recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Éliás, Tóbiás, egy tál dödölle (AnicasubRosa)

2015. február 23. - AnicasubRosa

Akárkit kérdeztem a családban és az ismerőseim közül, senki nem csinált vagy evett még dödöllét. Érdekes módon többen azt mondták, nem ettek, de biztos finom.

Én is így gondoltam, ennek szerintem a címben idézett gyermekdal lehet az oka: kellemes emlékeket idéz az étel neve.

Mivel a sütőm sztrájkol pár napja, eléggé behatárolja a főzési lehetőségeimet, bár vicces kollegám szerint igazán tarthatnám a tűzhely gombját arra az 50-60 percre,míg megfőzök. Nem nyert az ötlete, inkább megpróbálkoztam ma délben a dödöllével.

P1170357

7 nagyobb krumplit megpucoltam, karikára vágtam és annyi sós vízben, ami ellepte, megfőztem. Amikor már megpuhult, összetörtem, tekertem egy kis őröltborsot, megkóstoltam, elég sós-e. Az volt, így további ízesítésre nem szorult. A levével együtt megtört krumplit a gázlángon hagyva lisztet adagoltam hozzá,míg egy jó sűrű, nehezen keverhető, majdnem tésztaszerű masszát kaptam. Nekem másfél bögrényi lisztre volt szükségem ehhez, de nyilván függ a krumpli és talán a liszt minőségétől is. 

Míg a krumpli főtt, három fej hagymát megpucoltam és félkarikára vágtam. Mint utólag kiderült, ez sok volt, de sebaj, magában is elfogy a sülthagyma, nassolnivalóként.

A legutóbbi tepertősütésből maradt zsírt egy lábasban felhevítettem, és megdinsztoltam rajta a hagymát, aztán egy lapos tányérra adagoltam a masszát és teáskanállal szaggattam a forró zsírba a tésztát. Ahogy fogyott a türelmem, úgy lettek egyre nagyobbak a galuskák, ez tény. Nudliszerű mérettel kezdtem, kétszerakkora lett a végére. Egy adagot megpirítottam, jöhetett a következő és így tovább. 

A kis tésztadarabok megfordításához elővettem facsipeszt, villát, kanalat, fakanalat, lyukacsos fémszedőt. És édes anyanyelvünk ízes fordulatait is, mert alig akartak megfordulni a kis mocsodékok.

Tejföllel tálaltam, egytálételnek, de igencsak kell még egy adag húst csinálnom estére, mert a két ragadozó (férj, kamaszfiú) jóétvággyal betermelt egy adag dödöllét, viszont semmi extra elragadtatásra utaló jelet nem adtak.

P1170364 

Az én értékelésem: nem rossz, de a juhtúrós sztrapacska kenterbeveri. Viszont egy próbát megér, ha valakinek nincs jobb ebédötlete.

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr167172919

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2015.02.23. 01:22:29

jól ismerem zalából, az ott töltött középiskolás évek egyik felejthető "emléke", néhány társával egyetemben. ...és ugye ételre nem mondjuk, hogy sz...r, mert megver a jó Isten...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.02.23. 08:28:59

Abszolút hiánypótló a poszt - nem ettem még én sem. A régi magyar népi konyha találékonyságának jellemző példája: néhány egyszerű hozzávalóból mennyiféle étel készíthető.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2015.02.23. 08:38:15

Ez ritka jol nez ki.
Kepzeld el a regi nociket, mikor ezzel kellett az egesz csaladot jol lakatni..., a franc is megette oket a tuzhely mellett, es nem volt ennyire szepen pirosra sutve. Nem is eroltetik ma mar. :)))

Benikuty 2015.02.23. 11:58:19

bár a gugli a barétunk, annyi zagyvaságot mint a sztrapacskával kapcsolatban lehet találni, az kész agyrém :) egyik ilyen a juhtúrós...hát kérem, legyünk már mi legalább igényesek kicsinykét...
azé' kézcsók a szépséges hölgyeknek ;)

Benikuty 2015.02.23. 12:00:02

Anci, ez megen címlapos lesz...

Fenchurch68 2015.02.23. 13:05:44

Egyszer ettem Szombathelyen valami étteremben köretként, nekem a zsiráf kategória volt (szép, szép, de otthonra nem kéne), lehet, hogy csak azért, mert úszott a zsírban.
@Benikuty: Mi baj van a juhtúrós sztrapacskával? (Azt kivéve, hogy kissé - hogy is fogalmazzak - erőteljes az illata melegen :) Én szeretem, tehát nem releváns, hogy mennyire őseredeti autentikus népi étel.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.02.23. 13:15:54

@Benikuty: Tudjuk, Benikém, régen, az "ántivilágban" alaposan kiveséztük a sztapacska kontra bryndzové haluski témát. Bár az újszülötteknek minden vicc új...

Benikuty 2015.02.23. 15:19:19

@Mitzi von Küche: mióta absztinens vagyok, semmire nem emlékszem:D

Benikuty 2015.02.23. 15:23:20

@Mitzi von Küche: ...bár most, hogy említed...szerintem Anci csak húzni akart :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.02.23. 18:19:39

kihúzom a lábam egy napra ésmár kajánkodtok :P :D
@Benikuty: tudjuk, hogy a sztrapacska a káposztás, de isten látja lelkemet, hogy megpróbáltam és visszatértem a juhtúrós verzióhoz, nem érdekel, hogy az utánérzés :)
@dömbi: tudod, ki szaggatná ki egy háromgenerációs nagycsalád adagját! :DDD akinek hat anyja egy utcában! :D
@protézisesh: jogos, javítom. A címben eredetileg így írtam, aztán átjavítottam, a rosszra :(
@Kató néni: a juhtúró nálam is mindent visz :)
@Mitzi von Küche: és sokkal kevesebbet pazaroltak, mint mi. de azért nem bánom, hogy nem születtem 50-60 évvel korábban :)

március 21-én a Gasztroangyalban Darányi Gábor Dacáék főznek nádudvari ételeket. (Daca a Kemencebence- Kemencés Barátok kör tagja)

Fenchurch68 2015.02.23. 19:24:51

Segítség.
Hogy kell máglyarakást csinálni? Még sose, és most igény volna rá.

Benikuty 2015.02.23. 19:30:39

@Kató néni: boszorkányt a tetejére! :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.02.23. 19:40:22

@Kató néni: Sajna, még azt sem csináltam eddig, bár nálunk is lenne rá igény...

Fenchurch68 2015.02.23. 20:31:52

@Benikuty: Köszönöm. Ha nagyon vacak lesz, rád kenem.
Nem vagyok egy nehézsúly, de azért ha ennek ráülök a tetejére :)

Benikuty 2015.02.23. 20:48:34

@Kató néni: eléggé vizuális vagyok...akkor micsodád lenne tele habbal? :DDD (megszakadok a röhögéstől...)

ponindex 2015.02.24. 04:51:43

Nagyanyám zalai származású volt, úgyhogy elég sokszor ettük nála ezt a - szerintem - kitűnő ételt, melyet arra gánicának is hívnak. Nagyon hasonló volt ahhoz, ahogy te csináltad, annyi különbséggel, hogy ő nem csak megdinsztelte a hagymát, hanem egészen barnára sütötte (divatos gasztroszlengben talán úgy mondanák, karamellizálta). Emlékeim szerint valami boszorkányos technikával villámgyorsan szaggatta bele a zsírba a kész masszát, bár ő nem főzte együtt a krumplit és a lisztet, hanem az egészben megfőzött, majd durván összetört krumplikat gyúrta össze vele. Azon kívül nem bajlódott sokat a forgatással, az alja ropogós barnára pirult, a teteje meg világos, és puhább maradt, és az egész jobban összeállt. Amúgy Vas megyében inkább köretként fogyasztják pl. vadpörkölthöz, ragukhoz, de az egy sütőben sült változat, sokkal (már-már császármorzsa-szerűen) szárazabb. Ez egyébként olyan szegényember egytálétele dolog volt, hiszen krumpli, hagyma, liszt és tejföl mindig akadt. Ennél szegényesebb étel csak a lisztes sterc volt. Na tudjátok-é, mi az?

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2015.02.24. 09:57:50

@ponindex:
Igen, tudom mi az. Bar se vasi se zalai nem volt a nagymamam, de rendszeresen keszitette, es kompottal talalta, inkabb gyors desszertkent az unokaknak.
Szarazon piritott lisztet kell forro vizzeles zsirral darabosra keverni. Leegyszerusitve...:)))

Hurri Kán 2015.02.24. 10:27:26

Szarvaspörkölt mellé bizonyára kiváló ;)

Én sem emlékszem, hogy így magában ettem volna. Ha valaki netán csinálna, megkenném :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.02.24. 12:16:35

@ponindex: a te verziód nekem jobbnak tűnik ennél, még arra is gondoltam menet közben, hogy úgy kellene csinálni, mintha nudlit gyártanék (nekem az szaporább)és úgy dobálni a zsírba. :)

Benikuty 2015.02.24. 13:34:41

@AnicasubRosa: alakul a cucc, mint púpos gyerek a prés alatt... :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.02.24. 14:09:51

@ponindex: @AnicasubRosa: Ez a variáció szimpatikusnak tűnik. Úgy látszik, a messzi Dunántúl az autentikus d. hazája.

ponindex 2015.02.24. 14:34:30

@Mitzi von Küche: Áh, itt Pest megyében még a levegő se alkalmas arra, hogy tisztességgel összeálljon egy jó dödölle :) És ha már az előbbi feladványt a szegénykonyháról oly hamar megfejtettétek, akkor itt a következő: törött krumpli, meg a leve. Na, ez vajon mi lehet?
OFF: Egy kis technikai segítség, mert lusta vagyok utánajárni: hogy lehet avatar-képet feltenni?

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.02.24. 19:02:22

@Benikuty: ez az egyik nagy hozadéka az ilyen blognak: ha valaki befogadó mások ötletére, sokat tanulhat :)
@ponindex: szerintem a saját adatlapodra rámész és azt hiszem, beállítások.
@dömbi: Gyurinak mindegy :D
@Mitzi von Küche: vagy krumplifánkkal :)

susztertangó 2015.02.24. 19:12:03

Baranyában is ismert, gánica/ganca néven. A hangzása miatt délszláv eredetűnek gondolom. Anyám córeszkor készítette egy tepsivel, valószínű zsír is volt a tésztában mert csak betolta sütőbe. És igen, barnára ropogósra sült az alja. A hagyma kockára vágott volt és bekeverve a tésztába. Jól kisámfázta a gyomrot. Anyám volt siklósi.

Benikuty 2015.02.24. 19:12:13

@AnicasubRosa: ...mert van ennek egy ehető változata is, Nagyanyám készítette még a hatvanas évek szegénységében...krumpliganca volt a neve. A főtt krumplihoz tett egy kis lisztet, aztán dinsztelt hagymára szaggatta kanállal, úgy pirította meg. Sóskának volt a "feltétje"
Igen, gondoljátok nyugodtan, hogy milyen sokáig eláll a sz..r :)

Benikuty 2015.02.24. 19:20:41

Be is pácoltam duzzogva öt szép tokát, ezekből lesz a Guanciale, az olasz pasta királyához...

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.02.24. 19:52:24

@Benikuty: ki mondta, hogy a fent leírt ehetetlen????
(a tokáért utállak, mert irigy vagyok. Nem a te tokádért, mert nekem is van, hanem azért, amit pácoltál :P :) )
@susztertangó: nekem a sütőm most nem műXik, pedig szemeztem a tepsis verzióval is.

kérdés: ha kifőzöm és utána pirítom meg a nudlikat????

Benikuty 2015.02.24. 20:05:49

@AnicasubRosa: adok, ha kérsz. MPL a barátunk. Aztán csináld meg a pastát, meg a posztot belőle.
Az eredeti...a dödölle ehetetlen, mint a rántásos gombóc...

Benikuty 2015.02.24. 20:10:54

...rántásos gombóc fennforgásakor kellett volna elkezdeni futni az ellenkező irányba...késő bánat :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.02.24. 21:30:38

@Benikuty: rántásos gombóc???? miket hallok én itt? az életben hírét se hallottam :o :))
nagyon imádlak a felajánlásért, de örülök, hogy élek /és tréfát félretéve, tényleg :( /

Benikuty 2015.02.25. 06:02:15

@AnicasubRosa: ...és ez még nem minden, amint a részleteket megtudom, leírom.
Természetesen az általam készre pácolt és érlelt tokára gondoltam..., de semmi gond.

Hurri Kán 2015.02.25. 08:25:31

@Benikuty:
Rántásos gombóc? Az meg mi a búbánat? :D

Fenchurch68 2015.02.25. 08:37:14

@Hurri Kán: Eddig boldog tudatlanságban éltél... A rendes, jobb sorsra érdemes krumplis gombócból ahelyett, hogy mondjuk szilvás gombócot csinálnának, üresen kifőzik, és utána morzsa helyett rántásba forgatják. Kétszer ettem életemben rokonoknál: először és utoljára. (Pedig én a nudlit is sósan eszem.)

Benikuty 2015.02.25. 14:32:47

@Kató néni: ez ugyan a tények egyik fele, de innentől a másik már érdektelen. Köszönöm szépen! Társaságban az ilyet hívják poéngyilkosnak...

Benikuty 2015.02.25. 14:51:13

@AnicasubRosa: @Hurri Kán: elnézést, de a sztori poénját időközben otromba közbeszólással lelőtték, innen érdektelen a dolog.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.02.25. 20:34:43

@Benikuty: ne add fel a csüggedést, Gáborom! :D
van egy kollegám, tündéri pofa, de már megígértem neki, hogy elásom, ha mégegyszer a vicc elmesélését követően elkezdi elmagyarázni a poént :D

Benikuty 2015.02.25. 20:43:26

@AnicasubRosa: azt gondoltad rád bízom a pácolást? :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.02.26. 12:51:50

@Benikuty: még elég fiatal vagy ahhoz, hogy bármit kinézzek belőled :D

süllőcske 2015.02.26. 18:54:17

@AnicasubRosa:
Anica, én szeretem a dödöllét. Egyszer írtam is róla a BK -ban, Pityóka címmel.
Az ottani verzió technikailag könnyebb, sőt, nagyon könnyű megcsinálni.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.02.26. 19:28:37

@süllőcske: lehet, hogy az elmúlt másfél évben történt? tudod, csak ritkán olvasok BK-t /az, hogy soha, nem lenne igaz :)/.
majd pótolom, és megkeresem a posztot :)

süllőcske 2015.02.26. 19:59:31

@AnicasubRosa:
Igen, tudom. Hát, én se vagyok nagy olvasója egy blognak se. Nem tudom, hogy ez jó-e, vagy sem. Nem tudom elképzelni, hogy valahol otthon lennék.

süllőcske 2015.02.26. 20:10:03

@Hurri Kán:

Én az erdei disznóhoz körítettem, és meg nem bántam. Az mártalék csinosan közésurrant, mélyvörössen az rőt dödölle közébe, az tokányhús oldalában.

Benikuty 2015.02.26. 21:24:10

@süllőcske: ilyen címmel a blogkocsma címkéi között semmi nincs, és a kereső is eredménytelen.

süllőcske 2015.02.27. 17:01:55

@Benikuty:
Nem tudom, de Pityóka írásom volt, én megtalálom. Talán azért nem jön elő, mert Waka tette föl, tehát hozzá kapcsolódik? A címkék egyébként : dödölle, hajaskrumpli, Balatoni rózsa.

Benikuty 2015.02.27. 21:04:26

@süllőcske: linkeld ide lsz. Semmi hangulatom odaát matatni...

Hurri Kán 2015.02.28. 13:46:32

@süllőcske:
Hmm... van vadász barátunk, megpróbálom orientálni egy kicsit, hátha... ;)

Amúgy meg kéne kezdeni a bogrács-szezont: tegnap nagyon szép szarvaslábszárat láttam a hentesemnél.
süti beállítások módosítása