recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Illatos, sárga és finom: a rókagomba

Mitzi von Küche

2016. szeptember 05. - Mitzi von Küche

 Nagy gombakedvelő vagyok - ezúttal a szép rókagombának nem tudtam ellenállni a piacon. Olyan gyönyörű, harsogóan sárga és az alakja is különleges. Drágának drága, de nem kell belőle sok (ez 30 deka volt), és az íze valami csodás, mindent feldob.

roka1.jpg

A legjobb dolog, amit a rókagombából el tudok képzelni - és el is szoktam készíteni, a tejszínes rókagomba.

Kevés jó minőségű étolajon egy nagy csemege hagymafej felét megdinsztelem, mellédobok egy gerezd fokhagymát, majd már hozzá is adom a megtisztított gombát. Egészben hagytam őket, hogy csodás alakjuk érvényesüljön. Megsózom, apróra vágott friss rozmaringgal megszórom (ezt minden gomba mellé rakok, nagyon jó párosítás) és lefedve párolom kb. 10 percig. 

roka2.jpg

Amikor a gomba már puhább, mehet hozzá a tejszín, ízlés szerinti mennyiségben és ekkor adom hozzá az apróra vágott petrezselyemzöldet is. Összeforralom néhány percig - és már kész is.

roka3.jpg

Lazac mellé készítettem a tejszínes rókagombát, de egy kis spagettit is főztem friss tésztából. 

roka4.jpg

Evés közben rájöttem, hogy mennyivel jobb összekeverni a spagettit a jó mártásos rókagombával, emígyen:

roka5.jpg

Úgyhogy a poszt címe az is lehetne, hogy tejszínes rókagombás spagetti... Mert így lett igazán csodásan finom.

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr6611657940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2016.09.05. 14:57:05

A rókagomba nagy kedvenc nálam is.
Ezt az egyet szeretem az esős időjárásban, hogy jön a gombaszezon!

Nem kaja, de megosztom: kaptam egy üveg házikészítésű testszépítő (én először testépítőt hallottam :D ) fürdőkrémet. Olivaolaj, durvaszemű tengerisó, levendula és hasonló fincsiségek vannak benne. Színező- és tartósítóanyagtól mentes /úgyhogy hűtőben tartandó/ és isteni jó levendulaillata lesz a bőrnek tőle, ugyanakkor remekül puhít is. Akinek van hozzá tehetsége, bátran készítsen ilyesmit! :)

2016.09.05. 19:25:48

Igen kiváló ez az alapanyag és ez az elkészítési mód is illik hozzá.
Magam részéről nem tésztával szeretem, ha adhatok egy ötletet, hanem zsemlegombóccal vagy éppen szalvétagombóccal. Azokat öntöm nyakon rókagomba mártással.
Olyankor hús se kell hozzá, lehet ugyan, de nem szükséges, önmagában megáll.

A rozmaring és a gombák szoros kapcsolatát ellenben vitatom.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.09.06. 12:40:38

@pizzaszeletvágó: Zsemlegombóc és knédli szuper ötlet. Vajon milyen zöldfűszerre gondoltál? (Netán kakukkfűre?)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.09.06. 12:43:04

Egy német oldalon olvastam, hogy ha a rókagomba tisztításához nem elégséges az ecsettel való söprögetés, lehet folyóvíz alatt gyorsan átöblíteni (ez esetben én így tettem).
Másik ötletük, hogy liszttel kell megszórni a gombát, úgy átmosni gyorsan és a liszt a szennyeződésket leviszi.

A fickó 2016.09.06. 15:25:33

@Mitzi von Küche: Szerintem gombára válogatja, hogy milyen zöld fűszer illik hozzá. A rozmaring túl aromás, egy erőteljesebb ízű, pl. ördögszekér gombához tudom elképzelni. A kakukkfű, a petrezselyem zölddel általános, de jól működik. A tavaszi gombákhoz pl. kucsma, ott a turbolya, ami alap szerintem. A rókát én sem fűszerezném rozmaringgal, friss kerti petrezselyemzöld szerintem. :)

Benikuty 2016.09.06. 16:02:16

@A fickó: én nem erőltetnék petrezselymen kívül egyéb fűszert a gombákhoz. egyikhez sem, még a termesztett csiperkéhez sem.

Benikuty 2016.09.06. 16:23:18

@Mitzi von Küche: a zsemlegombóc esetében nem is annyira a fűszer a kérdés, hanem az, hogy igen nehéz alkalmas zsemlét beszerezni. sváb zsemle volt, nincs! ott mi a helyzet?

Rotoxis 2016.09.06. 17:09:19

Az ilyen posztot és hozzászólásokat olvasva áldom az Istent, hogy ide vetett.

Lemegyek az első sarki boltba, megveszem a rókagombát (felénk Eierschwammerl), 14,5 €.
Zsemlegombóc helyett próbáljátok ki 2-3 cm-re vágott, hirtelen rózsaszínűre sütött sertés szűzzel. Garantáltan jobb, mint a knédli.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.09.06. 19:23:27

@A fickó: Igazad lehet - a vargányához szoktam egy kis rozmaringot adni, az elbírja.
@Benikuty: Siralom! Jó kenyér van: a Kárpát-kenyér Balmazújvárosból érkezik és kiváló, de jó zsemlét gyerekkorom óta nem ettem (kiflit sem)...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.09.06. 19:25:11

@Rotoxis: Gyakran készítem ezt a kombinációt is. Pfifferling-nek is hívják és teljesen árban van, múlt héten 4.000 Ft volt kilója itthon.

motoroskonyhaja 2016.09.06. 20:32:52

Én is azokkal értek egyet akik azt írták, hogy egy egyszerű gombaszószhoz -amit a posztban is írtál- nem kell a petrezselymen kívül semmi más zöldfűszer, mert nem kiemelné, hanem csak elnyomná a gomba ízét. Ez a szósz jól megy pl. egy rare-re sült hátszínhez is. Én imádom simán egy reggelire szánt habos rántottába is a pirított rókagombát, vagy finom, vajas krumplipüréhez keverve, ahogy pörköltnek/paprikásnak is nagyszerű. Levesnek rendszeresen készítem, bár ahhoz már több kell 30 dkg-nál. Volt aki azt írta: simán ezt a szószt frissen készült tésztával keverni és úgy megenni magában is mennyei. Ezzel is egyetértek. Egy házi pappardelléhez keverni, kevés szőlőmagolajjal meglocsolni, aztán Pecorinóval megszórni és már falhatjuk is :)
Én szerencsés helyzetben vagyok, mert itt, a Bakony szívében ingyen van a rókagomba (ahogy a többi erdei gomba) is. Imádok gombászni. Mozgás, friss levegő, a természet és a rengeteg finom gomba. Persze szigorúan gombaszakértői ellenőrzés után használom fel őket. Amit frissen nem tudok, azt marinálom, fagyasztom, vagy kiszárítom és porrá őrlöm.

motoroskonyhaja 2016.09.06. 20:34:51

@A fickó: A kucsmagomba jó barátja a turbolya. Sőt: ahol általában az egyik terem, ott a másik is. Tavaszonként rendszeresen találok ott kucsmát, ahol turbolya is van, és fordítva ;)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.09.06. 20:46:32

@motoroskonyhaja: A gombászás nemes sport! És még kifizetődő is...

2016.09.06. 21:21:13

@Mitzi von Küche: igen, friss kakukkfű jó hozzá, de ami verhetetlen, az nagyon sok zöldpetrezselyem
Ez a gomba valóban bírja, hogy folyóvíz alatt alaposan lemossuk. Én magam tisztán szoktam szedni, jórészt leporolva kerül a kosárba, de sajnos a piacosok mindent rajta hagynak, amit nem szégyellnek, nyomja csak a súlyt a mérlegen. Így szállítás közben koszolják egymást a gombák. Tehát az ecset csak akkor elég, ha nagyon tisztán van szedve. Jaj, errefelé piacon az is általános, hogy vízzel jól átmossák, de beáztatják, még másnap is van benne +25% víz. na azt kerülni kell, akár meg is romlik a gomba, szerencsére meg lehet látni, sötétre színeződik. Mint az aki árulja. (bocs)

zsemlével mostanában kísérletezem, kenyérsütő gépben dagasztva, sütőben sütve, van még munkám vele, mire be merném mutatni :)
zsemlegombócot meg bevallom kovászos kenyérből készítek, mifelénk a Lipóti 3 kg-os parasztkenyér nyerő
lipotipekseg.hu/termekek/?id=lipoti-hazi-parasztkenyer-3

Attilajukkaja 2016.09.07. 10:11:02

Imadok minden gombat (labgomba poen nem jon be!), es nekem is egyik kedvencem a rokagomba tejszinnel!
@Benikuty:
"nem erőltetnék petrezselymen kívül egyéb fűszert a gombákhoz. "
Ebben nagyon egyetertunk. En is probalkoztam bazsalikommal vagy kakukkfuvel, de a petrezselyem volt egyertelmuen a nyero!

A rokagombaban az is jo, hogy nem kell vele annyit ovatoskodni, mint a varganyaval. Az illatos gombakat, ha az ember tulfozi, elmegy az aromajuk.
Nalunk 5-6 ezerert aruljak Budan a piacon mindket fajtat. De mostansag volt gyonyoru pirulo galoca es galambgomba is 3000 Ft korul. Inkabb azt vettem. :o)

2016.09.09. 14:38:54

@Attilajukkaja: Mennyi??? Hát errefelé, ha a cigány 1500 Ft-nál többet kérne a vargányáért, csúcsidőszakban, akkor felkopna az én állam, az ő álla, de még a purdék álla is. Csúcsidőszakon kívül a legdurvább ár 3000 Ft a Pünkösd környéki korai vargányáért, de abból már lehet alkudni. Rókagomba olcsóbb. Galambica még olcsóbb, ha egyáltalán van, kb. ezer ft. Tuskógombának már ára sincs. Tavasszal a májusi pereszkéért se mernek 2000-nél többet kérni, pedig csak 5-10 kiló van az egész piacon. Őzlábbal már ki se jönnek a piacra, ha minden jól megy, jövő héten kaszával kell majd aratni.

Benikuty 2016.09.09. 16:04:08

@pizzaszeletvágó: Ennyi. Erre ezek az árak mennek, de valamiért mégis szeretünk itt lakni.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.09.10. 08:52:46

@pizzaszeletvágó: Lehet, hogy megérné üzemanyagköltséggel együtt is arrafelé beszerezni a gombát...

2016.09.10. 19:39:16

@Benikuty: nincs azzal baj, csak nagyon meglepődtem, az, hogy ki hol él, ritkán a vágyaitól függ, többször inkább a lehetőségeitől, és sajnos, hogy így van, még az én esetemben is!

@Mitzi von Küche: Hát... ismerni kell itt a helyi roma dílert, akkor biztosra lehet menni, de előre szólok, hogy lehet, hogy Somogyban, Baranyában vagy Erdélyben termett gombát veszel tőle, itt északon, amivel nekem az a bajom, hogy a szállítása idő, a gombának az idő ellensége, vagy nedvesítve tárolják, szállítják, az is rossz, és még a vargánya is homokos, amit a csöveiből ki nem mosol semmivel, hacsak el nem áztatod, egyszer én is megjártam vele, de mindenesetre, amikor helyi gomba van a helyi piacon, az kánaán, pár kilót benyomtam a fagyasztóba idén is. Erre viszont nem lehet előre utazást tervezni. Nameg kik fogdosták össze, mire hozzád jut. Vannak fenntartásaim a piaci gombával.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.09.10. 23:08:55

@pizzaszeletvágó: Az már igaz. Az volt a legjobb egykoron, amikor a Bükkben talált pár szem vargányából reggeliztünk másnap. (Sokat nem találtunk persze, a helyiek nem árulták el a jó helyeket.)
süti beállítások módosítása