recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Savanyúkáposztás bableves nem csak másnapos gyomornak (AnicasubRosa)

2015. január 05. - AnicasubRosa

Barátnőm apukája kissé svábosan főzött, náluk ettem először ezt a fajta bablevest. Ennek jó sok éve már, Misi bácsi is csak az emlékeinkben él, de a levesének az íze a számban. A lánya, a barátnőm tett elém egy tányérral pár hete. Mit mondjak, majdnem könny szökött a szemembe,míg kanalaztam befelé. 

Aztán nemrég a Paprika TV műsorában Bódi Margó mint hagyományos cigány ételt főzte,meg kell mondjam, nagyon gusztusosan. El is döntöttem, hogy ha már ilyen rövid időn belül kétszer is találkoztam vele,megfőzöm.

És lőn Újév napja. Tudjátok: lencse,borsó, bab. 

Füstölt csülköt néztünk volna a férjjel a húsboltban, de mind elvitték előlünk. Így jár, aki két nappal szilveszter előtt még dolgozik, utána meg inkább hajvasaló után rohangál, mint csülök után!

Sebaj,vettünk egy füstölt-főtt tarját, azt tettem fel főni hideg vízben. Amikor már majdnem puha volt, jó adag beáztatott vörösbabot és kissé kinyomkodott savanyúkáposztát adtam hozzá.(Hiába áztattam előző délutántól a babot, nem akart megpuhulni. Anyukám azt mondta, lehet hogy ilyen fajta, adjak egy csipet szódabikarbónát hozzá, hátha...Így is tettem, nemsokára el is kezdett érződni a hatása, hacsak nem placebo-jelenséget érzékeltem.)

Sót nem kapott, az van a füstölthúsban. Ellenben két babérlevelet, néhány szem borsot és egy nagy krumplit felkockázva igen.

Amikor puhára főttek a hozzávalók, paprikás rántással összeforráztam,majd a tűzről lehúzva tejfölt kevertem hozzá.

Szilveszter éjjel bulizni voltunk, de nagyon lájtosan fogyasztottunk alkoholt, úgyhogy a másnaposságot enyhítő hatását nem kellett kifejtenie a levesnek, viszont a hagyományt is betartottuk és igen jót is ettünk. 

 P1170246

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr447032805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.01.05. 08:36:19

Hangulatos újévi írás és étel - a szódabikarbona placebo-hatása meg tudományosan is igazolt:)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.05. 09:47:31

@Mitzi von Küche: Mármint hogy tényleg puhít, vagy hogy nem? :)

Boldog új évet mindenkinek! :)
Könnyebben ébredtem az első munkanap reggelén, mint reméltem, pedig az elmúlt pár napban jókat aludtunk és heverésztünk :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.05. 10:05:22

@AnicasubRosa: ez egy nagyon jo etel
cask nem igy kell fozni:)
az egri kodmon csardaban ettem eloszor, elotte nem ismertem
utana gyakran megfoztem, Mary imadja
de a tied is jo lehet

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.05. 10:14:30

@hagyma: módosítsunk: "felénk nem így főzik". mindjárt szebben hangzik :)
hogyan főzöd te?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.05. 10:21:45

@AnicasubRosa: felenk sehogy
north carolinaban ismeretlen ez az etel:)
/hat krumpli semmikeppen
rantani nem kell:)
fozni kell egy qrwa jo csulkos bablevest es 10 perccel a vege elott belenyomni a kaposztat
teket izi voros:)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.05. 10:24:18

@hagyma: ez sem lehet rossz, de én a mi verziónkat kóstoltam, érzelmi szálak is fűznek hozzá, úgyhogy nálam ez marad :P :D
( a felétek, azt úgy gondoltam, nálatok otthon, ha Maryt akarod elvarázsolni egy jó levessel :D)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.05. 10:25:14

@hagyma: mondjuk, a tiéd tényleg kalóriamentesebb (és egy fokkal egészségesebb) verzió.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.05. 10:28:23

harazt nem kell bele")
a lenyeg hogy legyen egy szuper bablevesed
kell abba meg kis repa , hagyma, fokghagyma paprika stb stb
ha megvan a szuper bablevesed, ha akarsz hozzadonthetsz savanyukaposztat
10 percnel tob se kell neki
itt van az utelagazas
haggyuk ahogy van vagy megkaposztazzuk
ez az eppeni hangulat sugallata
en altalaban minden otodszor kaposztazom
de lehet hatodszor

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.05. 10:31:29

@AnicasubRosa: Mary imadja a bablevest
de amerikai
neki a konzerv csirke is megfelel, cask legyen forro
itt nincs sok kulturaja a levesnek
ismernek negyet
lecet
bemegy egy etterembe, van egyfele
altalaban paradicsom
amit raadasul utalok
mar az ittenit
mer aze otthon betutesztaval sokkal tobb anyag volt benne

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.05. 10:50:33

@AnicasubRosa: de az hhetszentseg, hogy kicsesztel velem
mar azik a bab
pedig reggel 5
kell meg csulok
kaposzta van
amerikaban mindig van savanyukaposzta, rutinbol veszi

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.05. 10:55:24

de a hentes leglabb 1 ora kocsival......
meg egy vissza
ezt a kajat most nem kellett volna eszembe juttatni

Fenchurch68 2015.01.05. 11:46:00

Kész szerencse, hogy reggel voltam a zöldségesnél, és vettem fél kiló savanyú káposztát csak úgy csipegetni :) most itt ülök és olvasom és közben csak úgy kézzel a zacskóból...
(Egyik évben a társaság másnapos felének a lencsefőzelékből rögtönöztem január elsejére egy hasonló levest.)

Hurri Kán 2015.01.05. 13:31:24

Édes káposztával is jó vajon?

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.05. 14:18:38

@hagyma: bicsibocsi :D
@Kató néni: én is gondolkodtam a lencsén, de győzött a férj :D
@Hurri Kán: hát... szerintem pont a savanyú íz adja a karakterét. de ha ecettel savanyítod az édeskáposztát, esetleg :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.05. 14:55:42

@Hurri Kán: nem
a lenyege a svanayukaposzta
/mar a tokeletes bableves utan/
ezert nem is kell bele se tejfol, se rantas
@AnicasubRosa: egyszer ezert majd kerunk valamit
a csulok a babbal egyutt mar uszik egy vajdlingban

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.05. 15:00:51

@Hurri Kán: bar belegondolva ha sima bablevest fozol, abba mehet minden zodseg
nade ha meg akarod bolonditani akkor savanyu kell hozza
es meg fustoltkolbasz

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.05. 15:43:04

@hagyma: most úgy érzem magam, mint Pelikán elvtárs :D

Hurri Kán 2015.01.05. 15:43:58

@AnicasubRosa:
Igen, valami olyasmire gondolok. Ecet+tejföl :) Esetleg egy kis citromlé.

@hagyma:
Legközelebb okvetlen szólok, ha gasztronómiai kinyilatkoztatásra van szükségem.

EZAZ! 2015.01.05. 17:19:16

Jómagam adott esetben szprájttal gyógyítgatom a másnapos szervezetemet, ezt az ételt pedig paradicsomos váktozatban szeretem.

1kutya 2015.01.05. 18:45:50

@Hurri Kán: jó! anyám a hagyományos beregi káposztás paszulyt (füstölt csülökkel) nyáron simán megfőzi édes káposztával, télen meg savanyúval. a téli kissé karakteresebb...

egyébként BÚÉK minden kedves blogkartácsnak!

1kutya 2015.01.05. 18:46:56

@Hurri Kán: ja és isten ments a citrom!!! az ezt elrontja!

1kutya 2015.01.05. 18:51:55

@AnicasubRosa: Hagymási Úrnek kivételesen igaza van a krumpli és a káposzta főzése vonatkozásában. ez nem korhelyleves, hogy fél napig főzzük benne a káposztát (pont ezért elkészülhet édeskáposztából is).
a másik, hogy a vörösbab más meg van főzve (hőkezelve) a dobozban, azt ha főzöd csak keményebb lesz! megoldás: szárazbab - előző este beáztatni...
a rántás tekintetében viszont igazad van, az kell bele!!!

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.05. 18:52:04

@Hurri Kán: feszültnek tűnsz, iszol te eleget? :D
@EZAZ!: tejföl és paprikás rántás helyett? kimarad belőle valami? megírhatnád, következő alkalommal rápróbálnék.
@1kutya: de a télit jobban veszi a gyomrod az otellóra, nem? :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.05. 18:52:39

@1kutya: nem konzerv volt, de hiába áztattam :(

1kutya 2015.01.05. 20:10:34

@AnicasubRosa: én a nyárit jobban szeretem. a téli a savanyúval már kicsit sok (egyébként legjobb keverni, kicsi savanyú, hogy legyen "íz" több édes...)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.05. 20:32:58

@1kutya: én a savanyú levesek rajongója vagyok :)
de kipróbálom az édeskáposztás, meg az Imre által említett paradicsomosat is (ha elárulja, pontosan hogyan is készül).

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.05. 22:30:22

@1kutya: kivetelesen?
es miota vagyok en ur?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.05. 22:31:52

@Hurri Kán: gasztroblogon nem beszelhetek a kocsimrol
@AnicasubRosa: remelem cask pelican elvtarsnonek

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.05. 22:33:12

@hagyma: tobbszorosenmegrohogtet az amerikai helyesiras ellenorzo
de eddig a pelican vitte a csucsot:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.05. 22:35:51

elkepzeltem,, ahogy bastya elvtars diktal gogolak elvtasnonek a ki pelicannak irja a pelikan elvtarsat

Hurri Kán 2015.01.05. 23:41:42

@1kutya:
Simával rápróbálok. Savanyú káposztát valamiért leginkább csak hidegen, magában szeretem :)

@AnicasubRosa:
Hogyne, ma is sikerült többet a kelleténél :D

@hagyma:
Egyszer próbáld meg, hogy semmiről sem beszélsz.

EZAZ! 2015.01.06. 07:20:01

@AnicasubRosa: a paprikás rántást paradicsomlével engedem föl, így keverem az ételhez, összeforralom, kóstolom, ha túlságosan savanyú, kevés cukorral kompenzálom, csak a tejföl marad ki ennél a változatnál.

Hurri Kán 2015.01.06. 19:20:00

@AnicasubRosa:
Nem kellett volna, most süthetek megint :D

Benikuty 2015.01.06. 20:22:27

@AnicasubRosa: vagy iberico szalonnához ;)

1kutya 2015.01.06. 21:37:45

@Hurri Kán: de egy marokkal dobjál azért bele, nem rontja el :)

Benikuty 2015.01.06. 22:20:13

@AnicasubRosa: igaz! főleg annak fényében, hogy van még 1-2 hajlott hátú parasztasszony, akik a szigetről igazi savanyú káposztát hoznak a helyi piacra:)
iberico-ból készült szalonnához inkább a dobozi édes lilahagyma passzol ;)

Hurri Kán 2015.01.06. 22:51:16

@1kutya:
Okvetlen. Ennyit arról, hogy az új évben nem növelem tovább a potrohomat :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.07. 09:07:28

@Benikuty: most, hogy még a lilahagymát is eszembejuttattad, tudom máűr, hogyan fogom kikúrálni magam, mert legyűrt a megfázás: veres- vagy lilahagyma, savanyúkáposzta, fokhagyma, méz, citrom.
Hehe, nekem sem epe-, sem gyomorproblémáim nincsenek. :) még....:(
@Hurri Kán: te úgyis szép vagy, Bogárkám :DDDDD

Benikuty 2015.01.07. 10:00:15

@AnicasubRosa: érdemes utána olvasni a homoktövis lének...nekem bejött :) naponta 3 cl belőle, annyi a takonykórnak!

Benikuty 2015.01.07. 10:01:24

Hurri Kán, én sokkal szebb vagyok, mégis utánad döglenek a csajok:D

Hurri Kán 2015.01.07. 11:03:41

@AnicasubRosa:
Azt én tudom, de nem akarok megint új ruhatárat venni :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.07. 12:01:08

@Benikuty: hiszem, hogy a régi öregeknek igaza volt: fűben-fában orvosság van :)
ki fogom próbálni.
@Hurri Kán: ezt a részét ismerem a dolognak :( :D

Fenchurch68 2015.01.07. 17:25:35

@AnicasubRosa: Ha netán köhögsz is, akkor feketeretek.
(Tudom, hogy undorítóan hangzik, de olyan forró vízbe, amit még elbír a belsőd, belekeversz két kanál szódabikarbónát, és azzal gargarizálsz. Ha bátor vagy, meg is iszod. Belsőleg használva okoz egy kis tisztítókúrát, de a megfázásnak lőttek. Ugyanez mehet forró lábfürdőbe is, úgy is hat, csak lassabban, viszont emberbarátibb megoldás.)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.01.07. 19:21:53

@Kató néni: @AnicasubRosa: Mondom én, hogy a szódabikarbona mindenre jó. (Többek között ezüstöt, fémet tisztítani is kiváló.)

Fenchurch68 2015.01.08. 12:49:40

@Mitzi von Küche: Naná! Sőt, a hűtőt is szagtalaníccsa. (Ha már az orrodat is tisztíccsa...) Szépítkezésileg is használom hetente kétszer, egy kis joghurttal elkeverve arcradírnak/maszknak. Attól függ, hogy van-e itthon valaki rajtam kívül. Ha van, azonnal lemosom, ha nincs, fönnhagyom, míg rám nem szárad. Szegény postás.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.09. 13:30:00

a szodabikarbonanal, mar cask a vegeta nagyobb varazszer

Fenchurch68 2015.01.09. 20:37:11

@hagyma: Nemrég beszélgettünk egy ismerőssel, aki közölte, hogy a húslevesbe kell vegeta, mert attól lesz jó íze. Ezen kicsit elgondolkodtam. Vajon milyen húsból meg zöldségből csinálja a levest? Inkább nem is akarom tudni.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.10. 10:20:13

@Mitzi von Küche: igen, elég sokoldalú alkatrész :D
@Kató néni: aki jó húslevest főz, annak szvsz nem kell :D
(anyósomnak, aki nagy delikát-bajnok, azt szoktam mondani, hogy a delikát az Ördög Fűszere :D )

Benikuty 2015.01.10. 12:23:27

ha olyannal találkozom, aki vegetát használ, két lehetőség közül választhatok: vagy átmegyek a túloldalra, de helyesebb tiszta erőből elfutni az ellenkező irányba...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.10. 12:57:19

@Kató néni: egyebSt nem ordogtolvalo
huslevesbe semmikeppen, de nahany gyorskajat meg lehet vele szorni
vegulis fuszerkeverek

Fenchurch68 2015.01.10. 19:12:00

@hagyma: Az a baj vele, hogy többnyire van benne nátrium-glutamát, amire én egy egész komoly szemszikrázós-afáziás migrénrohammal reagálok. Régebben néha kaptam valahonnan házi szárított "vegetát", amiben csak a zöldségek voltak, az nyilván más kategória.
Ezekbe a fűszerkeverékekbe általában tesznek nátrium-glutamátot, ami engem nagyon durván megbüntet.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.10. 20:29:24

hétfőn vendégposztunk lesz, különleges falat :))

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.10. 20:31:02

@Benikuty: @Kató néni: engem igazából nem zavar, ha valaki használja), csak nekem ne kelljen.
Mást meg a rántás üldöz ki a világból, én meg használom. Dehát szerencsére nem vagyunk egyformák :)

Hurri Kán 2015.01.11. 12:20:09

Aki vegetát használ, az bármiféle egyéb alávalóságra is képes! Tapasztalat! :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.11. 13:33:34

@Kató néni: hat en nem vagyok erzekeny erre a natrium izere,, bar az is teny kb 12 eve hasznaltam utoljara vegetat, talan bablevesbe tettuk
@AnicasubRosa: en nem vagyok rantasellenes, cask meg eletemben nem tudtam egy jo rantast csinalni, ezert bealltam a rantasellenesek taboraba, szoval en ugy vagyok rantasellenes, hogy ha valaki berantja, akkor OK /ebbol mar nem jovok ki
Mary nem rant az tuti, bar azt mondta tudja mi az
mondjuk szerintem nem, de elhittem neki

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.01.11. 14:14:17

@AnicasubRosa: @hagyma: Sajnos, a rántás nekem sem az erősségem, úgyhogy kihagyom. (Helyette esetleg habarás, de szívesebben staubolás.)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.11. 14:19:01

@Mitzi von Küche: hat staubolasban eros vagyok
kerdezd meg Maryt vagy az elso felesegemet. nem beszelve szilviarol a szomszedbol

Benikuty 2015.01.11. 14:23:44

@Mitzi von Küche: így voltam ezzel én is, amíg meg nem tanított valaki...nem csak a készítésen, de a mértékletes használaton is múlik.

Hurri Kán 2015.01.11. 14:45:45

@Benikuty:
Szívem szerint ide venném a leveskockát, bár annak használata kivételes vészhelyzet esetén még indokolható, a vegetáé akkor sem! :D

Rántás nem bonyolult, ha nem 3X annyi lisztet rakok a zsírhoz, mint amennyit felvesz, még jó is lesz :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.11. 15:06:43

@Hurri Kán: oh. levesek siman keszulhetnek porbol
a konyjaszekrenyben legalabb 10 doboz leves van
mindennek meg van a helye es ideje

Fenchurch68 2015.01.11. 19:47:29

@hagyma: Hát, kinek a rántás, kinek a staubolás :) Mindkettő lehet jó, a maga helyén. A habarást nem annyira kedvelem, de ha más nem jut... Na mindegy, hagyjuk az ételsűrítést a hanyatló Nyugat ópiumának.
Aláírás: Gogolák elvtársnő

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.11. 20:01:25

@Kató néni: a nemzetkozi helyzet fokozodik, vezet a dallas

1kutya 2015.01.11. 20:05:53

@Hurri Kán: bioboltokban (de nálunk itt a sarki fűszeresben is) lehet kapni só és nátrium-glutamát (meg minden féle tartósítószer nélküli) "vegetát". én ezt használom. gyakorlatilag egy fűszerkeverék. gyors esti levesfőzésnél felbecsülhetetlen!

minden másra ott a MasterCard! :-DDD

Hurri Kán 2015.01.11. 20:53:35

@1kutya:
Az megint más, ilyen fűszerkeverékem nekem is van egy-kettő, azok jók. De még jobb, hogy ha nagyon levesezni akarok, 5 percnyi járóföldre több nagyon jó hely is van :)

Benikuty 2015.01.12. 08:42:28

@Hurri Kán: a rántást igen lassú tűzön sokáig kell sütni, hogy a liszt szemcséi szépen kinyíljanak, "feltáródjanak". Továbbá el kell felejteni a Nagymama módszerét, aki a hatvanas években a szegénység, és hiány okán kénytelen volt varázsolni, aminek az eredményével vakolni lehetett. De egy fizetésből, már ami a békekölcsön jegyzése után maradt, nem sok mozgástere volt.
Magam óvatosan határozott zsemle színűre pirítom, ami 15-20 perc, és épp csak "megfogom" vele e levet. Direkt jó ízt ad, próbáljátok ki így a kelkáposzta főzeléket.
Kanállal... :)

Benikuty 2015.01.12. 08:43:15

@Hurri Kán: hiába, lakni tudni kell ;)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.12. 10:46:09

@Benikuty: csakis kanállal :D
15-20 perc????? aztabetyár, hát mindig tanul az ember :o no, próba lesz :))

Benikuty 2015.01.12. 11:04:04

@AnicasubRosa: kanállal lesz ehető, olyan sűrűbb leves :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.01.18. 10:20:18

@Benikuty: @AnicasubRosa: Ez nekem is teljesen új... Lehet, egyszer meg is próbálom. (Mondtam már korábban is, ugye, hogy ilyen alap dolgokat is néha jó lenne részletezni a blogon.)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.01.18. 14:54:10

@AnicasubRosa: Írja meg, aki ért hozzá. Nem osztom én az észt...

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.19. 08:54:10

@Mitzi von Küche: nálam meg már toroskáposzta kapcsán bebizonyosodott, hogy nem értek hozzá ;) :D

szsuzsanna 2015.01.20. 08:37:43

A "káposztás-bab", állítólag "szabolcsi étel"..
Én, egy onnan származótól tanultam: -lényege: -"valami füstölt", -akár kolbász is lehet, + savanyú káposzta, száraz bab...
A savanyú káposztát és a beáztatott babot, kevés vízben, KÜLÖN FŐZIK MEG! -(mert sohasem egyforma a főzési idejük), és akkor öntik össze, amikor már majdnem puhák...
Mindegyikbe: -vöröshagyma egészben, babérlevél, őrölt bors, őrölt kömény.
Ha füstölt csülök, stb van, én, azt előre megfőzöm, és a főzőlevet, megosztom, a bab és káposzta közt. A húst az összeöntés után, a berántás előtt, belevagdosom.
Ha csak kolbász van, azt felkarikázva, ugyanekkor teszem bele.
(esetleg egy kis zsiradékon meg lehet pirítani)

RÁNTÁS: -fúúúj, de úúútálom csinálni, (pedig már, sajnos vén banya vagyok)...
DE, sajnos néhány ételhez muszáj (ehhez is!)
Mihez, mennyihez mennyit?
Kislábos, zsiradék (többnyire olaj) langyosodik, bele liszt, NAGYON KIS " LÁNGON"!
Kevergetni kell, NEM szabad egy pillanatra sem otthagyni!!! (hogy rohadjon meg) bocs.
Sok-sok év gyakorlat után, is, csak próbálom "megsaccolni" a mennyiségeket....
Viszont, sok évtizedes tapasztalatom: -a szakácskövekkel ellentétben, -az, hogy, - ha meleg, -ha hideg a rántás, MINDIG HIDEG VÍZZEL próbáljátok "lazítani", elkevergetni, az ételbe öntés előtt!
süti beállítások módosítása