recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Túrógombóc (AnicasubRosa)

2015. március 23. - AnicasubRosa

A túrógombóc a világ egyik legjobb és legegyszerűbb dolga. Túró kell hozzá, gomb, meg....ja, nem! Túró az tényleg kell, én fél kilónyit - természetesen Nádudvarit - dolgoztam össze 3/4 csészényi búzadarával (lyánykori neve gríz), 3 tojással, egy csipet sóval, két kanál cukorral. Egy kis citromhéjat reszeltem bele, meg egy vaníliarúd belsejéből kapartam bele keveset. 

/A boltban kérdezem az egyik eladólányt, hová tették a vaníliarudat. Itt van -mondja -,de ötszázvalamennyi forint! Rávigyorogtam, mondtam, tudom hogy drága, de elvinném, kösz! Na, vagy csórónak néztek, vagy nagyon kevesen veszik meg a vaníliarudat, nincsenek hozzászokva a boltban az extrakereslethez./

A túrómasszát lefóliázva betettem a hűtőbe pár órára, hadd szívja meg magát a gríz, én közben főztem egy húslevest,jó sok répával, petrezselyemmel, karalábéval, zellerrel, hagymával, fokhagymával. Ez azért is nagyon kifizetődő nekem, mert csak én falom a zöldséget a levesből, a többiek maximum egy-egy darab répát esznek. Úgyhogy elég önző módon zöldségelek, de ebből vita még nem volt.

Miután a leves megfőtt, pár kanál zsiradékon pirítottam egy kis zsemlemorzsát, a végefelé kapott egy kis porcukrot, de csak jelzésértékkel.

Egy fazékban enyhén sós vízben kifőztem a gombócokat,amiket a búzadarás-túrós masszából söndörgettem, aztán a zsemlemorzsában megforgattam, úgy, ahogy anyámtól láttam: a morzsáslábast rázogatva, benne a gombócok belegurigázzák magukat a morzsaköntösbe.

Tálaláskor olyan 18-20 kanál tejfölt összekevertem kb. 3 kanál porcukorral, a maradék vaníliakaparékkal és reszelt citromhéjjal. Mivel sikerült Zott tejfölt vadásznom, ezért tudom kanálban megadni a tejföl adagját, mert Zotték olyan tejfölt csinálnak,ami majdnem olyan,mint a házi. A házitejföl, nem a házipálinka. Csak szólok!

gombóc 1

gombóc 2

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr637289025

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2015.03.23. 16:52:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2015.03.23. 08:05:20

most csak nyelek, aztán majd kritizálok :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.23. 10:07:52

Nagyon időszerű a poszt, mert nagy igény mutatkozik a túrógombócra és a recept alapján biztosan sikerülni is fog :)

Benikuty 2015.03.23. 10:11:58

@Mitzi von Küche: túlélted a happy weekend-t? :D
Ha nő lennék, sikítanék attól, hogy: jájáj kemény lett! :DD

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.23. 11:25:21

@Benikuty: Nehezen (ugyanaz a műsor, mint hétköznapokon, hátha még nem gyakoroltuk eleget...).

Benikuty 2015.03.23. 14:37:08

Anci! Vaníliát ennyiért? Teremtőm :(

Benikuty 2015.03.23. 14:40:11

Most nézem...gombócra gondoltam :D

Hurri Kán 2015.03.23. 15:04:02

"Úgyhogy elég önző módon zöldségelek, de ebből vita még nem volt."

Ez azért lehet, mert téged már elég jól ismernek :D

Túrógombócot szeressük, pont pénteken ettem :)

A fickó 2015.03.23. 15:47:17

Ha túró, akkor vagy házi, vagy pusztaszabolcsi, ami teljes tejből készül. Ez nem gumis morzsalékos, hanem lágy, olvadós és finom. Kapható a Lehel piacon, vagy kiszerelve (250 g) a Culinaris-ban.

Nem lett kemény? Én 250 g túróhoz 55-60 g darát 1 tojást, 25 g vajat adok, így igazán rezgős marad.

Vanília rúdért max: 200-250 Ft.

fay rodisz 2015.03.23. 16:45:53

Valaki zörrentse már ide Náncsi néni túrógombóc gyártó módszerét. Az jobban érdekelne, mint egy mezei recept.

Benikuty 2015.03.23. 17:34:20

@Mitzi von Küche: mindenki esküszik a saját receptjére, alapanyag forrására.
Ha recept, én bizony a 216.o.-találhatóra esküszöm, annyi kudarc árán. Hallgattam én minden szintű zsenire, egyik gyalázatosabb volt, mint a másik. Tehát a lenézett Horváth Ilona féle összetétel, és amit már nem szabotálnék el, az a 12 óra pihentetés.
Alapanyagok terén már színesebb a kép, gondolok a túróra, elsősorban. Magam csináltam, jó párszor. Gazdaságtalan a drága házi teljes tejből, kockázatos, mert 1-2 fok túlmelegítés végzetes.
Nem tudom, hogy mi az aktuális helyzet K-Mo.-n, de azt gondolom a nádudvari túró az ipari kategóriában meggyőző, korrekt. Van jobb, de könnyen elérhető alig. Direkt nem írom ide az általam használtat, mert nem kapható országos hálózatban, ráadásul speciális áron jutok hozzá.
Vanília rudat érdemes külföldről, nagyobb tételben rendelni, aztán többen össze is lehet fogni, a házi vákumozás ma már nem egy gond. Az én legutóbbi beszerzésem 60 Ft/rúd volt, ha jól tudom most ennek duplája. Megírom privátban annak akit érdekel...

Benikuty 2015.03.23. 17:40:06

@fay rodisz: Momentán nincs Náncsi néni nevű ismerősünk, de ha lesz, értesítünk, aztán zörgest, ha a gusztusod úgy kívánja.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.03.23. 18:34:25

@fay rodisz: na, hát én imádom a túrógombócot, de életemben először csináltam, úgyhogy tőlem akár még Náncsi nénié is lehet :D
@A fickó: kemény nem lett, bár tudom, hogy @Benikuty: nak igaza van a pihentetéssel, de én előző este Marica grófnőt néztem, mire hazaértünk, már nem volt kedvem kutyulgatni. Nádudvaron lakom, már csak böcsületből is a hazai terméket veszem (kivéve a Zott tejfölt, mert az mindig elcsábít) és hát sajna, @Mitzi von Küche: is jól mondja: a fővárosban hidd el, hamarabb hozzájutni a házi tejtermékhez, mint itt vidéken. Innen bemegy a gyárba, meg felhasználja a gazda, nem nagyon adnak el háztól. :(
@Hurri Kán: nem, azért mert a két fiúnak jó a természete :D

Benikuty 2015.03.23. 18:41:53

@AnicasubRosa: azt csak zárójelben, hogy senkit nem akarok meggyőzni. Leírom ami bejön, ennyi...

Hurri Kán 2015.03.23. 18:49:33

@AnicasubRosa:
Pont az eladási hajlandóság hiánya miatt gondolkozom, hogyan lehetne egy szürkemarha borjat, esetleg egy mangalicát feltűnés nélkül kiemelni a többi közül :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.03.23. 19:02:22

@Benikuty: tudom :)
@Hurri Kán: ahogy a rendőrök cserélik a villanykörtét?? :DDD

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.23. 19:13:03

@AnicasubRosa: Hát ez az! Én sem csináltam még, de ezek után nekidurálom magam - az eredményt itt közlöm :)

Benikuty 2015.03.23. 19:25:17

@Mitzi von Küche: ...amit mi vérző orral, szipákolva várunk :D

A fickó 2015.03.24. 01:16:26

@Benikuty: Nekem a 135. oldalon van, mert ez egy 56-os kiadású H. I. szakácskönyv. Sokáig készítettem így, de mostanában elhagytam a lisztet és kicsivel több darát teszek hozzá, meg vajat (ez sokat lendít rajta). Egyébként nagyban alapanyagfüggő is a dolog. Egyébként a Náncsi túrógombóca nem nagy szám, hovatovább nekem egyáltalán nem ízlett. Gyakran készítem, nyáron idény bogyós gyümikkel töltve, vagy pl. kaporral köretnek stb. Legutóbb szilvalekvárral (saját) töltve készítettem.
Ja, a nádudvari használható valahol, ismerem, de mihez képest. :)

Benikuty 2015.03.24. 06:34:29

@A fickó: Horváth Ilona összes kiadott könyve a birtokomban van, érdekes változásokon ment át az idők során. Unokaöccse, városunk egyik köztiszteletben álló háziorvos volt, tőle származik a teljes sorozat.
Culimarisból nem hozok semmit, csak viszek, okát inkább hagyjuk. Ha már túró, akkor Alföldi Garabonciás Izsákról. Nem lehet űberelni, az ár-érték arány végképp verhetetlenné teszi.
A liszt pedig Szigetszentmiklósról, Szabó malom...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.24. 09:01:17

@Benikuty: Azt a Garbonciás túrót csak tifelétek lehet beszerezni vagy van idébb is?

Benikuty 2015.03.24. 12:40:52

@Mitzi von Küche: Fogalmam sincs, de erre a METRO-ban tartják. Horror áron...

A fickó 2015.03.24. 15:59:12

@Mitzi von Küche: Ami a Garabonciás forgalmazását illeti:
Auchan, CBA, Coop, Interspar, Kaiser's, Metro, Spar

Ez meg az én kedvencem:
pusztaszabolcsiagrar.hu/staff/turo/
pusztaszabolcsiagrar.hu/hol-kaphato/

Benikuty 2015.03.24. 18:11:28

Az Alföldi Garabonciás internetes elérésének tartalma teljesen elavult,@Mitzi von Küche: , ha gondolod szívesen megadom privátban a szükséges nevet, telefonszámot.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.24. 18:22:18

@Benikuty: Köszi, kérdéses, hogy kis tételben küldenek-e.

Benikuty 2015.03.24. 18:30:04

@Mitzi von Küche: arra gondoltam, hogy megmondják, hol forgalmazzák Debrecenben...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.24. 20:09:18

@Benikuty: Lehet, hogy van is, de olyan szelektív az ember látása vásárlás közben...

Benikuty 2015.03.24. 20:54:55

@Mitzi von Küche: ...és nem is egy központi kérdés ez. Mindennek dacára a nádudvarinál soha rosszabbat :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.26. 15:10:18

Most derült ki, hogy a vaj, amit mindig a piacon szerzek be, nádudvari. A kimérős túrójukat meg legközelebb tesztelem.

Daró 2015.03.28. 08:43:30

Nagyon jó, de eszembe sem jutna soha :-) Hála istennek van feleségem aki szeret és tud is főzni.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.03.28. 09:10:11

@Daró: Na, azért te is konyítasz valamicskét a főzéshez...

süllőcske 2015.03.29. 21:41:15

Szép ez a napos kép. Tetszik. A téma pedig mindig aktuális. Annyira jó tud lenni egy ilyen étel.
Nálunk, ugye, a házi túró megy, illetve, ha kifogytam, a szegedi piacon van egy ember, aki kiválót ad. Mindkettő hibátlan, úgyhogy a túrógombócnak, csuszának, kedvvel fogunk hozzá.
Csak a morzsához mondanék valamit: Lisztet, vajat, cukrot, citromhéjat keverek, sütöm, majd szétmorzsálom, ebbe hömbölgetem a golyókat. A tejfölt viszont nem édesítem, sózom picit. Egy kicsi kontrasztot ad, és így nekem jobban kiemelkedik az édes, vaníliás túró.

Benikuty 2015.03.29. 23:55:49

@süllőcske: ...ha már kontraszt, akkor sós túrógombóc, vaníliás-fahéjas kökénydzsemmel...mit szólsz?

süllőcske 2015.03.30. 19:46:31

@Benikuty: Eszméletlen jó . Az biztos.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2016.02.27. 20:16:19

Ma azt a verziót csináltam, hogy fél kiló túró, csipet só, vanília, 4-6 evőkanál gríz, kis cukor, reszelt citromhéj, két tojás sárgája volt az alap, a 2 tojás fehérjét felvertem és úgy kevertem a túrós cucchoz, aztán a többi ugyanúgy mint fentebb.

Benikuty 2016.02.28. 16:35:43

@AnicasubRosa: ne mörcögtessen, szépasszony! :D
süti beállítások módosítása