recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

A svéd sushi (Hegedűs Zsolt, a hobbiszakács.blog.hu gazdája és a Hobbiszakácskönyv szerzője)

2015. január 12. - AnicasubRosa

A surströmming svéd különlegesség, a bátrak eledele. A sur savanyút jelent, strömming névvel pedig a Balti-tengeri heringet illetik. Illata több mint iszonyatos. „Mint aki halkan belelépett.”

Ennek ellenére vannak, akik szeretik, és minden év augusztusában lakomát ülnek a tiszteletére.

1e

 

Régen hiánycikk volt a só. A májusban kihalászott, nagymennyiségű strömmingnek megmutatták azt a keveset, ami kéznél volt, és hordóstól beásták a földbe, ahol megerjedt. A heringet - azaz a strömminget - újabban pontosan megszabott töménységű sóoldatban erjesztik. A félig kész terméket konzervdobozba zárják, ahol a hering tovább folytatja önpusztító tevékenységét. A belső nyomástól enyhén deformált konzervdobozokat augusztus vége felé szokás kinyitni. Ilyenkor még a halakat máskülönben kedvelő macskák is eltűnnek a környékről, és csak akkor kerülnek elő, amikor a penetráns bűz már elillant.

Rothadt részét eltávolítva, gondosan megtisztítva, főtt krumplival, sok-sok hagymával és tejföllel összekeverve, kemény kenyéren, vagy vajas vékonykenyérbe göngyölve, minden teketóriázás nélkül szokás bekapni.

1f

Fogyasztásához a snapsz, mint hatékony öblítő meg zsibbasztó nemcsak ajánlott, hanem kötelező is. A surströmmingre, mint főszereplőre, gurmévacsorát is lehet komponálni. Az erjesztett heringből készített egyik különlegesség, a vodkás-halas turmix az enyészeten kívül másra nem emlékeztet.

„Kisarnold² iskolájába kilenc év alatt csak egyszer hívtak be” - írja Zita néni „A svéd sushi” című szösszenetében. „Akkor sem ő volt a hibás, de hát demokráciának kell lennie. Egy elvesztett jéghokimérkőzés után osztálytársai bosszút akartak állni a párhuzamos osztály tanulóin.

A szünetben kifutottak a közeli boltba, vettek egy vörös-arany színben pompázó, kellően dagadt surstömming konzervet, és becsengetés után a folyosón meglékelték. Gázálarc hiányában a hangosan szörcsögő doboz kezelhetetlenné vált, ezért kapásból bevágták a szemétledobóba, ami egészen véletlenül a szellőztetőrendszer kürtőjének bizonyult... Aznapra ki kellett üríteni az iskolát.

Arnold ezt annyira mulatságosnak találta, hogy végigvigyorogta a szülői értekezletet. Az úton hazafelé elmesélte, hogy miért. „Árvadász” anyósom is vásárolt az aránytalanul olcsó konzervből. A sípolva kitörő, orrfacsaró bűz rettenetesen meglepte. Hiába a kapitalizmus, vannak még hibák. Másnap első dolga volt visszavinni a „romlott árut” a boltba. Kezében a többszörösen bebugyolált, de mégis sóhajtozó csomaggal felszállt az autóbuszra. Apránként mindenki arrébb húzódott, ezért a második megállónál szégyenkezve leszállt. Hazagyalogolt, vette az ásót, és a bűzbombát elásta a ház mögötti erdőben.”

 

²) Kisarnold a szerző fia, szerepel Hegedűs Zsolt Arnold egy napja c. kötetében.

 

Köszönet a Stockholmban élő Hegedűs Zsoltnak, amiért hozzájárult posztjának nálunk történő újraközléséhez és Benikuty fedőnevű barátunknak, amiért fellelte és megszerezte számunkra ezt a különleges írást!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr717059815

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.12. 08:56:14

Úgy látom, az első olvasók még a svéd sushi illatának hatása alatt állnak :D
Kíváncsi lennék rá élőben, meg arra is, meg tudnám-e kóstolni :)

Hurri Kán 2015.01.12. 10:11:19

Hátööö... én bármikor megeszem nyersen a bekevert, befűszerezett fasírtnak való húst, de ez így egy kicsit túlzás :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.01.12. 10:39:11

Bármikor szívesen megkóstolnám. Koppenhágában ettem ilyen-olyan-amolyan módon készített heringet (de ott mindig csak azt adtak...)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.12. 10:44:12

@Hurri Kán: akkor neked a vodkás-halas turmix marad :))
@Mitzi von Küche: te egy bátor nő vagy :)

Hurri Kán 2015.01.12. 10:47:26

@AnicasubRosa:
Nem. Csak tisztán a vodkás turmix :D

Benikuty 2015.01.12. 11:27:50

@Mitzi von Küche: Azért ne tegyél hirtelen kijelentéseket a surströmmingel kapcsolatban! Anno nekem nagyon tetszett a dolog, aztán bartereztünk Zsolttal, hozott, amikor a környékben járt, talán még hozzá való kenyeret is,-rég volt.
Nem kasserolom magam, de elég bátor vagyok az ehető dolgok terén. Felsorolástól érzékeny gyomrúak miatt eltekintenék.
Gondosan előkészítettem a szertartást, akkori két ünnep közt meghívtam szokásos borozós barátaimat, s az udvaron kibontottuk...Alig ocsúdtunk fel az első iszonyatos szag élménytől, amikor feleségem, aki a ház túlsó szegletében szenderegve élvezte a téli szünidőt, a csukott ablakok ellenére megérezhetett valamit, mert kétségbeesetten jött, hogy bedöglött valami a fűtőcsatornákba. Aztán, mikor megérezte az illatot úgy direktben, sikítva csapta ránk az ajtót, és akkor közölte velem először, amit ilyen-olyan indok miatt azóta többször: ELVÁLOK, TE GAZEMBER!
Az egészet gyorsan becsomagoltam zacskókba, két rétegben, és autóval levittem a Dunára, és bedobtam. Ez volt a sokadik hibám. Azt a semmivel össze nem keverhető édeskés émelyítő dögszagot még napokig érezni lehetett az autóban...
Bocsáss meg, kedves Zsolt, de ezt a rafinált módját találtam ki, hogy bocsánatodat kérjem azért, mert ily ebül veszejtettem el az ajándékodat...Tudod, egy bátor férfinek a házasságát ilyen áron is meg kell mentenie...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.12. 12:38:54

tipikusan svedeknek valo kaja
csodalkoztam volna, ha nem ok talaljak ki

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.12. 13:05:40

en ruszlinal tovabb nem lepek, Marynek mar az is sok/k/

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.01.12. 13:58:45

@Benikuty: Hát, ööö..., akkor inkább eltekintek a kóstolástól...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.12. 14:07:47

@Mitzi von Küche: Te vagy az utolso akirol el tudnam kepzelni, hogy beleall egy ilyen ***** kostolasaba
ez nem etel
ez dog

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.01.12. 14:40:50

Tulajdonképpen a garum is valami hasonló dolog lehetett anno.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.12. 14:46:24

mondjuk utanam
pedig en mar eleg sokmindent kostoltam

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.12. 18:04:02

@hagyma: Tivadar, én elég toleráns vagyok, de most megkérlek, először és utoljára, hogy ne így!
Dömbike pl. full kulturáltan közölni szokta, hogy köszöni, de nem éhes, ebből is érteni szoktunk, hogy nem tetszik neki az étel :)
egyébként persze, hogy dög, élő állatot ritkán eszünk :P

@Hobbiszakács: Miénk a megtiszteltetés ::) /és ez nem csak egy formális odanyalintás, hanem tényleg :) /

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.12. 18:07:59

@Hurri Kán: nem csalódtam :D
@Benikuty: birkaszem? :D

Húsvétkor Tordára megyünk, úgyhogy ma román nyelvleckéket töltögettem le, meg megrendeltem egy kezdőknek írott nyelvkönyvet (tudom, ott mindenki tud magyarul, de élek a gyanúperrel, hogy nem mindenki akar).

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.12. 18:21:23

@AnicasubRosa: najo en nem az vagyok aki leirja erre, hogy nem ehes, mikor buzlo felpuffadt dobozu konzervekrol beszelunk
ugy tanultam iskolaban, ilyen konzervet nem is szabad enni, mert mergezo lehet
most eppen sved meszterszakacsokat keresek a neten:)
/nem kell engem figyelmeztetgetni, amit akarok azt leirom es soha senkit nem bantok, de ha nem felel meg a bloggazda 3 gombnyomassal banonlhat es akkor ugy jartam:) es nincs es nem is less masik nickem es avatarom, nincs ezzel baj, de elmultam 6 eves, mikor az ovoneni szolt, hogy egyem meg a paradicsomlevest

Hurri Kán 2015.01.12. 18:23:55

@AnicasubRosa:
Miután eléggé (teljesen) rá vannak állva a turizmusra, így ha kulturáltan mész oda, kb. mindenhol beszélnek magyarul, legalább valamennyire.

Tavaly előtt, mikor végigszáguldoztuk Erdélyt, egy helyen nem akartak az élő istennek se magyarul megszólalni, az pedig a határ túloldalán lévő nagyváradi MOL kút volt :D

Benikuty 2015.01.12. 18:27:48

@Mitzi von Küche: ilyen könnyű eltántorítani? ejnye no! ;)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.12. 18:32:05

@Benikuty: az felénk teljesen normális étel :D
@hagyma: nem akarlak tiltani, gondoltam, érted te így is. Nincs harag, csak szóltam. Ha hatéves lennél, nyakonvágnálak :P :)
@Hurri Kán: ja, ott mi is tapasztaltuk :D Illetve akkor hirtelen megtanultak magyarul, mikor szóltak, hogy no smoking. A két kolleganőm meg akkor felejtett el ;) de arrébbmentek :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.12. 18:36:31

egyszer kozelebbi kapcsolatba kerultem egy sved lannyal
/regen volt, elevult/

hat keremszepen, az volt az elso az eletemben amikor felsultem
jeghokiban nem rosszak

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.12. 18:40:20

@AnicasubRosa: azt most is lehet
ennek az emlitett sved lanynak is az volt a maniaja, hogy verlem a fejet az agykeretbe
en meg dugni akartam
megiscsak egy sved, egy igazi sved a szocializmusban
meddig menoztem volna vele
dehat egy szetfagyott lucfenyo fekudt alattam...
/es ezzel nem mondtam, hogy minden sved no frigid, semi rasszimus!!!!
amugy mi a sved nemzeti eledel?
semi
naugye
nem mintha mi a gulyaslevesen kivul fel tudnank mutatni valamit

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.12. 18:50:06

najo meg a sajtos tejfolos langost
de Mary 2 napig fosott utana
ez egy nagy vetites
a langosra cask fokhagyma kell
olyan libatollal megkentuk, megzostuk
jonapot
deeeeeeeee
a langost sutok rajottek, hogy feltetekkel sokkal dragabban el lehet adni

/hogy hogy jutottam ettol a sved izetol a langosig azt nem tudom/
megyek is ebedelni

1kutya 2015.01.12. 19:39:21

minden tiszteletem a svédeké! ;)

bár az ünnepek alatt véletlenül a hátsó garázsban maradt 2 fácán több, mint egy hétig, de ihaj-csuhaj sose halunk meg megkoppóztuk és az egyikből azonnal leves lett. nem haltunk bele...

(pedig 2-3 napnál tovább még nekem sincs merszem "érlelni" őket :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.01.12. 20:07:38

@1kutya: Pedig akkor lesz a jó, ha tollában érik minimum egy hetet.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.12. 20:34:15

@1kutya: @Mitzi von Küche:
azert viatkoznek
2-3 nap es kell megfelelo hideg
amugy nem vagyok facanparti
nem nagy durranas

susztertangó 2015.01.12. 20:36:45

A Világjárók sorozatban Svédországi útikönyvben erről a halról írják, hogy akkor ássák ki, amikor foszforeszkál. De ok, hogy sok szeszetet igyanak. Ámbár, finn piát adtak az unokahúgomék és nézték a hatást, milyen pofát vágok. Valószínű ezt a nedűt kell inni a hal előtt és után, szerintem kátrányos vasúti talpfából erjesztették, passzolnak egymáshoz.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.12. 21:09:23

@susztertangó: nem jol beszelsz
azt kell mondani
te nem szereretned enni
deha meis akkor kurvara be kell baszni elotte

Hurri Kán 2015.01.12. 22:02:24

@1kutya:
Te is úgy érleled, hogy felkötöd a farktollainál, és ha lepottyan,akkor jó? :D

1kutya 2015.01.12. 22:44:35

@Mitzi von Küche: hát azt várja meg akinek 2 anyja van :)

@hagyma: levesbe betétként elmegy...

@Hurri Kán: az már nekem sok! 2-3 nap. nyuszinál persze más a helyzet, az elvan 4-5 napig,

Hurri Kán 2015.01.12. 23:26:52

@1kutya:
Pedig akkor jó :) Igaz, mostanában ki van velem szúrva. Konyhakész fácánt kapok.

Fenchurch68 2015.01.12. 23:29:10

Ettem ilyet. Szerintem finom. A szaga nagyon durva, de a sok felvágott hagyma némileg tompított rajta. (Ez pl. olyan része az életemnek, amit a kedvesem elől mélyen el kell titkolnom, neki még a ruszli vagy a füstölt pisztráng is durva túlzás.)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.13. 14:53:01

@1kutya: sokinmindent elmond rola, hogy altalaban cask levesnek fozik
@Kató néni: hat a hagyma mindent eltakar

EZAZ! 2015.01.13. 15:16:45

A svédasztalról inkább a húsgolyókat választanám, de ezt is beverném simán.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.14. 17:02:33

kolbaszos shrimpet ettem gritsel es spenottal, meg voltak benne zoldsegek is, ilyen csikorkra vagott kaiforniai paprika stb.
hat ne tudjatok meg.....
meghogy amerikaban nincs jo kaja....

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.16. 09:14:07

@Benikuty: olyan sokfogásos, vagy olyan "különleges" fogásokból áll?
@susztertangó: ha gumicsizmából lehet, vasúti talpfából miért ne lehetne? :D
@Kató néni: óh, a ruszli! :)
@Mitzi von Küche: sőt, ha elássa, akkor még! ;) :D
@hagyma: szerintem biztos mindenhol van jó kaja, csak meg kell találni :)

A kisebbik tesóm pár hónapja Brüsszelben él, most éppen az argentin konyhával ismerkedik, a lakótársa révén. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.16. 16:21:20

@AnicasubRosa: hat en sokat vidulok, hogy a magyarok lenezik az amerikai konjyhat
mekdonaldsz stb.
es szerintem a vilagon itt a legsokszinubb a konyha
az orszag jellegebol eleve adottan

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.01.16. 19:03:21

@hagyma: Én biztosan nem. Többször posztoltam is észak-amerikai receptet, főleg a déli államok konyhája tetszik.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.17. 15:12:16

meg hat ne feledjuk, itt az egesz vilag konyhaja meg van a magyartol a kinaiig
meg ebben a kisvarosban is van egy Magyar cukrazda, mexikoi etterem, del amerikai ettermek stb.
süti beállítások módosítása