recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Ízes bukta (AnicasubRosa)

2015. június 01. - AnicasubRosa

A cím kapásból nem igaz: nálunk bukta lekváros, a tájjellegű beszéd ízes. A bukta viszont lekváros. Lehetőség szerint azzal a szép bordó, Beni által gyakran emlegetett „hitlerszalonnával”, aminek olyan utánozhatatlanul édes-savanykás íze van és prímán bírja a sütést.

1.jpg

A kisfiammal félúton a munkahely és az iskola között találkoztunk és hazasétáltunk. A hozzávalók megvoltak, tulajdonképpen előző estére terveztem az akciót, de ember tervez…

Elővettem azt a szakácskönyvet, amit nagyon szeretek és amibe már jópár étel neve mellett vannak mindenféle irkafirkák ( jó!; nagyon finom!; finom, de duplázni kell a tészta adagját!; valami el van írva benne stb.), mert az egyetlen, aminél lecsekkolom, nem csinálok-e hülyeséget, az a tészta, sütemény. Jó lenne egy ilyen szakácskönyv az Élethez is, bár pontosan recept szerint úgysem menne, a kézzel odaírt megjegyzéseket meg úgyis átugranám..:-)

0.jpg

Nos, jöjjön a bukta (nem, nem az, hogy „hahó, Főnök, itt vagyunk!”, hanem az édesség).

Egy kevés langyos tejbe (sacckábé egy deci) minimális porcukrot tettem, 2  deka élesztőt morzsoltam bele, és megszórtam a tetejét egy csipetnyi liszttel, majd letakarva meleg helyre tettem, futni. Lábdobogást nem hallottam, de szép habosra felfutott.

Fél kiló langyos lisztet szitáltam a kedvenc, agyonhasznált műanyagtálamban, ami egy egykori tupper-kelesztőtál alja volt, na az ő módszerükkel soha nem használtam. Sima, normális, szabálykövető hagyományos dagasztásra-kelesztésre termett tál, kelttésztát mindig ebben készítek. A kelttészta az egyik kedvencem. Nem tudom, mikor tanultam meg és hogyan, de lehet, hogy előző életemben pék voltam, mert mintha ösztönösen tudnám, szemben mondjuk a piskótával, amit eleinte gyakran sírásig menően elrontottam.

A lisztet két részletben tettem a tálba, mert valahol, egy „szakirodalomban” azt olvastam, a só és az élesztő ne érintkezzen egymással. Biztosan van magyarázat, én nem kutattam, de olyan kis apróság, ami betartható és hát, ugye sosem lehet tudni, nem ettől lesz-e jó a dolog a végén.

A lisztbe öntöttem a megkelt élesztőt, beletettem 1 tojást, kb. 6 deka felolvasztott vajat, 3 kanál porcukrot és kevés tejet, éppen annyit, hogy jó rugalmas tésztát kapjak, ami gyúrás végére minden anyagot felszed a tálból. Alaposan kidolgoztam a tésztát, hiszen a kelttésztáknál a jó hőmérsékletű alapanyagok mellett ez a másik rizikófaktor. Ha nincs az erő és a lelkesedés belerakva, nincs tészta. Megpüfölöm, mintha leüthetném rajta az aznapi stresszt és gyurmázok ezerrel, Süllőcske büszkén vállalna be szobrászinasnak, bár félek, ez a fogalom náluk nem létezik, így maradok lelkes amatőr.

2.jpg

Ablakpárkányba tettem letakarva, szépen megkelt kétszeresére: a napsugarak átmelegítették és dolgoztatták a kis élesztőgombákat.

Félujjnyira elnyújtottam a tésztát, derelyemetszővel téglalapokat vágtam belőle, negyedóráig még hagytam kelni, majd kevés lekvárt a kis téglalapokra rakva töltöttkáposzta-szerűen összecsomagoltam őket, először a két oldalt behajtva, majd alulról, aztán felülről ráhajtva a tésztát és végül jó alaposan a deszkáhozlapítva az aljukat, hogy minél kevesebb nyíljon szét sütés közben. Persze, így is volt olyan, ami nem bírta a kiképzést, de szerintem az élvezeti értékén nem ront, ha kicsit szabálytalan is némelyiknek az alakja.

3.jpg

4.jpg

Kevés olvasztott zsírt és egy tojást összekevertem, ebbe mártogattam a bukták tetejét, tepsibe zsírpapírra sorakoztattam a tésztát és két adagban, előmelegített sütőben megsütöttem. Az első adag kicsit hókább lett, nem akartam megégetni az alját, így óvatoskodtam, de a második csapat: patent.

Az én buktáim aprók, ebből a mennyiségnyi tésztából 26 sikeredett, meg egy kisgömböc.

5.jpg

Nem vagyok mindentporcukorralmegszórós, úgyhogy a családra bíztam, mindenki döntse el maga, hogyan kéri. Amúgy mindegy volt, befalták ami előttük volt, akár volt rajta cukor, akár nem.

A többi tesztelése ma este egy munkamegbeszélésen, szerintem nem kell visszahoznom, vagy titokban hazafelé megetetnem valami kóbor macskával.

Közben megnéztem a Napsütötte Toszkánát, gyönyörű keserédes film, mesés tájakkal, ínycsiklandó ételekkel, és a többivel, amiről nem akarok beszélni, kérem, kapcsolja ki a kamerát!...:DDD

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr45837502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.06.01. 15:15:53

Na ezt sem sütöttem még soha: Anica ismét olyasmit hozott, ami nekem új. A kelt tésztát csak messziről tisztelem. Néha nekidurálom magam, ami annyiból áll, hogy veszek egy csomag élesztőt... majd két hét múlva kidobom... (Na de majd eztán, hogy itt ez a guszta recept!)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.06.01. 18:18:27

@Mitzi von Küche: nekem a napközis buktával is csak egy bajom volt: túl kevés lekvár, sok tészta. Na, ez a miénkre nem igaz, olyan kicsire csökkentettük a tésztát, amennyire csak lehet :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.06.01. 19:12:06

@AnicasubRosa: A méretek és az arányok tökéletesek. Komolyan mondom, a nyáron két plusz éhes száj részére megsütöm (úgy látom, a "koka", azaz pogácsa mellett az édes tésztát szeretik).

Hurri Kán 2015.06.01. 23:57:06

Báránysültet buktára cserélek! Nem tudom miért, tésztáknak valahogy félek nekivágni. Pedig muszáj lesz, jobb, ha önszántamból teszem :D

dömbi · http://sarkanyfuarus.blogspot.com/ 2015.06.02. 08:43:50

Nalam a buktabol gombos lett, belul csoki kockakkal, tortaformaban megsutve, majd a tanyeron mindenki meglocsolja mascarpones ontettel.
Hitler szalonnat szeretnem, ha lenne, de vagy 15 eve bujkal elolem. :(((

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.06.02. 19:26:48

@Mitzi von Küche: és ez kézbevehető, nem kenődik, nem csúszik szét,annyi kis lekvár, amit kinyomnak belőle, annyi meg kell :)
@Hurri Kán: hát, ha nem kezded el, nem fogod megtanulni, úgyhogy hajrá! :)
@dömbi: hú, a csokival töltött cuccokat is szeretem! :)

Hurri Kán 2015.06.04. 08:52:59

@AnicasubRosa:
egyre kevésbé félreérthető utas... izé, célzásokat kapok, hogy mi is lesz a dolgom a konyhában :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.06.07. 21:01:05

@Hurri Kán: ne vitatkozz az elöljáróddal, hidd el, jobb lesz az úgy neked! :D

Benikuty 2015.06.07. 21:48:15

@AnicasubRosa: ...vagyis hagyd magad, hamarabb szabadulsz!
süti beállítások módosítása