recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Malaga, te édes!

Mitzi von Küche

2014. április 21. - Mitzi von Küche

A 'malaga' név mindenkinek ismerős a mazsolás zamatú, édes desszertborról. Most kicsit bemutatom a névadót, Málaga városát, amely Andalúzia tartományban Gibraltártól keletre terül el a hegyek karéjában. A nagy kikötőváros bodegáiban gazdag választékban kóstolhatók a nehéz borok. Özönlenek ide a turisták egész évben a remek klíma és a látnivalók, no meg a közvetlen repülőjáratok miatt. Malaga hatalmas egytornyú katedrálisa, a világhírű Picasso (akinek Málaga a szülővárosa) és Thyssen múzeumok, a látványos, esténként kivilágított római kori és mór romok, a világítótornyos tengerparti sétány csábítja a látogatókat.

2011 Torremolinos, Malaga, PhD 071.jpg

 

Mala1.JPG

A piac általában mindenhol érdekes. A spanyol városokban megadják a módját: fedett és nagyon tisztán tartott csarnokokban festői pultokon árulják a tartomány minden finomságát.

M1.jpg

Az éttermek alkalmazkodtak a külföldi vendégekhez, némi utánajárást igényel autentikus helyek találása. Ott, ahol a híres Fritura malagueña-t lehet enni (frissensült apró tengeri mindenfélék), a tetején chanquete (nagyon vékony szálacska-halacskák ropogósra sütve), chipirones fritos (bébi tintahal), stb.

Szeretik ropogtatni a berenjenas-t (vékony padlizsánszeletek lisztezve, hirtelen sütve) - érdekes, hogy a helyiek mézzel leöntve eszik. Nemesebb halak ritkábban kerülnek az asztalra (lubina, besugo, dorada), grillezve, olivaolajjal meghintve. 

2011 Valencia, Santander, Cadiz, Torremolinos, egyéb 014.jpg

Különleges finomságot is találtunk: homársaláta gyümölcsökkel.

homár Malaga.jpg

 

Malaga egyik jellegzetes desszertje Mindenszentek környékén kapható: Huesos de Santo (a szentek csontjai): kissé morbid nevű marcipános finomság. Ha ekkoriban járunk a városban, minden sarkon friss illatos pirított mandulát árulnak (ez még mór hagyomány lehet).

2011 Torremolinos, Malaga, PhD 128.jpg

Esténként gyakran megfordultunk egy-egy cukrászdában egy csésze forró csokoládéra. A spanyolok érdekes módon reggelire kedvelik legjobban, churrossal fogyasztják (csöröge-szerű hosszú, olajban sült tészta). Itt egy erkélyre kiülve lehet figyelni az esti Malaga sétálóutcáját.

Mal.2..jpg

Kis dobozkákban kapható a malagaszőlőből aszalt nagy szemű mazsola. A sok finomságot leöblítheti az ember egy pohárka Lacrimae Christi-vel, ami talán a legfinomabb malagabor. A zamata sokáig a szánkban marad és még odahaza is nosztalgiázhatunk a világ eme szép szeglete, a mediterrán ember egészséges életmódja, nyíltszívűsége és életvidámsága felett.

2011 Torremolinos, Malaga, PhD 164.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr485341766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.04.21. 07:59:51

Aldott husvetot mindenkinek!

Ne kapjatok tojas-, sonka- es alkoholmergezest, mi ennyit tudunk az ugy erdekeben tenni, hogy csirkeformaju tortak es nyuszifulu szendvicsek helyett egy szep Mitzi-poszttal utazhattok :-)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.04.21. 11:45:06

@AnicasubRosa: Igen, akinek már sonka- és kalácsmérgezése van, olvasgassa (és ha lehet, tapasztalja meg maga is).

HowAreYouOneAVetésün? 2014.04.21. 20:00:41

Kinek van pénze nyaraljon Malagán, kinek nincs, üljön a ... körtefán.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.04.21. 20:20:34

@HowAreYouOneAVetésün?: Egész pontosan idézve a klasszikust:
"Kinek pénze van, az költhet malagára,
kinek pénze nincs, az ülhet a ...-ára" :)

Wakka 2014.04.21. 22:17:37

nem találok szavakat.

Daró 2014.04.22. 14:05:52

Jaj de jó :-) és jaj de kár hogy recept nincs :-(

Nagyon jók a képeid is, tetszik.

Daró 2014.04.22. 15:06:32

@Mitzi von Küche: Mindet :-) Igazából csinálhatnál ilyen utazós-főzős-borozós posztokat is, mint az az angol úriember akire most gondolok, középkorú, olyan 60 körül, és már régen nem látom a műsorait :-)
Elmész Malagára, van egy kézikameránk úgyhogy operatőrnek viszel engem, kiállunk a tengerpartra, te főzöl, én meg videózok! Milyen a terv?

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.04.22. 19:14:50

@Daró: minden szentnek maga fele, ugye :D
Majd ha rajovok, hogyan lehet rovatokat csinalni a blogon, lehet, egyszer szetvalogatom a posztokat. Mitzi utiposztjai is megernenek egy kulon rovatot :-)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.04.22. 19:24:28

@Daró: Asszem Rick Stein-nek hívják az urat és a Paprikán adják néha az olasz és spanyol főzős - útleírós műsorait: nagyon szeretem.
Bizony, még van a fejemben egynéhány poszt - ha nem unjátok a spanyolokat (én sosem). Malagát meg melegen ajánlom (na, milyen a rím?)...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.04.22. 19:25:44

@AnicasubRosa: Gyvy-t kérdezd, bár ahhoz idő kell... (A top 10-et is ígérte, aztán ki vette ki, na?)

Daró 2014.04.23. 13:11:01

@Mitzi von Küche: Személy szerint szívesen veszem. Ez meg egy alliteráció volt, amíg el nem rontottam :-)

/miből idézek? "Rocco a rumos rabló rácsapott egy ... drágakőrakományra, de rettentő rémesen ráfaragott..." ?

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.04.23. 17:12:07

@Daró: Irodalmilag nem vagyok eléggé fejlett... - nem ideológiailag :) /Na, miből idéztem?/

Daró 2014.04.24. 07:20:36

@Mitzi von Küche: Na, mégis be tudok lépni.
Fogalmam sincs :-)
Nem RickSteinre gondoltam, akire én gondolok, az kicsit angolosabb arcberendezésű és a műsorban rendszeresen van boros rész is.

látjátok feleim szümtükkel 2014.04.24. 08:30:13

"Az oldal alapítói, a Lepcsánkparty egy jókedvű kis társaság, akik szeretik a jó ételeket, a jó bort, a mókázást és azokat, akik szeretnek erről olvasni, beszélgetni, kommentelni. Vágj egy szelet lepcsánkot, önts egy pohár otellót, dőlj hátra és mesélj! :) Viccet, komoly történetet, gasztroélményt. Nyílt blog és nem egy baráti társaság üzenőfala, bárkit szívesen látunk, ezt nektek csináltuk :)"

"Kinek pénze van, az költhet malagára,
kinek pénze nincs, az ülhet a ...-ára" :)"

Ez valahogy nem illik a társaság ajánlásába, különösen, hogy nekem ( gonsolom sok más olvasónak sem ) még nem futotta Spanyolországra. Igaz nem is azon a pályán f(t)urkálok, ahol Mitzi von Küche. Kár, hogy néha az emberek nem látják a saját magukról festett képet.

Azért kösz az ötletet, hogy némi malaga szopogatása helyett mivel töltsem el a drága időmet. Mint néma olvasó.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.04.24. 09:43:15

@látjátok feleim szümtükkel: Alapos félreértés: egy gyenge kis kuplét idéztem, amin sokat nevettünk. Nem célzás, egyszerű humor lett volna - talán nem szerencsés. Nem akartam senit megsérteni. (Nagyon kevés pénzből is el lehet jutni sok helyre, ahogy mi is tesszük nagyon régóta.)

Daró 2014.04.24. 10:19:39

@látjátok feleim szümtükkel: Ismerem Mitzit, innen is és a való életben is. Hidd el, nem akart megbántani, sem téged, sem mást.

Én sem ismerem a fenti kuplét, de meg sem fordult a fejemben hogy lenézés, kérkedés vagy bármi más lenne mögötte. Sajnálom ha Te úgy érzed.

Némi sértettséget viszont érzékelek, benned. TAlán még a múltkori eset miatt, de azért ne így végy elégtételt, ha kérhetem.

(azzal együtt, hogy akkor abban az esetben szerintem te voltál az ártatlanul bántott fél. Ha ott nem szóltam volna, már nem emlékszem, azért az elnézésed kérem)

látjátok feleim szümtükkel 2014.04.24. 10:34:52

@Mitzi von Küche:

Ez inkább tré, mint fa, de azért mert néma olvasó vagyok, már megsütöttem a pisztrángodat. Nem volt rossz, és feltehetőleg a többi posztolt ételed sem lesz az. Meg tréfás sem, esetleg csak mókás.

látjátok feleim szümtükkel 2014.04.24. 10:36:11

@Daró:

Mitől lennék sértődött? Itt még nem is beszéltünk egymáshoz, nem értem másnak(?) mi köze van ide? Szerinted?

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.04.24. 11:12:25

@látjátok feleim szümtükkel: Reggel óta hol hyperoniás vagyok, hol a sírás kerülget, annyira ki tud borítani az igazságtalan támadás. (Profiltörlésen is gondolkodom - nem nekem való ez...)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.04.24. 11:19:26

@Daró: Hűha, meg akartam keresni a Youtube-on a számot - és nincs fenn! Mindenesetre Haumann Péter énekelte valami kabaréműsorban - vagy ezer éve...
"Kinek pénze van, az költhet malagára,
Kinek pénze nincs, ülhet a ---ára.
Nekem mindegy, nekem mindegy,
Hogyha pénzem van, vagy akár nincsen."
(Most vagy elhiszitek, hogy létezik a dalocska és egy őskövület agyába bennragadt - vagy nem.)

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.04.24. 11:35:49

Ha azt mondod, Malaga, mindenkinek összefut a szájában a nyál, mert a híres vörösborra gondol?
Én kivétel vagyok, nekem a bor csak másodjára, mert először a Malagai Lány! :D
youtu.be/IDbTypFsYRc

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.04.24. 11:36:41

A poszt pedig igen jóféle, még ha elkerüli is az Indexes szerkesztők figyelmét.

Daró 2014.04.24. 11:47:27

@látjátok feleim szümtükkel: nem te voltál, vedd tárgytalannak a nem értelmezhető sorokat.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.04.24. 11:54:06

@PO: Ó, csapok a homlokomra, hogy ezt a tuti ziccert kihagytam a poszt végéről! Hát persze: a La malaguena...
/A poszt pedig Index 2 címlapon volt hétfőn délutántól :) /

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.04.24. 12:00:10

Ha már, akkor ezt is hadd idézzük fel, egy kis kedvderítésre:
youtu.be/w5fLGWrHouk

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.04.24. 19:41:49

Gyerekek,higgyetek el,front van:engem napok ota kacífantos ugyfelek tomege talalt meg. Csak annak koszonheto, hogy nem vagtam fel az ereimet egy gémkapoccsal, hogy tudok rohogni magamon is :-)
Egyebkent igazólt tavolletem oka, hogy a holnapi munkahelyi bulira cukormentes sztracsatella-szeletet sutottem.egy kollegano nem ehet cukrosat, de igy o is nassolhat.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.04.24. 19:48:24

@látjátok feleim szümtükkel: ra se rants, ezt en is szoktam dudolaszni (bar ez a versszak pont nem remlett) , pedig nekem nincsen...:D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.04.24. 19:57:25

@HowAreYouOneAVetésün?: :D
Nagyfara...ja nem, ott elvonokura van :D vagy mar az sem? Igaz, az OPNI is bezart. Mar semmi sem a regi... :-)
süti beállítások módosítása