolkodtam, hogyan integráljam be a medvehagymát a hétvégi étrendbe! Aztán sehogy nem jött össze.
Tökmagos pogácsát sütöttem, de a szombat esti buliban szerencsére volt medvehagymás riposzt is! :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.10. 08:30:03

@PO: A posztban leírni nem lett volna túl elegáns, de a medvehagymával töltött durbincs különlegesen finom: nagyon ajánlom!
A stangliban is érezhető volt a finom enyhe zamat.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.03.10. 16:33:16

@Mitzi von Küche:
Irigykedek, pedig nem szoktam. Itt mar szinte leviragzik az aranyeso kankalin ibolya, a medvehagyma meg ki sem bujt. Minden alapanyag betarazva, en meg terdelorajtban varom a leveleket.

@PO: A pogacsaba is mehetett volna aprora vagva, vagy 1 jo kis martogatos belole.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.03.10. 17:50:53

összefut a nyál a számban: imádom a medvehagymát, pedig felénk - ahogy @Mitzi von Küche: is írta, nemrég került a piacokra, zöldségesekhez, korábban nem nagyon láttuk.
Fagyasztást hogy bírja? Van valakinek tapasztalata erről? Jó lenne mondjuk, novemberben előkapni egy adagot :)
@dömbi: a térdelőrajton röhögök egy perce :D vizuális típus vagyok :)
@PO: azért az a tökmagos pogácsa sem lehetett utolsó :)

Benikuty 2014.03.10. 18:17:42

@AnicasubRosa: ami már most kapható, az nem hazai. Én belefutottam egy nyilvánvalóan import, kivirágzott, elvénült tételbe, mehetett is a medvehagymás tészta a drága hozzávalókkal együtt a szomszéd csirkéinek.
Amúgy nálunk hosszú évek óta nagy kedvenc, szezonban minden héten tányéron van ezer változatban, de mostantól óvatosabb leszek. Érdemes kóstolni a piacon, és ha nem elég zsenge a fehér része, inkább visszatenni.
Próbáltam eltenni szárítva, fagyasztva, darálva olívában...nem jött be, valahol a csodás friss aroma elvész. Esetleg én csináltam valamit rosszul, nem tudom, de nem kísérletezem már. A hőkezelést is rosszul viseli, minden változatban nyersen kerül az ételekhez, hasonlóan a zöldfűszerekhez...

Benikuty 2014.03.10. 18:19:50

...a tökmagos pogácsa igen erősen javallt prosztata problémák megelőzésére. Két kiló naponta :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.10. 18:53:29

Én a Metroban vettem: friss és elviselhető áron volt. Sajnos, arra nincs időm, hogy a Nagyerdőt járjam medvehagymát keresve.
Otthon ültetni pedig azért problémás, mert az előkert tele van gyöngyvirággal. Na, azért azokat elkülöníteni a medvehagyma-levéltől...

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.03.10. 18:54:08

@Benikuty: de nagy kár, hogy nem bírja a tartósítást :(
2 kiló pogi? :D

Hurri Kán 2014.03.10. 19:15:53

@Benikuty:
Két kiló pogácsa, vagy két kiló tökmag? :D

Benikuty 2014.03.10. 19:30:06

@AnicasubRosa: lehet, hogy csak én voltam ügyetlen...

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.03.10. 19:43:30

@Benikuty: Nem voltal ugyetlen, pont ahogy mondod, nem birja a tartositast. Fagyasztast sehogy, szaritva minek? Meg a pesto az egyetlen, ahogy csak csak.
Es frissen szeedve 1 oran belul fogyasztva az igazi. Konnyen beszelek, itt ha vegre kikel, kaszalni lehet mindenhol.

@Mitzi von Küche: Nem kotozkedes, de siman elkulonithato a gyongyvirag leveletol. Annyira intenziv a medvehagyma illata, hogy keptelenseg osszekeverni.

A fickó 2014.03.10. 19:52:17

@Benikuty: Igazad van, a medvehagymát és pl. a spárgát nem szabad eltenni, tartósítani, mert kb. annyit élvezel ilyenkor belőlük, mintha valaki csak mesélne róluk - semmit.:) Ki kell használni a szezont és pont. Szinte mindenbe használható a macihagyma, amibe a fokhagyma, de a hosszú hőkezelés tönkre vágja. Időnként használom (fokhagyma helyett) töltött húsok töltelékeibe és bár itt hosszan hőkezelődik, de mégis kevésbé intenzív, mint a fokhagyma. Néhány ötlet mibe lehet használni: saláták, salátaöntet, uborkasaláta, caciki, tészta, főzelék, rizottó, mártások, levesek, rósejbni (a pirított krumplira a pirítás végén rászórva), sajtkrémekhez, tojáshoz stb. Vagy nyersen, vagy mindig a végén kell beletenni, az igazi medvehagyma hatás végett. A felcsíkozott medvehagymát zúzzuk össze kőmozsárba, adjunk hozzá jó minőségű vajat szép zöld fűszervajat kapunk, ezt használhatjuk mártásokhoz stb. Hűtőben 1-2 napig eláll. Ha több vajat használunk és sózzuk borsozzuk, egészséges fűszervajat kapunk, amit pirítós kenyérre is kenhetünk.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.10. 20:12:20

@Benikuty: @A fickó: A hal belsejében jól megmaradt a medvehagyma finom íze és átadta a halnak is. (A rizsben viszont alig éreztem.)

Benikuty 2014.03.10. 20:41:17

@Mitzi von Küche: legközelebb a kész rizshez keverd...szerintem :)

A fickó 2014.03.10. 22:36:47

@Mitzi von Küche: Egy evőkanál a fentebbi medvehagymás vajból bármilyen rizshez, rizottóhoz és kirobban a medvehagyma íz. Nemrég 4 főre készítettem medvehagyma mártást a végén 2 evőkanállal tettem bele a fűszervajból, botmixerrel habosítottam, szép zöld színe és erőteljes íze lett.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.11. 08:27:21

@Benikuty: Most jut eszembe, félfövéskor annyira erősnek éreztem az illatot, hogy a mh. felét kivettem...
@A fickó: Remek ötlet a medvehagymás vaj - készítek is egy adagot.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.03.11. 20:50:47

@A fickó: nincs mit tenni,tényleg szezonban kell legelni, aztán meg csak sóhajtozni a medvehagyma után :/
@Benikuty: én szinte minden illatosfűszert csak a végefelé adok az ételhez, vagy másik megoldás, hogy korábban IS és a végefelé IS egy adagot :)
@dömbi: neked csak megszületni volt nehéz :)
@Mitzi von Küche: a hal hálás :)

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.03.11. 21:14:09

@Mitzi von Küche: a Nagyerdőben ne keresd. Hajdú-Biharban nincs vadon termő medvehagyma, sajnos.

A fickó 2014.03.11. 21:31:37

@Mitzi von Küche: @Mitzi von Küche: Bizony finom a medvehagymás vaj és szép zöld színe is lesz. Próbáld ki avokádóhoz is, kis chilivel.
Ha érdekelnek a mindenkori főzéssel kapcsolatos ötleteim, vess egy pillantást időnként a blogomra.
Itt a borzon áttekintheted az eddigi posztjaim: torkosborz.hu/blog/a_ficko_fakanallal/

Hurri Kán 2014.03.11. 21:35:21

@A fickó:
Beleolvastam tegnap a blogodba, egyik-másik recepted kifejezetten tetszik, alkalomadtán sort kerítek rájuk :)

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.03.11. 22:08:53

Mindenki lesz kedves olloval felszerelkezve macihagymat szedni, es nem tovestol kitepni.

@AnicasubRosa: De az nagyon nehez volt, 5,5 kilosan...
Mire az ember kikuszkodi magat :)))

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.12. 09:16:47

@AnicasubRosa: @Benikuty: +1.(Én is 2x.)
@A fickó: Már nézegettem, tetszik!
@PO: Pedig valaki valamikor (a régi szép időkben) azt írta, hogy van mifelénk is...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.12. 09:18:06

Ma a gombás-csirkemelles tagliatellére is került egy kis medvehagyma.

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.03.12. 09:28:44

@Mitzi von Küche: igen, az 2 éve vót, akkor kiderült, h árnyékra vetődtem :))

Benikuty 2014.03.12. 12:36:52

@Mitzi von Küche: az ugye a széles metélt :)?

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.12. 18:00:03

@Benikuty: Jól emlékszel :)
De hogy a fettuccine és a liguine hogy van magyarul, azt én sem tudom (pedig gyakran készül nálunk).

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.03.12. 19:16:32

@A fickó: szerintem már mindannyian belekukkantottunk :) az a nagy baj, hogy ti, pasik, ha egyszer nekifogtok főzni, általában leköröztök bennünket :D
@dömbi: edződött a tüdőd :D

ma rájöttem, hogy az egyik mobilszolgáltatónál (T-M) flottát váltani nehezebb, mint bejutni a Fehér Házba :( most nem szeretem őket, nehézkesen, kíngörcsök, én meg mérges vagyok :(

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.03.13. 08:59:34

@AnicasubRosa: A Feher Hazba mar sikerult bejutnod

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.03.14. 20:42:23

feltankoltam ma 3 csokor medvehagymával.Nálunk a vasárnapi kenyérbe fog kerülni :)

susztertangó 2014.05.06. 14:49:53

@AnicasubRosa: Ford elnök idején körbesétáltam, a turistáknak fenntartott úton.
süti beállítások módosítása