recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Töltött kenyér húsvétra (AnicasubRosa)

2014. március 17. - AnicasubRosa

 

A töltött kenyér receptjére véletlenül találtam rá és nem bírtam volna ki, ha nem készítem el. A húsvéti jelzőt tőlem kapta, mert minden van benne, ami olyankor szendvicsre-tányérra kerül, de ebben a formában szerintem izgalmasabb módon kínálható a vendég.

1 kiló liszt, só, kevés cukor, másfél csomag élesztő (én nem szeretem a por alakút, a hagyományosat használom), 6 deci langyos víz: ezek az általam készített kenyértészta hozzávalói, amiket összedolgoztam, majd jól megdagasztottam (volna,ha nem fájna annyira a bal vállam), hogy szép hólyagos legyen a tészta. Ezután hagytam egy órán keresztül pihenni, kelni, addig előkészítettem a tölteléket. Ez a következőkből állt:

  • 20 deka sajt, lereszelve
  • 1 csokor petrezselyemzöld apróra vágva. (széles pengéjű késsel profi módon megy, de meg akartam mutatni, milyen jó kis szerszámot vett a férjem pár éve, amivel még egy kicsit rásegítettem az aprításra.)

1. fotó petrezselyem.JPG

  • 1 szál csípős kolbász, héja lehúzva, a töltelék szétmancsikolva (nem tudok rá jobb szót, egyszerűen apróra vágtam úgy, hogy lehetőség szerint minél inkább szétomoljon)
  • 3 paradicsom, lehéjazva, apróra vágva a húsa. Bazsalikom híján egy kis olívaolajjal és bazsalikomos pesztóval összekevertem.
  • 7 főtt tojás, félbevágva.

2.fotó tojás.JPG

Amikor a tészta megkelt, meglisztezett asztalra borítottam és elnyújtottam. Nos, itt próbálom megadni a méreteket, de ezzel mindig hadilábon álltam. (Nem, nem a 20 centit hiszem el, hanem egyszerűen nem tudok távolságot, hosszt és súlyt saccolni. Ez utóbbi fogyatékosságommal mérlegre állva is mindig szembesülök.)

Kb. 80-90 centi hosszúra, 25-30 centi szélesre nyújtottam a tésztát, a középső harmadára végigraktam a tölteléket, a fenti sorrendben. A felső felét ráhajtottam a töltelékre, a széleket lenyomkodtam, aztán keresztülhajtottam a tészta alsó harmadát a tölteléken és ott is próbáltam rögzíteni a tészta szélét. Utólag azon gondolkodom, hogy lehetséges, hogy nemes egyszerűséggel alá kellett volna hajtani a szélét, de majd legközelebb úgy.

3. fotó töltelék.JPG

4.fotó töltelék 2.JPG

5.fotó hajtogatás 1.JPG

6.fotó hajtogatás 2.JPG

Koszorú alakba hajlítottam a tésztát, a két, összenyomott végét egymásba toldottam és meleg vízzel megkentem a tetejét, majd betoltam az előmelegített sütőbe. Aztán rájöttem, hogy a víztől mindene lesz, csak színe nem –közben kérdeztem apóst, mint parasztembert, aki még kemencében sült kenyéren nőtt fel, hogy meleg vízzel szokták-e kenni a kenyér tetejét? Mondta, hogy a végén igen, de ott meg még nem tartottam - akkor megkentem olajjal. (Nem az öreget. Őt sörrel, hogy ne csak a szája járjon, hanem a keze is, mert volt dolguk a férjjel. ) Na, az már hatott, elkezdett szépen pirulni a kenyér héja.

7. fotó koszorú.JPG

Innen már csak az imádkozás volt hátra - hogy ne folyjon ki a töltelék (kicsit kifolyt), jó legyen az íze (fincsi volt), ne égjen meg az alja ebben a nyomorult sütőben, ami alul nagyon, felül kevésbé (alufóliát és sütőpapírt is tettem alá a tepsibe, biztos ami zicher, majd közben a férjem még egy cserepet is bepakolt a sütőbe) és egyéb technikai jellegű kérdésekben - az égiekhez.

Nem gyorskaja, abban az értelemben, hogy a tésztát nem lehet siettetni, a sülési idő nem kevés és az elkészülte után muszáj megvárni, amíg kellőképpen kihűl, „húz” a töltelék, mert különben kifolyik a sajt. De akinek van elég türelme, annak ajánlom kipróbálásra.

Kár, hogy az illatát nem tudom leírni.

8.fotó megsült.JPG

9.fotó szeletelve.JPG

 

 

kiegészítés: a posztot tavaly (vagy tavalyelőtt?) írtam, ma már talán másféle töltelékkel (pl. füstölt sonkás-tejfölös?) készíteném és a 

http://lepcsankparty.blog.hu/2014/02/03/az_elso_kenyer_anicasubrosa

poszt receptje szerint készíteném a tésztát. Jó ötletekre egyébként nyitott vagyok, Húsvétig még van idő kiötölni egy-két fincsi tölteléket.

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr605837463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.17. 08:44:14

Mindig megnevettetsz, Anica. Az meg külön jó pont, hogy húsvétig még van idő kipróbálni, saját ízlésre szabni a receptet (olyan rossz érzés, amikor ünnep reggelén olvassuk, mit is kellett volna készíteni...).

skylla 2014.03.17. 12:20:17

nekem tetszik. eppen a heten sütöttem en is cipot. füstölt fött csülökkel es parolt savanyu kaposztaval töltöttem meg.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.03.17. 12:28:48

@Mitzi von Küche: elég kezdeti próbálkozás volt, amit itt dokumentáltam, annyit ígérek, hogy az idei fotókkal frissítem majd a posztot :)
@skylla: na, azt mondd akkor el nekem, hogy hogy csinálod, hogy a káposzta ne áztassa el a tésztát? igazából a paradicsomnál is ettől tartottam (ma már a szárított paradicsomra szavaznék)

egy órája bosszakodtam, hogy elfelejtettem cserepes bazsalikomot venni a ma esti vacsihoz, erre az egyik kedvenc kollegám, aki kiszaladt ebédszünetben, beállított egy zacskó piros bazsalikom vetőmaggal :D kérdeztem, hogy ezt így, ebben a formában együk meg?? és ha kihajt a gyomrunkban? :DDDD

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.17. 12:58:47

@AnicasubRosa: A másik kérdés, hogy estig tudsz-e levelet szüretelni róla? :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.03.17. 13:56:19

@Mitzi von Küche: átszaladtam a szemben lévő boltba, bazsalikom ott sem volt, úgyhogy metélőhagyma és fodros petrezselyem lesz helyette. dehát a főzés úgyis kreatív tevékenység :)

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.03.17. 19:35:41

@AnicasubRosa: Mivanmivan, ratok jott a bazsalikomhatnek? Kisdombi is azzal szekal, hogy talalt mozarellat a hutoben, meg paradicsomot, (milymeglepo, ezek mindig vannak a hutoben, csak eddig neki nem tunt fel) de alig volt level a bazsalikomon, es nem tudott nassolni. Masnap reggel menni kellett a kozertbe 3 cserep gazert.
A kenyered jol nez ki. Idei husveti ajanlatom, a fuszeres buborekkenyer, es a kosaralaku foszlos kalacs.
@Mitzi von Küche: Neked mar lesz mivel 5 perc alatt megdagasztani. :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.03.17. 19:53:08

@dömbi: mi az a buborékkenyér? no,mesélj csak! :D
(Kisdömbinek csipázom a búráját :D )

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.03.18. 08:51:36

@AnicasubRosa: Te fizetned az elelmezeset...:))

Le nem irom, hivjal fel, es megcsinalod: :DDD

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.18. 09:21:01

@dömbi: Alig várom...
@AnicasubRosa: Nekem is nagyon kéne bazsalikom a pestomhoz, és én sem kaptam tegnap.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.03.18. 09:37:28

@Mitzi von Küche: Kuggyek?
Van olyan amit nappal permeteznek, es van amit csak ejjel. Melyiket kered?

Nekem viszont zsalya level kellene de nagyon, es az enyem meg nem hajtott ki. Gyonyoru borju ermeim vannak, jo lenne belole 1 kis saltimbocca.

Most ultettem 3 cserepbe koriander magokat, remelem hamar kikelnek.

skylla 2014.03.18. 15:10:29

@AnicasubRosa: hova a retekbe tünt a valaszom? :)

Hurri Kán 2014.03.18. 16:24:22

Huhh... Engem meggyőztek a képek :)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.03.18. 17:53:44

@skylla: retek.... nyamiii :D
@dömbi: a héten szerét ejtem..:)
@Mitzi von Küche: viszont nekem volt a hűtőben bazsalikompesztóm (gyári), csak nem emlékeztem rá.:)
@Hurri Kán: mer' hagyod magad mindig :DDD

Hurri Kán 2014.03.18. 17:56:58

@AnicasubRosa:
Ez így van. Én is utálom, ha valaki sokáig kéreti magát :)

EZAZ! 2014.03.18. 18:19:30

most ez komoly, vagy egy Sanyi napi szívatás?

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.18. 18:47:43

@AnicasubRosa: Igen, ehhez a töltött kenyérhez remekül illik egy kis piros retek.

skylla 2014.03.18. 19:04:16

@AnicasubRosa: eh:)
szoval amit irni akartam tegnap: a tesztara rafektettem a csülköt, es arra a kinyomkodott kaposztat. egyaltalan nem aztatta el. bar en kicsit maskepp csinaltam a kenyeret, tettem bele attört krumplit is.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.03.19. 14:12:28

@skylla: egy krumpli-liszt arányt írhatnál,régóta tervezem más tészták kipróbálását is, de igazából a tesztelt verziókban bízom a legjobban.:)
@Mitzi von Küche: ezért imádom a tavaszt: répa, retek, mogyoró..:)
@EZAZ!: ha sírsz, míg olvasod, akkor komoly :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.03.19. 14:13:11

@Hurri Kán: ha sokáig kéreti magát,végül kénytelen lehet a saját dugájába dőlni :D

skylla 2014.03.20. 10:39:15

@AnicasubRosa: fel kilo liszthez kb. 15 deka krumpli. meg egszembe jutott, hatha az is szamithat, hogy rest hagytam a cipo tetejen.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.03.20. 15:39:24

@skylla: köszi :) rés a pajzson? :D
@Hurri Kán: nálad főleg :D

EZAZ! 2014.03.20. 17:29:28

@AnicasubRosa: jó kis poszt ez, elnyammogunk rajta húsvétig.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.03.20. 22:31:40

@EZAZ!: addigra megromlana benne a tojás,meg a kolbásztöltelék ;)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.03.30. 09:10:04

@AnicasubRosa: Ez nekem is eszembe jutott, amikor az El Clásico-t néztem :)
süti beállítások módosítása