recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

A fordított ananásztorta esete

Mitzi von Küche

2014. május 12. - Mitzi von Küche

image_70.jpg

Történt, hogy külföldi gasztroblogok tanulmányozása során egy nagyon guszta képre bukkantam: upside-down, azaz fordított ananásztortát ábrázolt, amivel eddig még sosem találkoztam. Mint megtudtam, az USA-ban ez éppolyan nemzeti büszkeségnek számít, akárcsak francia rokona (eredetije), a Tarte Tatin - a Tatin nővérek fordított almatortája.

1925-ben jelent az USA-ban a Dole-cég körszeletes ananászkonzerve, amelynek felhasználására alkották meg a receptet. Ezt rengeteg változat követte és 1926-ban kiadták a "Hawaiian Pineapple Good Cooks Serve" szakácskönyvet. Azóta igazi amerikai klasszikussá vált az upside-down ananásztorta.

Addig motoszkált az agyamban, amíg elhatároztam, ezt bizony megsütöm. Nem lévén egy minden vasárnapra cukrászkölteményeket az ujjából kirázó tipp-topp házitündér, ehhez komoly elhatározás kellett.

Elolvastam vagy 20 receptet és szintetizálni kezdtem. Nekiláttam az egy helyütt leírt vajas karamellmáznak - ami azon nyomban bele is kötött a vadonatúj zománclábasomba. (Ezt fel-feltörögetve még napokig rájártunk a finom vajkaramellára.)

image_69.jpg

Sebaj, újrakezdjük egy másik recept alapján. Mivel a barna nádcukromat mind elhasználtam a balul sikerült első kísérlet során, maradt a fehér kristálycukor, ezt olvasztottam meg és mikor már kellemesen barnulni kezdett, akkor adtam csak hozzá egy kevéske vajat. Kiöntöttem egy jénai cakkos szélű alacsonyabb tortaforma aljába, amit előzőleg nagyon alaposan kivajaztam. Erre kerültek az ananászdarabok.

Azazhogy kerültek volna, mert ekkor szembesültem vele, hogy nincs friss ananászom, sem körszeletes ananászkonzervem és mivel aznap március 15. volt, nem is lesz...  A mentőöv egy darabolt ananászkonzerv képében jelentkezett, ami a spájzomban csücsült és a megfelelő alkalomra várt.

Az alkalom eljött, az alig cukrozott (egész jó minőségű) ananászdarabkákat jól leszárítva ráraktam a karamellrétegre. Ezzel a munka oroszlánrésze el is készült. A sütőt közben előmelegítettem 180 fokra légkeveréses módban.

Következett a tészta összeállítása, ami a vártnál könnyebben ment. 15 deka kristálycukrot és egy tasak vaniliás cukrot robotgéppel összekevertem10 deka puha vajjal, majd egyenként a tojásokkal (összesen néggyel), végül  következett 15 deka liszt egy sütőporral és csipet sóval. Minden remekül ment, amíg a kisfiam fel nem hívott Face-time-on, mert akkor bizony a telefon alja belecsúszott a tésztába... (Gyorsan kikaptam, megtisztogattam - működött. Másnap viszont már nagyon halkan csengetett, úgyhogy alaposabb tisztításra volt szükség...)

A tésztát ráöntöttem a jénai tálban a karamellrétegen pihenő ananászra és mehetett be az egész a sütőbe. 40 perc múlva tűpróbával jónak ítéltem (az illata máris isteni volt), ezért kivettem és néhány percig békén hagytam. Az átlátszó tál alján még gyöngyözött a szirupban az ananász.

image_71.jpg

Utána következett a fő mutatvány: megfordítani az egészet úgy, hogy ne menjen széjjel. Egy nagyméretű tortatálat tettem a jénai tálra,

image_72.jpg

amit két kesztyűvel megfogtam, finoman megráztam, majd egy határozott mozdulattal megfordítottam - et voilá - máris a tálon csücsült a gyönyörű ananásztorta.

image_73.jpg

A vajas karamellás máz jól átitatta a tészta felső részét, az ananászdarabkák illatozva csücsültek a tetején: ahhoz képest, hogy először készítettem, nagyon szép lett - az íze pedig felülmúlt minden várakozást. Nemigen hasonlított arra a képre, amit láttam erről a típusú tortáról, de nekünk tetszett és nagyon ízlett.

A következő alkalommal friss ananásszal készült. Van egy ügyes tekerős szerkentyűm, ami így hámozza meg az ananászt.

image_87.jpg

Ezúttal a karamellmáz is elsőre sikerült.

image_88.jpg

Szerintem mindkét variáció egyformán szép és főleg nagyon finom lett.

Hozzávalók.

A tésztához: 10 dkg vaj

                    15 dkg kristálycukor

                    15 dkg liszt

                     1 tasak vaniliás cukor

                       4 tojás

                      1 csomag sütőpor

                      csipet só

A karamellmázhoz: 10 dkg kristálycukor (legjobb a barna)

                                8 dkg vaj

1 ananász meghámozva vagy egy ananászkonzerv (lehetőleg körcikkes, de a darabolt is jó)

                    

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr235874115

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.05.12. 08:20:53

Ezer bocsánat carnivora, azaz húsimádó férfiközönségünktől - de ez a torta annyira finom, hogy közkinccsé kellett tennem.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.05.12. 08:54:12

@Mitzi von Küche: mindkettő szép, azért a karikára szelt ananásszal nekem jobban tetszik. Bár a daraboltat könnyebb falatozni :)

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.05.12. 09:02:37

@Mitzi von Küche:
Epppppen itt volt az ideje!!!
Volt valami erezheto kulonbseg elkeszites kozben a friss es a konzerv gyumolcs kozt?

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.05.12. 10:00:28

@AnicasubRosa: Igen, szépek is, de főleg nagyon-nagyon finomak!
@dömbi: Készítés közben nem volt különbség. Kóstoláskor egy picit jobban ízlett a friss.

tankaranka 2014.05.12. 15:17:41

jó jó, de hol van a recept a hozzávalókkal ? :-)) vagy én vagyok vak ?

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.05.12. 17:06:34

@Mitzi von Küche: Szerintem semmi sem hiányzik, könnyen reprodukálható - kivéve a telefon beleejtését :)

EZAZ! 2014.05.12. 18:44:30

Természetesen szívesen olvasok desszertekről is - főleg ilyen remek felvezetéssel - de egyszerűen nem hagy nyugodni a tény, hogy egy tányér alján miért vannak díszítő motívumok.

1kutya 2014.05.12. 18:56:52

mi tegnap görög rumos mogyorótortát rettyintettünk, hasonlóan tojásos, karamelles, tömény valami, de mostanra egy fikarcnyi sem maradt belőle (én csak a rum miatt, de tényleg :)))

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.05.12. 19:06:22

@EZAZ!: Ó, porcelánokról is szívesen cserélek eszmét... Pl. néhány herendi csészealj külső oldalán is vannak motívumok, amit végképp nem lát senki :)
@1kutya: Jutott a tortába is :) ?

susztertangó 2014.05.12. 19:34:40

Kreatív ötlet : telefon torta. A megsült tortában el kell rejteni egy telefont. Tovább gondolásra felajánlva.Ámbár ezt már a Van aki forrón szereti filmben már kitalálták.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.05.14. 15:54:06

@Mitzi von Küche: még fiatal, bármi lehet belőle, akár 1mókus is :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.05.17. 13:50:27

@1kutya: Robikám, úriember biztosra nem fogad :P :) úgy könnyű, hogy MÁR az sem, te képzettséggyűjtögető :D

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.05.18. 10:35:50

@AnicasubRosa:
Jeee, nem is tudtam, hogy van 1mokuskepzo is.
Kerem az elerhetoseget...:)))

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.05.18. 14:19:40

@dömbi: agromókus is a pasi.szeretnél te is az lenni? :D

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.10.30. 11:13:06

A hozzávalókból kifelejtetted a lisztet.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.10.30. 11:29:52

@kekecke: A leírásban szerencsére nem :) Kösz, pótolom.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.10.30. 13:24:49

@Mitzi von Küche: igen, alaposan átolvastam, pont ezért.
Most került be a sütőbe. ;-)
Köszönöm a receptet.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.10.30. 16:08:20

@kekecke: Igazából jobban szeretem a szövegben megadni a hozzávalókat, ahogyan készítés közben következik (bár tudom, egzaktabb külön is). Jó étvágyat az isteni ananásztortához! Hamarosan én is újra elkészítem.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.10.30. 16:27:43

@Mitzi von Küche: És életszerűbb is úgy. :-D Nekem legalábbis jobban tetszik.
A
süti beállítások módosítása