recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Vacsoracsata: juhtúrós körözött paprikába töltve (AnicasubRosa)

2014. október 13. - AnicasubRosa

Szerencsém van: nem vagyok válogatós, vagy különösebben finnyás. Anyukám sokféle ételt készített mindig is és - bár nem mindig felel meg a mai gasztrotrendeknek - nagyon ízletesen süt-főz.

Amikor anno napközis lettem, mégis volt egy uzsonna, amit emlékeim szerint valami hihetetlen döbbenettel néztem, ez pedig a tehéntúróból készült körözött (igen, felénk rövid ö-vel) volt. Nálunk a családban ugyanis a körözött, az juhtúróból készül. És ha anyukámnak volt ideje előredolgozni, akkor paprikába töltjük, úgy behűtjük, majd szeletelve tesszük a kenyérre.

Valahogy így:

P1170069

 

És a hozzávalók a mi körözöttünkhöz (itt az általam legutóbb készített adag arányait tudom megadni):

  • 30 dkg juhtúró
  • 10 dkg vaj
  • 1/2 fej hagyma nagyon apróra vágva /vagy reszelve/
  • pár szem köménymag mozsárban összetörve
  • pár tekerésnyi bors
  • ízlés szerint őrölt pirospaprika (ha van füstölt, nem rontja el)
  • paprika, amibe beletöltjük (3-4)

 

figyelem! A juhtúró sós, úgyhogy csak azok tegyenek sót külön a körözöttbe, akik eldöntötték, hogy feltétlenül szeretnének magasvérnyomásos betegségben szenvedni. 

Nos, a hozzávalókat jól kikeverjük, aztán mehet a paprikába, utána hűtőbe. variálható, én pl. kapribogyóval ettem, de snidling sem rontja el.

Egyik délben vittem a munkahelyre, körbeálltuk délelőtt 11-kor az asztalt és kis csúszással megtízóraiztunk. Ennek végén megrendelést kaptam a nagyváradi munkahelyi kirándulásra, sütemény helyett nekem ezt kellett vinnem a csapatnak. Igaz, nem paprikában, csak a körözöttet, de így is nagyon jóízűen falatozták.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr966784791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.10.13. 09:04:12

Mindenben teljesen egyetértek: a körözött rövid ö-vel írandó - nem a kŐrútról beszélünk - és juhtúróból készül (minálunk is).

Fenchurch68 2014.10.13. 09:59:15

Esetleg kétharmados arány a juhtúró javára még nem olyan nagy csalás, ha a tehéntúró is jó fajta.
Ha már juhtúró: tojásos-juhtúrós-spenótos (vagy hagymamedvés) krém. Muffinsütő mélyedéseibe réteslap belenyomkodása (hogy szép fodros pereme legyen), ebbe belekanalazom a krémet, tetejére egy kis reszelt sajt, és addig sütöm, amíg a kilógó réteslap-perem szép színű és ropogós lesz. Édesen is jó tehéntúróval, valami gyümölccsel, de a juhtúrós változat nagyon sikeres szokott lenni.
Most kénytelen leszek lemenni, és venni egy kis geleji juhtúrót, paprika van itthon.

Hurri Kán 2014.10.13. 12:50:04

Körözött jó! Imádom a juhtúrót, ennek ellenére körözött az nálam is kb. fele-fele arányban juh- és tehéntúróból készül. Nyáron, ha van, néha kaprosan csinálom. Paprikába viszont nem töltöm, valahogy úgy vagyok vele, mint nagyapám mondotta volt a töltött paprikára: a ló sem eszi meg az abrakos tarisznyát...

1kutya 2014.10.13. 19:01:31

ez miért vacsoracsata?

1kutya 2014.10.13. 19:34:12

egyébként meg i2 főoldal... :)

Benikuty 2014.10.13. 19:44:16

Nálunk otthon fos bóti túróból volt, jó sok tejföllel, hogy ne keverjük össze a puskaporral.
Ma itthon vagy garabonciás túróból, vagy én csinálom teljes tejből, amit a szigetről veszek, közvetlen gazdától. Az igazán jó túróhoz nem szükséges sem tejföl, sem vaj. Változás még az ősverzióhoz képest, hogy teszek bele egy kis kremsi mustárt, és elment a vöröshagyma a csókképes lapos édes lilahagyma irányába. Ezzel a juhturó dologgal meg nem tudok mit kezdeni..., mert amikor otthon jártam a nővéremnél, abból csinálta, és állította, amikor gyerekek voltunk, mindig juhtúróból volt. Békacombra emlékszem, juhtúróra nem...

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.10.13. 20:42:02

@Mitzi von Küche: nem akarlak elkeseríteni, de a mai magyar helyesírási szabályok szerint a körút az röviddel írandó :) a többi, annak ellenére, hogy nagyon elterjedt a kŐrözött alak is :) egyébként nagyon szeretem a nyest.hu oldalt,ahol legutóbb a bocsát-bocsájt szópárról olvastam konkrétan, hogy elvileg J nélkül létezik a szó, de az élő, beszélt nyelvben a bocsájt szó annyira elterjedt, hogy elfogadottá és egyenértékűvé vált. Ettől is szép nyelv a magyar: elfogadó :)
@Kató néni: hehehe, búcsúzhatsz lassan a negyvenpár kilódtól :DDDDDD
@Hurri Kán: mer' te is mindig variálsz :D a feles túrót kipróbálom
@1kutya: mert már mééér ne? :P :D tipikusan vacsorára való étek :)
@Benikuty: békacomb? affene a jódógotokat! :DD a vaj lazításra szolgál egyébként :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.10.13. 20:58:37

@AnicasubRosa: Amint azt én is tudom, de a pestieknek magyarázhatod...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.10.13. 21:18:39

@AnicasubRosa: pestieknek hosszu O
amugy jo otlet, mert a korozottes kenyeret kivejezetten szeretettem tv paprikaval, igy meg egyben van
es juhturobol job, de elmegy, komolyabb fuszerezessel tehenbol is
@Mitzi von Küche: hat ezt mondom

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.10.13. 21:20:59

ja balunk ma szulinap van /a fiame/
rendelek pizzat a papa john's-tol
kettot
az egyik az spenotos less az tuti, a masikat a fiamta bizom
meg csiz sztikket
meg sutl csirkeszarnhyat
mindenfele dresszingekkel

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.10.13. 21:28:35

@Mitzi von Küche: ja bocs,ezekszerint nem értettem jól a kommentedet :)
@hagyma: sok szülinapja legyen még! :)

Benikuty 2014.10.13. 22:06:00

@AnicasubRosa: ötven fillér volt darabja, az xl méretű egy forint. Erre még Tivi sem emlékezhet, mert akkoriban az apja zacsijában héderelt...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.10.13. 22:08:09

@Benikuty: teves
meg ugyan gyerek voltam, de meg lehetett kapni a Voros Rakban az alkotmany utcaban

Fenchurch68 2014.10.13. 22:54:17

@AnicasubRosa: Keményen kell dolgoznom, hogy ne fogyjak. Muszáj volt szereznem egy kis juhtúrót a sarki boltban. Nagyon jó tejtermékeik vannak, a környékről. Kivájt paradicsomban szolgáltam fel vacsira a körözöttet.
Elég rég volt, úgyhogy azt hiszem, csipegetek valamit :D

Benikuty 2014.10.14. 02:44:50

@hagyma: 1960-ról beszélek, és a patak parti piacról ahol asszonyok árulták fehér vödrökből...na, hol is voltál akkor, öcsisajt? :D A helyi NÉBIH tökön szúrná magát, ha látná...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.10.14. 08:32:59

@Benikuty: Mint ahogy számos európai uniós országban a mai napig is árulnak ilyen módon remek dolgokat, nálunk van csak erősen túllihegve a nagy hygiénia.
@AnicasubRosa: Te nem is tudhattad, de a hosszú ő-zés miatt mindig harapok...

Fenchurch68 2014.10.14. 09:34:38

@Mitzi von Küche: Jóvanna, az kőrut és kész :) Itt, ahol most élek, viszont én mulatok nagyokat azon, hogy "lekvárat" meg "lecet" (lécet helyett).
Help! Sikerült már valakinek avokádót hajtatni magról? Mert most kettővel is próbálkozom, és három hét után még semmi eredmény.

Daró 2014.10.14. 12:20:53

Mielőtt elolvasnám a hozzászólásokat: a város azon részén ahol én laktam, senki nem készítette juhtúróból a körözöttet, így én azt a verziót (ami tudom az eredeti, egyetlen és autentikus) csak felnőtt koromban ismertem meg. És imádom, mint mindent ami juhtejből készül, de nekem nem ez a kép jelenik meg az agyamban ha körözöttről beszélünk.
És félve jegyzem meg, imádom a tehéntúrósat is, ha meg az a túró neadj'isten rendes házi túró...
Egyébként honnan vesztek jó juhtúrót? Piacon, tejboltokban csak valami tehéntúróval felütött lisztes vackot kapni. (Huhh, majdnem csúnyán fogalmaztam)
Egyetlen értékelhtő a lidl-ös meg aldis Bryndza amit tudok...

Daró 2014.10.14. 12:31:19

@Kató néni: Ez a spenótos-juhtúrós krém jól hangzik. Fene, volt is a piacon spenót és nem vettem, pedig nagy kedvenc, de gyerekek menzán, anya menzán, én meg a Nádudvari éttermeket erősítem a nehezen megkeresett forintjaimmal, csak hétvégén főzünk sajna, ha itthon vagyunk véletlenül...
@Hurri Kán: érdekes, gyerekkoromban én is így gondolkodtam töltött paprikáról, káposztáról, aztán elmúlt, mostanában összevadászom a gyerekeim tányérjáról az útált részeket. Tanulság: neked is nemzened kellene vagy kettőt :-D
@Benikuty: Csókképes lapos lilahagyma mindent visz :-) szeretem én is, de az csak fűszer, nem hagyma. Én szeretem ha csíp kicsit, legfeljebb a nejem nem fekszik mellém az este ...
Avokádót egyszer vettem, jó szívvel venném ha valaki közölne valami használható receptet mert amit én találtam a nemsóson, az szar volt.

Fenchurch68 2014.10.14. 13:28:12

@Daró: Avokádóval nem kell nagyon szofisztikáltan eljárni. Villával összetöröd, sózod, belenyomsz egy kis citromlevet, ha igény van rá, valami csípőset, és be a szervezetbe.
Na ja, bírnám úgy is, mint ahogy azt az Üvegbúrában Sylvia Plath megírta, hogy a mag helyére púpozott kaviárral enni, de hát...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.10.14. 14:24:54

@Daró: Az avokádót - a jó érettet - kettévágod, bele ráksalátát töltesz és kikanalazod. (Egyik kedvencem). Másik: a zöldsalátához kockázod az avokádót és citromos dresszinggel kevered össze.
A guacamole egy külön fejezet, majd ha időm lesz és túlélem a fejújítást (ami kerek egy hónapja tart), elmélkedem rajta.
Juhtúrón én is gondolkodom, hol lehetne kapni. PO egyszer emlegette piaci élményeit ezzel kapcsolatban - talán te is ott voltál akkor.
@Kató néni: Egyik nyáron neveltem avokádót magról, szép fényes levelei voltak. Mikor télre behoztuk a teraszról, az lett a vége.

Benikuty 2014.10.14. 14:56:14

@Daró: Keresd az "Alföldi Garabonciás" juhtúrót"
www.garabonciassajt.hu/

Benikuty 2014.10.14. 14:58:35

@Daró: lesz majd amikor akkor sem, ha rózsavízben fürcsizei... :D

Daró 2014.10.14. 15:39:44

@Benikuty: Nana, ne fesd az ördögöt az ágyamba! Ilyen szép embert választott, tűrni kell, összeszorított fogakkal és odaadóan szolgálni!

Hurri Kán 2014.10.14. 18:54:39

@AnicasubRosa:
Dehogy mindig. Csak ha főzök :D

@Daró:
Most csak ezért csináljak én is gyorsan vagy kettőt? :D

Benikuty 2014.10.14. 19:54:25

@Daró: legyen ad acta az ügy...

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.10.14. 21:30:10

@AnicasubRosa:
Ezzel a poszttal megmentettel.
Kisdombi vendegsegbe hivott 1 vega csajt, ezzel fogom etetni egesz hetvegen.
2 hete torom a fejem a menun, hogy a csaj is megegye, de a Dogok se ussenek agyon.:DD
Mivel itt turo nincs, ezert lecsepegtetett joghurtbol fog keszulni a korozott. Termeszetesen megtanitjuk neki hogy szepen tisztan pestiesen ejtse ki a korozott szot, nem rovid ö-vel, hanem hosssszzzzúval.

Hurri Kán 2014.10.14. 22:31:37

@dömbi:
Vega csajt??? Hát elvették az eszét az egyetemen? :D

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.10.14. 22:58:37

A piaci juhtúrók kóstolásakor így járok el:
Amikor az árus szokás szerint a számba töm egy rögöt, rövid, széles mosolyú rágcsálás után hirtelen elkomorul az arcom és megkérdezem: "ebben mennyi tehéntej van???"
Még nem akadt árus, aki ne vallotta volna be, hogy van benne... :D :D :D
De ugyanilyen bátran rá lehetne kérdezni a kókuszzsírra is, amint azt az egyik itteni komentelő sugallotta egyszer.

Én jó juhtúrót Székelyudvarhelyről szoktam hozatni. Ezerötér....

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2014.10.14. 22:59:39

A kedvesem avokádóból csokoládékrémet szokott készíteni. Nagyon szeretem.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.10.14. 23:01:05

@Hurri Kán:
:)))
Inkabb most kezd kiokosodni.
Nem a baratnoje, de joban vannak, sokat tanulnak egyutt, es nem kell meg megkinalni sem a finom husos falatjaibol. :)))

Hurri Kán 2014.10.15. 08:40:43

@PO:
A csokoládékrémet? ;)

@dömbi:
Ezt ismerem. Aztán mire észbe kapsz, a kisdedet rászoktatta mindenféle nyers füvek fogyasztására!

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.10.15. 20:30:46

pont a múltkor jutott eszembe, hogy vega pasiról még sosem hallottam :D

(a kommentem mindenkihez szólt, nincs energiám egyenként megszólítani mindenkit. nehéz napom volt, ki vagyok facsarva, de fullra :/ )

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.10.15. 20:38:37

Amikor a felújítási munkák koronájaként végső lépésként felteszik a nagyméretű fürdőszobai tükröt és leütik a sarkát - na az is felemelő élmény tud lenni...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.10.15. 20:59:26

@Benikuty: na jo, nem lehet mindenki olyan " tapasztalt", akire mar Isonzonal rabiztak a gulyasaugyut

Fenchurch68 2014.10.16. 09:07:59

@AnicasubRosa: Sok vega pasit ismerek, exférj is az, szoktam neki sütni finom kelkáposztafasírtokat, ha találkozunk.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2014.10.16. 16:22:06

@Hurri Kán:
Na, azt akinek ez sikerul azt meg en is megcsodalnam a kepessegeiert. :))))
Egyebkent is, eleg draga mulaccsag a fu fogyasztas, hat meg raszokva...:DDD

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.10.16. 18:12:47

@dömbi: ezt tanusithatom, 15 dolcsi 2 bongra valo

Benikuty 2014.10.17. 06:19:50

@hagyma: emlékszem rád, te voltál az, aki belepisilt a tiszt urak kévéskannájába :)

Fenchurch68 2014.10.17. 09:55:19

@dömbi: ...mondja ezt éppen a sárkányfűárus :D...

EZAZ! 2014.10.18. 18:50:35

körözöttes túróval töltött paprika.

erre emlékszem, ez volt az egyik kezemben, a másikban pedig egy szelet kenyér.

írhatnék még 4869 karaktert, de nem teszem, a vaj miatt, a vaj külön posztot kíván, talán majd szilveszterkor.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.10.18. 22:59:38

@Kató néni: no, én meg egyet sem :))
@PO: gonosz :D
@dömbi: Sziporka szívem! :DDD
@EZAZ!: legalább jó emlék?

EZAZ! 2014.10.19. 08:10:44

@AnicasubRosa:

szép emlék, fel is hívtam anyámat, hosszában vágta ketté a megtöltött paprikát, vajat nem kevert bele, nem is érti ezt a vajazást, téged meg puszil, no ezt meg én nem értem.

Benikuty 2014.10.19. 11:16:18

Valamire való férfi a vajat a fején tartja :)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.10.19. 13:10:26

@EZAZ!: de kedves anyukád van :)
sajnos, én már csak az anyukám-féle verziót ismerhetem, több mint 30 éve, hogy a nagymamák emlékeire nem támaszkodhatom :( az apai nagymama igazi parasztasszony volt, lehet, hogy neki úri huncutság lett volna a vajat körözöttbe fecsérelni.
@Benikuty: aztán meg sír, hogy rákoppintottak :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.10.19. 19:17:29

@Benikuty: es nem megy a napra
az elmult 3 napban 48 orat meloztam, enni sem volt idom
mamar kene
tegnap leszbikus eskuvo volt, fura volt ket hofeherbe oltozott lany
nagyon csinosak voltak, de kitalaltam melyik a "pasi"
/nem vagyok hive az azonos nemuek hazassganak, de legalabb jo pezt csinaltam tegnap:)/

Benikuty 2014.10.19. 20:23:35

@hagyma: ...és pénz, bicska, síkosító nélkül nem indul el otthonról :D

Benikuty 2014.10.19. 20:24:54

@hagyma: egyél kenyeres, mert elfogysz, mint a gyertyaszál :DD

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.10.19. 20:25:07

@Benikuty: hat e nyelvemen kivul egyik sincs sosem nalam

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.10.19. 20:26:36

@Benikuty: az t folyekonybean nyomom most, nezem az amcsi focit, kisebb osszeget feltettem a baltimorra, meg a GB-re kotesben, eddig nem rossz
Mary jon 4-kor es hoz kajat
ma nincs fozocske

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.10.19. 21:42:00

macaroni csiz erkezett, hot dog, sult bab
jol megy a sorhoz es jo is
/es ugy nez ki nyerek is:)/

EZAZ! 2014.10.19. 22:35:18

@hagyma:

behúzta a ravens és a packers is, lejött a kombid.

a bears szokás szerint szopott.

nem tudom már ezt kezelni.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.10.20. 02:00:02

@EZAZ!: ja, de nem sokat hozott
meg 200 fent van a broncoson estere, de ettol tartok/a Miami jo az iden, legalabb awild cardra odaerhetnek, a bears meg olyan semmilyen
azt sajnalom, hogy a cowboyst nemmertem bevenni harmadiknak
de jo igy is es go broncos:)

szsuzsanna 2015.01.20. 09:41:32

Hát ide is belevau...bocs.
-Próbáljátok ki: -juhtúró, de, vaj helyett, "jófajta", apró kockákra vágott, ropogósra kisütött szalonnapörc + a zsírjából is, -ízlés szerint, + apróra vágott lila hagyma, bors, kevés pirospaprika...(nem lesz "fagyos" hűtőből kivéve se)

Először, palacsintába töltve, tejföllel a tetején, sütőben átsütve ettük...-úgy is szuper finom...

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2015.08.06. 07:03:47

Én ilyenkor kifejezetten azért teszek bele vajat, hogy keményebbre dermedjen és a paprikával jobban lehessen szeletelni.
Ha csak sima körözöttet készítenék, ott valóban nem lenne fontos, h kemény legyen, ott a kenhetőség fontosabb.
süti beállítások módosítása