recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Babgulyás marhalábszárból

Mitzi von Küche

2015. március 02. - Mitzi von Küche

A babgulyást mindenki másképp csinálja - az én jól bevált receptem szerint könnyen elkészül mindössze egy óra alatt.

Éjszakára beáztattam fél kiló tarkababot. A 60 dekányi marhalábszárt kockákra vágtam.

image_182.jpg

Megtisztítottam három szál sárgarépát, két petrezselyemgyökeret, darabka zellert és karalábét.

image_192.jpg

Az edénybe kockáztam két csíknyi füstölt szalonnát (és összesen ennyi füstölt áru került az én babgulyásomba). A kiolvadt zsíron megdinszteltem a felaprított hagymát és már ment is rá a hús. Átpirítottam, két gerezd fokhagymát rápréseltem, majd két kávéskanál őrölt pirospaprikát adtam hozzá. Most a felkarikázott zöldségek következtek egy  paradicsom kíséretében. Pár percig még pirítottam, majd hozzáadtam a lecsepegtetett babot és néhány szál petrezselyemzöldet.

image_184.jpg

Meghintettem egy kevéske őrölt köménnyel (emésztéskönnyítő célzattal is), 10 szem bors, két kis babérlevél és sózás következett, majd felöntöttem vízzel - és rátettem a kuktára a fedelet.

Mert ez a babgulyás kuktában készült, íme. 

image_193.jpg

40 percet töltött a leves a kuktafazékban, majd levettem a fedelét (persze, a szelep leengedése után). 

image_186.jpg

Már csak a picike nokedlik beleszaggatása volt hátra (1 tojás, csipet só, liszt jól összekeverve) és ez meg is adja a babgulyás kellő sűrűségét - nem szükséges rántani, habarni, stb.

image_187.jpg

Tálaláskor erős paprikát, tejfölt is tegyünk az asztalra, ki-ki ízlése szerint. 

image_195.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr456999585

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fenchurch68 2015.03.02. 09:48:31

Még mielőtt jönnek a népek, és elkezdik osztani az észt, hogy fujj kukta, a babgulyásod szép is, nyilván jó is, és nem pörgeti 5-6 órán át a villanyórát... Csak fél éve használok kuktát, de egyre több mindenre. (És igenis a sóletem is nagyon jó lett másfél óra alatt, senki se tolta félre a tányért azzal, hogy juj de undi, ez nem volt egy napig a sütőben.)

Benikuty 2015.03.02. 10:44:36

Tálaláskor kevés frissen vágott zellerlevél...megér egy próbát. 'és természetesen csipetke, amit nem muszáj a levesbe főzni, mert aztán álltában (amitől csak még jobb lesz) eléggé sűrít. Amióta főzéshez bezdáni paprikát használok, igyekszem minél később az ételbe tenni, hogy a különösen friss gyümölcsös aromája ne illanjon el.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.02. 11:24:03

@Kató néni: Köszönöm, én húsz éve vagyok őszinte híve a kuktának - a villanyszámla is számít, meg egészséges is e főzési módszer.
@Benikuty: Imádom a zellerlevelet - jó ötlet.

Benikuty 2015.03.02. 12:09:24

@Mitzi von Küche: Nem értem a kukta feletti polémiát. Pl. ehhez az ételhez kiválóan alkalmas, van amihez eszembe nem jutna. Az általam használt eszköz relatív magas nyomáson működik, így a lezárástól számított minden tíz perc 45 percnek felel meg normál főléshez képest.
Azt viszont változatlanul állítom, vannak ételek, amiknél a hozzávalók megpuhulásán túl meghatározó jelentősége van az ízek összeérésének. Ezeknél a kukta, gyorsfőző nem játszik.

Daró 2015.03.02. 12:16:36

Nekünk sajnos nincs kuktánk, nem is igen férne már hova a konyhában, de ha lenne, én tutira használnám. Miért baj az ha valami nem autentikus?
Persze van amiben maradi vagyok én is, indukciós főzőlapon például lehetetlen tepertőt sütni, ez sajnos tapasztalat :-)

Az étel pedig természetesen jól néz ki, valószínűleg finom is. És újra elcsodálkozom hogy vajon hogy lehet valaki képes mindíg jó fotókat lőni...ez biztosan valami adottság.
@Kató néni: nálunk nem divat a sólet sajnos. Egyszer főzhetnél egy nagyobb adagot, csőpostával leküldhetnéd Debrecenbe, mi hárman-négyen-öten (ki tudja már hanyan vagyunk?) fogadjuk!

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.02. 13:45:54

@Daró: Köszönöm, a telefonomat illeti a dicséret. @Kató néni sóletéhez én is becsatlakoznék :)

Daró 2015.03.02. 13:55:05

@Mitzi von Küche: ez nem telefon kérdése. Nekem hiába lenne jó gépem, képtelen vagyok jó képeket készíteni :-)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.02. 14:52:53

@Daró: Csak eleget kell kattogtatni... Muszáj képeket törölnöm a telefonomról, (szívem vérzik értük), mert nincs több tárhelyem és hamarosan elég sok képet fogok készíteni. Kérdés, hogy az iCloud-ban mennyi marad meg belőlük.

Hurri Kán 2015.03.02. 19:01:23

Tudom, tudom, gulyásra, babgulyásra mindenkinek megvan a tuti receptje.

Nálam gulyás az kizárólag krumpli, hús és csipetke, babgulyás értelemszerűen + bab. Amibe zöldség is van, az már zöldésgleves :D

És szigorúan nem kuktában. Amennyi idő alatt kuktában megfő az étel, annyi idő alatt nem lehet benyomni főzés közben :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.03.02. 19:20:17

@Daró: sólet: +1 :D
@Mitzi von Küche: nekem sincs bajom a kuktával anyukám is nagy előszeretettel használja. Nekem egy kis kétszemélyes van, ritkán veszem elő, de olyankor örülök, hogy van :)
@Benikuty: összefutott a nyál a számban, én is szeretem a zellert, és a zöldjét is. :)
@Hurri Kán: ez az első igazán korrekt érv :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.02. 19:39:55

@AnicasubRosa: Nekem egy kuktafedélhez van egy 8 literes és egy 3,5 literes edény. /Persze, a kisebb ritkán használatos/.
@Hurri Kán: Teljesen világos és méltányolandó.

Fenchurch68 2015.03.02. 19:51:38

Hát kedveseim, szóltok, hogy mikor értek rá, itt vagyok Miskolcon, a világ közepén :) oszt főzök egy sóletet. (Mondjuk ha a konyhában hárman vagyunk, kettőnek már ki kell jönni belőle, de legfeljebb leültök a padra a ház előtt, én meg a másodikról hajigálom le a falatkákat :D )

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.02. 20:28:19

@Kató néni: Ahogy a társaságot ismerem, nem probléma :)

Benikuty 2015.03.02. 20:29:59

...ha sólet, akkor ahogy azt Rosensteintől tanultam. Ha nem, akkor az babfőzelék. Azt is meg lehet enni, sőt szeretni is :)

Benikuty 2015.03.02. 20:35:03

@Hurri Kán: ha meglesz a libaháj, abból libazsír, lesz igazi sólet, meg mobil detoxikáló állomás, faltól falig... :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.02. 20:44:03

Ja, egy kedves blog-olvasó barátnőm javasolta, hogy egy kis füstölt paprika hozzáadása milyen jó lenne. Közreadom a javaslatot - én legközelebb biztosan teszek bele! (Akinek meg nincs még füstölt paprikája, várjon, amíg hozok neki:) )

Hurri Kán 2015.03.03. 00:06:01

@Benikuty:
Sok éve megfogadtam egy felettébb emelkedett hangulatúra sikerült szexárdi kirándulás után, hogy soha, ismétlem soha többet nem iszom úgy, hogy van kéznél háj/tepertő/szalonna :D

Benikuty 2015.03.03. 05:29:07

@Hurri Kán: a zsírt bele a sóletbe, aztán utánadobjuk a spájz kulcsát...kár, hogy én már absztinens lettem...

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2015.03.03. 10:48:46

Böjt után én is kipróbálom ezt. Igaz, kukta nélkül, mert nekem nincs olyanom.
Arra gondoltam, hagyományos, lassú tüzes főzésnél előbb a húst hagyom párolódni, majd bele a bab, jóval később a zöldségek. Jó lesz így?

Mondtam már, hogy van egy sparheltem? Persze, hogy SVT! :)))

Hurri Kán 2015.03.03. 11:08:16

@PO:
Jó lesz, de -krumplin kívül- zöldségek minek? ;)

Sparhert jó!

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2015.03.03. 11:16:57

Én is zöldségesen szeretem, szoktam meg, Mitzihez hasonlóan.

És a sparhelt tényleg jó! :))

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.03. 11:33:12

@PO: Opp, elfelejtkeztem, hogy most kímélőn vagy. Akkor legközelebb egy finom halat posztolok :)
@Hurri Kán: Nekem a bab mellé a krumpli már túl sok. Próbáld csak ki kevéske zöldséggel!

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2015.03.03. 15:48:21

Kukta ugyben nem osztok eszt, mindenki azt foz benne amit akar.
Attol eltantorithatatlan vagyok, hogy nem ehetetlen ami benne fol, sot, de mas lesz a vegeredmeny ize. Solet helye a kemenceben van, legalabbis sutoben, es nem kuktaban. Anyosom evtizedek ota kuktaban fozi a vasarnapi huslevest, ki nem kopte meg senki, de mas az ize, ezt o is elismeri. Ilyen levest en nem szoktam fozni, labszarbol porkoltet, babbol fustolthussal levest, tesztat semmilyen levesbe nem fozok. Aki igenyli, az csipkedjen maganak 1 labos forro vizbe.

Hurri Kán 2015.03.03. 15:59:06

@dömbi:
Igen, de a gulyás az nem leves, hanem gulyás, szóval mehet bele a csipetke!

Benikuty 2015.03.03. 19:42:43

@dömbi: a kuktában főzött húsleves ékes bizonyítéka annak, hogy a felmenők sem csalhatatlanok...tapasztalatom szerint az így készült levesből kikóstolható az összes komponens, az ízek nem állnak össze kerek egésszé. De valóban főzze mindenki úgy ahogy akarja...
amúgy a kuktát lassan ötven éve ismerem :)

Benikuty 2015.03.03. 19:45:04

@Hurri Kán: ...de másnap nem biztos, hogy vakolni akarok...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.03. 20:03:39

@Benikuty: Azért a modern anyagok használata nincs annyi idős. Alumínium kukta maga a borzalom, Fissler, Tefal, WMF nagyon jó. Az én húslevesemben bizony jók az ízek :)

Benikuty 2015.03.03. 21:12:15

@Mitzi von Küche: én, ahogy említettem, AMC gyorsfőzőt használok. A maga nemében páratlanul jó, pl. abált szalonna készítésére. Természetesen érdemes lenne egyszer "összekóstolni" a két módszerrel, azonos alapanyagokból készült levest...
Addig maradok a bevált módszernél, miszerint egy marhahús levest úgy tíz órán át "főzök", amikor is a lé hőmérséklete nem haladhatja meg a 95 celsius fokot.

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2015.03.04. 06:45:20

@Hurri Kán:
Eloszor dontsuk el, mi a babgulyas, es mi a bableves? :)))
Tudod, en nem szeretem a tesztat a levesben, egyedul a husleveshez fozok kulon cernameteltet.
Igy is a kanal megall minden levesemben, es nem a rantastol, Kepzeld, ha meg tesztat is foznek bele...:)) Masok 2 fazek levest foznek abbol, amibol en csak egyet, es meg igy is kepesek csak a surujet kiszedni, az ures le, meg lotyog az aljan :((

Benikuty 2015.03.04. 07:41:48

@dömbi: korán keltél...:)
Amit a képen látunk az bableves, de attól még finom. Ha a levesed olyan sűrű, mint a gulyás, az főleg finom. Szerintem sem kell belefőzni a csipetkét, én külön lében főzöm ki, mert szeretem, ha még másnap is van a fazékban lé. Egyébként a csipetke meginná.

Hurri Kán 2015.03.04. 09:46:33

@dömbi:
Babgulyás: bab, hús, krumpli, csipetke. Sima gulyás ugyan ez, bab nélkül. Minden más az leves :D

@Benikuty:
Csipetkét márpedig bele kell főzni, hogy annak is benne legyen az íze. Hiába áztatod be, a bab is megissza a levet :) Megoldás, ami nekem bevált: Eleve kb. fél-egy literrel több lével kezdem főzni a gulyást, hogy legyen mit meginni a csipetkének :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.04. 10:45:45

@Hurri Kán: Majdnem egyetértünk ( -krumpli) . Nálam a sima gulyásban van krumpli, a babgulyásban meg nincs, a többi gyakorlatilag ugyanaz.

@Benikuty: Ha a világ által gulyásnak ismert (csúfolt) ételre gondolsz, annak gyakorlatilag semmi leve nincsen. Valamelyik nap a paprika tv-ben egy ausztrál szakács mutatta be a "gulyás"-t: pörkölt paradicsomlével, chilivel...

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2015.03.04. 18:22:29

@Benikuty:
Korán is feküdtem DD
Borzasztó milyen iszákossak ezek a tészták is, hogy nem tudnak leszokni róla? D
Egyik levesemen sincs elég lé, az még eddig nem sikerült.

@Hurri Kán:
Rájöttem, nem is szeretem a bablevest/gulyást, krumplival meg végkép nem, szóval maradjunk a csülöknél.

@Mitzi von Küche:
Nézd meg Treben asszony pörkölt receptjét, botrányos, vagy itt, mikor mondják, hogy az fleisch mit sose. Hát, tudnám őket rögtön agyonütni. DD Presztizst csinálok belőle, hogy felvilágositsam őket, pőrkőlt, vagy gulyás került épp a tányérjukba. Én sem hivom a sajtfondut sajtmártásnak kenyérrel, tanulják meg ők is mit rakok a tányérjukba.

Hurri Kán 2015.03.04. 22:15:13

@dömbi:
Aki gulyás főzését pörköltfőzéssel kezdi, azt csak egy fokkal tartom rosszabbnak egy lóharapásnál.

Eccer, valamikor csinálok egy rendes gulyást, mondjuk szürkemarhából, na? ;)

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2015.03.06. 12:48:09

@Hurri Kán:
Csulokgulyast krumpli nelkul nem tucc? Na? :))

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.06. 14:10:07

@dömbi: Szerintem mindenféle gulyást tud Gy, lènyeg, hogy bogrács legyen kéznél.

Hurri Kán 2015.03.06. 19:06:06

@dömbi: @Mitzi von Küche:
Gulyást egyfélét tudok, gulyást! :D
Na jó, meg csülökprököltet :)

Benikuty 2015.03.06. 19:59:55

@Hurri Kán: ...és kolbászos pacalt? :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.03.07. 13:42:36

@Hurri Kán: felénk meg nem úszkálnak a tetején egész fej hagymák, de csak röhögtem a tiéden, nem szóltam le. Rászóltatok Tivadarra, de ti is minősítgetitek más ízlését, főzési technikáját. Tessék tiszteletben tartani, hogy valaki nem úgy csinálja, ahogy mi.
Nagyon bírlak, jó arc vagy, love&peace, de nincs a Bölcsek Köve egyikőnk kezében sem. :)

@Benikuty: te meg teljesen felizgattál ezzel a kolbászos pacallal :D

Benikuty 2015.03.07. 15:14:03

@AnicasubRosa: ....hááát, már megint az embered járt jól! :D

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2015.03.07. 16:29:56

@AnicasubRosa:
Te, Anci, ha belefozod a Beni kolbaszat a pacalba...., hat koztunk mindennek vege! Tudd meg!!!
Azt meg, hogy mi van a kezunkbe, csak gyere ide szepen, es nezd meg. Meg fogsz lepodni. Ha jol viselkecc, vihecc is belole. :))))
Nem emlekszem arra a levesre, de valamit tudhat @Hurri Kán, ha levesbe fojtotta a hagymat. En legalabb kettobe csaptam volna, ugy tobbnek latszik, meg, biztos ami tuti. :XDDD Nem tudod, kidobta belole, vagy valakinek letuszkolta a torkan?

@Mitzi von Küche:
Igazad lett, tud olyat is, majd eszem neked is 1 adaggal. :DDD

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2015.03.07. 16:32:12

@Hurri Kán:
Mi legyen a hegyi kecskebol meg a szarvasbol keszult kolbaszokkal? Most jottem ra, elfelejtettem elkuldeni...:((

Hurri Kán 2015.03.09. 16:09:44

@AnicasubRosa:
Remélem, az irónia is átment ;)

Amúgy pedig -több helyen is azt olvastam, a klasszikus gulyás esetén a húst hirtelen, kevés zsiradékon megkapatják, és már öntik is fel vízzel. Főleg, hogy még régebben a még klasszikusabb gulyást nem egyszer szárított húsból főzték, lévén akkoriban nem volt más tartósítási technika, vagyis semmi esetre sem a pörkölt az alapja. Ez ügyben mellesleg Krúdy is elég markáns álláspontot képviselt ;)
süti beállítások módosítása