recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Pisztráng édesköménnyel

Mitzi von Küche

2015. március 16. - Mitzi von Küche


Az édeskömény olyan, mint egy absztrakt műalkotás: a szép fehér fején a zöld szárak és az üdezöld kaporszerű levélkék... Mindig csodáltam, de eddig csak távolról - most jött el az idő a kipróbálására. Tudom, hogy a mediterrán, főleg az olasz konyha egyik kedvence és roppant egészséges, de nálunk még nem került be igazán a köztudatba.

image_202.jpg

Pisztráng mellé terveztem egy kellemes, már-már tavaszias hétvégi ebédre. Először is az édeskömény zöldjét levágtam és mosás után félretettem. A szárat és a külső héját eltávolítottam (bár friss volt, de féltem, nehogy kemény legyen), és hosszúkás vékony csíkokra szeleteltem a fehér törzset, az alján lévő keményebb részt kivágva. Megkóstoltam nyersen is: éppencsak kissé érződött az édeskés-ánizsos íze, talán némileg a csicsóka édességére emlékeztetett.

Vajat és egy pici nádcukrot tettem egy edénybe és kezdeti pirítás után félig-meddig megpároltam az édesköményt egy csipet só hozzáadásával. Olvastam más receptekben, hogy fokhagymát adnak az édesköményhez, de szerintem az elnyomná az ízét, úgyhogy ki is hagytam.

image_204.jpg

Közben előkészítettem a két szép pisztrángot: megmostam, besóztam, citromlével meglocsoltam - így állt egy félórácskát.

image_203.jpg

Egy jénai tálba vajdarabkákra fektettem a halakat, a belsejükbe is vaj került, meg az ánizskapor nagy része. Még egy kis bors és vajhasábok a tetejére, egy felkarikázott vérnarancs (hogy fokozzuk az ízkavalkádot), majd a megpárolt édeskömény-szeletkékkel körberaktam.

image_206.jpg

 

Ment is be a grill alá. 10 perc után megfordítottam a halakat, hogy a másik oldalon is piruljon a bőrük. És a végeredmény, körítésül egy kis garnélarákos tésztát kínálva:

 image_208.jpg

Remekül kiegészítette egymást a pisztráng és az édeskömény - jó párost alkotnak. Legközelebb nem fogom az édesköményt előpárolni, mert a halgrillezés 15 perce elegendő lesz a megpuhulásához. És még valami: vajban sütni-főzni királyi ízt ad mindennek. 

N.B.: Anica egy régebbi Lepcsánkparty-posztban már kipróbálta az édesköményt, poszt itt.  Ez egy újabb kísérlet az édesköménnyel - úgy tűnik, sikeres. Megéri tovább foglalkozni vele.

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr447227707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A fickó 2015.03.16. 02:13:55

Nagy kedvencem az édeskömény, salátákhoz, püréként és sütve-grillezve halakhoz, főzelékhez, párolva, alaplevekhez nélkülözhetetlen - szóval mindenbe. :) Viszont, mint minden zöldséget nem szabad túlfőzni, mert sokat veszít az ízéből. Püréhez is csak addig, amíg éppen megpuhul, de még van tartása.

A püré készítése, ha esetleg ki akarod próbálni:
afickofakanallal.blog.hu/2015/01/28/tengeri_suger_edeskomenypurevel_es_piritott_fustos-gombaval#more7116637

Bizony: „Adjatok vajat, vajat s még vajat!” :)

A hal miért nincs lepikkelyezve?

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.16. 08:28:42

@A fickó: A tengeri sügér azonos a farkassügérrel? /A pisztráng végső kozmetikázása a fotó utánra maradt :)/

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.03.16. 08:38:17

nekem nagyon bejött az édeskömény, a levelével is úgy vagyok, mint te @Mitzi von Küche: , hogy kár lenne kidobni :)
@A fickó: jópár posztodat olvasgattam már, nagyon jókat főzöl :)

A fickó 2015.03.16. 17:04:16

@Mitzi von Küche: Igen, mindkettő ugyanaz a hal, a piacokon branzino néven is ez kapható.

Fenchurch68 2015.03.17. 11:29:13

Úgy látom, szombaton megint kisvasutazni fogunk Lillafüredre :)
Édeskömény nekem nem bejövős, de majd valamit kitalálok alá/bele. A múltkor az ember sütötte meg vajban, serpenyőben a pisztrángot meglepinek, valahogy úgy egy kicsit túl natúr volt, salátával ettük. A belsejébe nem tett semmit, talán ez volt a gond, na majd most.
A garnélát a tésztához csak kicsit átsütöd vajon vagy olajon, oszt jónapot? Ember vett nekem egy doboz fagyasztottat, szép nagyok, csak az volt a kérése, hogy olyankor egyem, mikor ő nem látja.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.17. 14:03:42

@Kató néni: Fagyasztott, héj nélküli nagyobbacska rákok voltak: olajon fokhagymával, zöldfűszerekkel 3 + 2 percig pirítom kp. lángon és a tészta tetejére rakom.
A pisztrángot számos variációban lehet sütni, a legjobb a sütő grillfokozatán vagy rendes sütőben, nem serpenyőben - szerintem. A blogunkon elég sok pisztrángreceptet találsz, mind jól bevált.
Lillafüredi pisztrángosért irigykedem...

Benikuty 2015.03.17. 14:56:37

@Mitzi von Küche: fűszeres meleg füsttel "főzve" mennyei, ismerősömnek van hozzá apparátja, finn barátja szállítja a spéci füstölő anyagot. hogy az milyen csoda... :)

Benikuty 2015.03.17. 15:00:47

@Mitzi von Küche: állítólag a Szilvásváradon tenyésztett pisztráng a csúcs, aztán hogy ez legenda, vagy valóság...más kérdés.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.17. 18:33:29

@Benikuty: Kóstoltam a szilvásváradit is, a lillafüredit meg nemrégiben. Frissen, szabadtűzön nyárson vagy grillezve utánozhatatlan. (Szilvásváradon az út mentén meg nagyon jó füstölt pisztrángot - sőt, lazacot is árulnak.)

Hurri Kán 2015.03.17. 19:57:10

@Benikuty:
A liilafüredi sem rossz, sőt... Amit az ottani pisztrángtelep vezetője nem tud a pisztrángról, azt még nem találták ki. A haleladás mellett nagyon komoly tudományos munkát is végez.

Hurri Kán 2015.03.17. 19:59:24

@A fickó:
Pisztrángot nem igen kell lepikkelyezni. Nem is igen lehet, annyira apró pikkelyei vannak, teljesen átsülnek, mire a hal elkészül.

Benikuty 2015.03.17. 20:25:10

@Hurri Kán: ételeink emészthetetlen részei igen hasznosak szervezetünk részére. Másnap könnyű, laza székletre számíthatunk!

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2015.03.17. 20:49:54

@Hurri Kán:
Mi lenne velem nelkuled...:O:O
Lehet, ezert kapom en itt kifilezve leborozve a pisztrangot? :(((

Pedig itt meg el se mondtam senkinek, nekem a pikkelyes hal a tanyeromon = a levesbol kimeredo okolbeszorult csirkelabbal a kampos kormeivel. :(((
Ez a koszonom szepen, soha tobbet nem vagyok ehes, ha ujra az illeto foz.

Hurri Kán 2015.03.17. 20:51:38

@Benikuty:
Ha csak nem távozik hamarébb, egyéb úton :D

@dömbi:
Az a hilfe leves, jóaz :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.17. 20:55:48

@Hurri Kán: Hallottam az előadását a helyszínen. Ja, és az ismerősöknek még valami remek fokhagymás mártást (aioli-szerű) is adnak a hal mellé.

Benikuty 2015.03.17. 21:52:23

@Hurri Kán: biztos Szilvásváradról került oda. Minket még a vízügyiből oda vittek okosodni a halastavak-tározók tárgyhoz kapcsolatosan, nagy élmény volt. A potya falatok főleg :D

Hurri Kán 2015.03.17. 22:12:29

@Benikuty:
Legközelebb, ha arra járok, megkérdezem, honnan került oda. Leendő exet rá kéne venni, hogy menjünk át, az a baj, nem szereti a pisztrángot. Szóval vannak még megoldandó feladatok!

Fenchurch68 2015.03.18. 18:32:00

Lillafüreden a helyben evést egyszer próbáltuk, nem volt szerencsénk, ez ügyben marad Szilvásvárad - én adnék még esélyt, de az ember roppant finnyás. De "halt venni" remek, és közel is van. (Szeretem nagyon Mórát, és volt egy ilyen sztorija, hogy jött az unoka, megszaglászta, és szemrehányóan mondta: "Papa, maga halt ett!")

Benikuty 2015.03.18. 18:37:09

@Hurri Kán: szép idő várható, a "Szalajkában" ezer lehetőség adódik. Csak ügyelj a prosztatádra, nehogy felfázzon ;)

Benikuty 2015.03.18. 18:43:31

@dömbi: olyan pozitív vagy...:D Nem kéne Gyvynek gratulálni úgy testületileg? Mert ha jól értelmezem, készül valamire...:DD

Benikuty 2015.03.18. 18:50:48

Kedveskéim, remélem méltányoljátok, hogy szerény személyem fokozott intenzitású jelenlétével próbálom betölteni azt a fájóan rideg űrt, amit jó földim, széles-e hazánk lánglelkű emigránsának hiánya okoz. Mert az úttörő, ahol tud segít!

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2015.03.18. 19:27:54

@Benikuty:
Reszemrol a szemelyedet meltanyolom. "fájóan rideg űrt," aha,...meg hat! :)))

Nem tudom mire keszul, befolyasolni sem jutna eszembe, hisz nagyfiu mar.
Azt is csak remelni tudom, degeszre eszi magat pisztranggal...:DDD

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.03.18. 20:24:04

@Benikuty: természetesen :D

mindenkitől bocs, hogy én elég trehány módon hanyagolom a saját blogun k látogatását, de egyrészt olyan vagyok, mint egy kivénhedt versenyló a hatodik futam végén, másrészt meg ti úgyis jól elvagytok itt és ez a lényeg! :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.18. 21:19:30

@AnicasubRosa: Ez mind semmi...
A kutyánk tegnap este kiszökött és csak ma estére lett meg. Nem kívánom senkinek ezeket az izgalmakat...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.18. 21:23:18

A kedves megtalálók reggel bemondatták az egyik rádióban - én kora délután ugyanabban a rádióban a keresést szintén, de a szerkesztőknek soká esett le, hogy ugyanarról a kutyáról van szó...

Hurri Kán 2015.03.18. 22:58:10

@dömbi:
Ott úszkál pár ezer darab a medencékben, szóval jut is, marad is :D

@Benikuty:
Hideg vízbe nem ülök, több dolognak se tesz jót :D

Hurri Kán 2015.03.18. 22:59:06

@Benikuty:
Egy időben én is próbáltam a lehető legtöbb űrt betölteni, aztán rájöttem, nem vehetem magamra a világ összes keresztjét :D

Benikuty 2015.03.19. 06:06:23

@AnicasubRosa: mondandód következtetése már-már bántó.

Benikuty 2015.03.19. 06:08:11

@Hurri Kán: valóban be kell érni morzsákkal...

Benikuty 2015.03.19. 06:09:51

@Mitzi von Küche: ha ennyi halat kap, akkor megértem szegény állatot :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.19. 08:20:48

@Benikuty: Max. a lazac bőrét kapja. Ma reggelire kacsazsíros kalácsot kapott, hátha legközelebb meggondolja a szökést.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.03.19. 09:26:56

@Benikuty: nem akart az lenni. Arról szólt a kommentem, hogy nem egymásnak írjuk Mitzikével a blogot, hanem nektek, úgyhogy mivel jól elvagytok, a küldetés teljesítve :)
Emlékszel, amikor a lányaitok kicsik voltak, és ti a feleségeddel kinéztetek az ablakon és azt láttátok, hogy a két gyerek milyen jól érzi magát együtt? Na, valami ilyesmi....
(és nem, nem kezelek senkit gyerekként, csak nem találtam jobb példát. :P :D )

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.03.19. 09:29:01

@Mitzi von Küche: a "kis" rendetlen kutya! De a kacsazsíros kalács tényleg meggyőzheti, hogy nem csináljon ilyeneket! :D

Benikuty 2015.03.19. 09:37:49

@Mitzi von Küche: bolondot csinál belőletek, de olyan jó az...:DD

Benikuty 2015.03.19. 09:40:09

@AnicasubRosa: megállapítom, hogy kiváló provokatőr vagyok ;)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.19. 11:50:21

@Benikuty: Az ég kék, a fű zöld, a Beni meg provokatőr...

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.03.19. 12:12:39

@Benikuty:
- Pista bátyám, maga mindenhez ért?
- Mindenhez IS!

:P :DDDDDDD

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.20. 09:02:55

A hétvégi program főzőcskézés helyett: háromnapos fejtágító vizsgával, helyben...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.22. 09:37:37

@AnicasubRosa: Még egy nap... Elegem van belőle. A végén pályát módosítok.

Benikuty 2015.03.22. 09:41:08

@Mitzi von Küche: holnap már boldogan fúrhatsz-faraghatsz, kitartást! :)

A fickó 2015.03.23. 01:41:22

@Hurri Kán: Mi van akkor, ha párolnod kell, vagy fűszeres lisztbe forgatnod és úgy sütni? Sztem, gusztustalan pikkelyestől. Pikk-pakk le tudom vakarni, a filézőkésem receficés részével.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.03.23. 19:04:37

@A fickó: nekem nem az, de pl. a gyerekemnek igen. és még csak azt sem mondhatom, hogy ahány ház, annyi szokás, mert egy házhoz és egy egyházhoz tartozunk :D
süti beállítások módosítása