recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Csirke cacciatore - olasz csirke vadász módra

Mitzi von Küche

2016. július 18. - Mitzi von Küche

Valami olaszos ízre vágytunk a júliusi őszben. Minden hozzávaló adott volt a konyhában, ezért döntöttem a vadász módra készült csirke mellett. Az én csirke cacciatorém /vagy cacciatorám - a pontos név vita tárgya/ most csirkemellből készült. Számos helyen megtalálható ez a népszerű, toszkán eredetű ételrecept, jónéhányat szemlézve komponáltam meg a magam olaszos vadász-csirkéjét.

cacci6.jpg

Olaszos ételekhez jó, ha van otthon:

cacci1.jpg

Először is a paradicsomos szószt, azaz a sugót készítettem el, mert ennek kell egy kis idő. Felkockázott fehér sós szalonnával indítottam, erre egy fej felaprított hagyma került és egy szál új sárgarépa reszelve. Kicsit összepirítottam,

cacci2.jpg

majd ráöntöttem egy doboz passatát, azaz olasz paradicsompürét és kb.15 dkg rusztikusra vágott barna csiperkegombát.

cacci3.jpg

Ízesítettem csipet sóval, kevés cukorral, két gerezd préselt fokhagymával, apróra vágott friss rozmaringgal és morzsolt oregánóval, meg egy babérlevéllel. Lassú tűzön rotyogott félórácskát.

Eközben a fél csirkemelleket besóztam-borsoztam, fokhagymát préseltem rájuk, még egy kis fűszerkeveréket is kaptak és olajon megpirítottam minden oldalukat. Betettem a darabokat egy tűzálló edénybe

cacci4.jpg

és a paradicsomos szósszal nyakon öntöttem. Kaptak néhány karikára vágott friss paradicsomot is és egy jó adag frissen reszelt pecorino sajtot (most ez a juhtejből készült olasz keménysajt volt itthon, de a parmezán is tökéletes). Lehetett volna még egy kis könnyed vörösborral is felturbózni, de elfelejtkeztem róla - nem baj, majd az ebédhez.

cacci5.jpg

Időközben előmelegítettem a sütőt 180 fokra légkeveréssel és lefedve beletettem az öntöttvas lábast. Háromnegyed órát töltött a sütőben, a fedőt 25 perc után levéve.

A spagettit megfőztem - most nagyon hosszú, durumlisztből készült fajta volt itthon. A paradicsomos csirkére még rápirítottam pár percet a grillen, megszórtam frissen felaprított bazsalikomlevelekkel  - és már kész is lett az illatozó cacciatore csirke. Az öntöttvas edényben a csirkemell omlósan puha, nem száradt ki, remekül összeértek az ízek.

cacci7.jpg

Hozzávalók: 6 fél csirkemell

                    2 gerezd fokhagyma

                    só, bors, fűszerkeverék

                    5 g parmezán/pecorino sajt frissen reszelve

A szószhoz:   1 doboz olasz paradicsompüré /passata/ - 500 g

                      5 dkg fehér sós szalonna

                      1 közepesen nagy új sárgarépa

                      15 dkg csiperkegomba /lehetőleg barna/

                       2 paradicsom

                       1 közepes fej vöröshagyma

                       2 gerezd fokhagyma

                      1/2 kávéskanál só

                      1/2 evőkanál cukor

                      fűszerek: rozmaring, oregánó, babérlevél, bazsalikom

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr38894462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.07.18. 10:34:53

Valami gubanc lehetett. Nem tudom, élesedett-e a cikk.

Tangó Suszter 2016.07.21. 22:49:05

Mint a borotva./ Lehetséges, hogy egy csirkemell nem száraz? Genetikailag olyan szokott lenni. Vacillálok a vasárnapi ebéden ez ,vagy lehet combbal helyettesíteni?

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.07.22. 12:29:51

@Tangó Suszter: Bátran használd a csirkemellet - leverheted rajtam, ha száraz lesz...

Benikuty 2016.07.22. 18:15:48

@Tangó Suszter: ha a csirkemell kiszárad, az nem az ő hibája, hanem a szakácsé...még ha ez most nagyképűen hangzik is ;)
a recept tetszik, hozzávalók rendben, csak rozmaringot nem teszek bele, ha megcsinálom. általános "nem szeretem" a családban. bazsalikom a virágládában magról magától kelt, rengeteg van, no és a szabadföldi friss kakukkfű... :)

2016.08.31. 09:47:28

Véleményem szerint jobb ezt az ételt bőrös csirke alkatrészekből csinálni. Comb jó választás, de akár "rusztikusan" négybe vágott egész csirke is szóba jön. Ha mell, akkor bőrös csontos mellett használnék, hosszában félbe vágva. /persze én könnyen vagyok: szép sárga zsírtól feszülő bőrös háznál nevelt csirkével tömtem meg idén is a fagyasztót/
Lényeg, hogy a lepirult bőr és a csontokból kifővő ízek jobbá teszik ezt az ételt is.
Másik: hát hogy maradhatott ki ebből a receptből a bor? Vadász csirke! Száraz vörös, de elvadult esetben valami fűszeres fehér. Feloldani vele a serpenyőben maradt ízeket.
Harmadik: a fokhagymát nem pirítanám rá a húsra préselve, mert vagy megég, vagy nem pirul meg a hús. A fokhagymát fejet mondjuk egészben, keresztben félbevágnám és a piruló csirke mellé tenném a vágási felülettel lefelé fordítva. Végén a kicsit krémesre pirult fokhagymát kinyomnám a hajából a szószba.
Negyedik: szokás a pirult ízeket a csirkedarabok lisztbe forgatásával elősegíteni, ami majd egyben a szószt is sűríti. Természetesen érthető, ha ez valakinek valamiért nem kívánatos, csak egy technikai megjegyzés.
Ötödik: a sárgarépa pedig véleményes.
Hatodik: ahogy előttem szóló is írta, ennek az ételnek gerinces fűszere a kakukkfű. Hová lett?
Debreceninek viszont mindenképpen megbocsájtható, hogy sós fehér alföldi stílusú szalonnát használ húsosabb füstöltek helyett. Finom is az! ;)
No, mindenesetre nem akarok én kritizálni. Csak javasoltam. Én is bejártam már a magam évtizedes útját ezzel az étellel, mire megtaláltam a nekünk megfelelő variációt.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.08.31. 11:57:29

@pizzaszeletvágó: Köszönöm a véleményt. A poszt primus opus volt - némileg kényszer szülte, mert ezek az alapanyagok voltak otthon, ezekből kellett valamit alkotni. Írtam is, hogy az 'én' cacciatorém... A lényeg, hogy nagyon finom lett (persze, azóta már bőrös csirkecombból is megcsináltam, borral, kakukkfűvel, ahogy a klasszikus recept kívánja).

2016.08.31. 12:08:07

@Mitzi von Küche: ez sohasem lehet rossz étel és nagyon megéri kísérletezni vele, akár klasszikusan fogjuk fel, akár nem, és egy időben a családom csirkepörkölt helyett is ezt kérte, nagyon rákattantak, na akkor volt alkalmam sokat kísérletezni vele :)
süti beállítások módosítása