recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Polenta taragna - sajtos hajdinás polenta Lombardiából

Mitzi von Küche

2017. március 20. - Mitzi von Küche

Az észak-olaszországi Lombardia hegyes-völgyes vidékeiről származik ez a régi népi recept, a Valtellinából, de igazán népszerűvé Milánóban és Bergamóban vált. Itt kóstoltam én is és megkedveltem. Az olaszoknál kapható készen is a praktikus polenta-hajdinaliszt keverék, de már nem fért a csomagomba, így nem tudtam hozni haza. Magyar nyelvű polenta taragna /ejtsd: tarannya/ - receptet nem is találtam, de többek között már a nagy Jamie is írt róla.

Hajdinalisztet itthon éppen nem tudtam beszerezni, ezért bioboltban vettem hántolt hajdinát főzőtasakban, amit egyszerűen megdaráltam kávédarálóban /tasak nélkül/. Kukoricaliszt szerencsére kapható nálunk is többféle szemcsenagyságban. Ezeken kívül csak vaj és valamilyen keményebb sajt kell hozzá. A sajt eredetileg valtellinai, taleggio vagy más bergamasca - ezek híján bármilyen itthon is kapható kemény hegyi sajt használható.

A hozzávalók a képen:

pol1.jpg

 Két liter vizet sóval felteszünk főzni, ha forr, beleszórjuk a kukorica- és a hajdinalisztet. 12 - 12 dekát használtam, ami legalább négy főre elég. Gyakori keverés mellett alacsony hőfokon főzögetjük kb. 40 percig  - a régi népi receptek időt és odafigyelést igényelnek, de nem kerülnek sokba /Cucina povera: "szegények konyhája"/.

pol3_4.jpg
 Amikor eljön az ideje, kb. 10 dekányi kockára vágott vajat keverünk a masszába, majd szintén 10 deka sajtot reszelünk bele. Pár percig még együtt főzzük kevergetve. Azonnal tálaljuk.

pol3.jpg

És ami fontos lehet, teljesen gluténmentes a polenta taragna - kitűnő köretnek, de önállóan is. Egy német receptblogon tapétaragasztóhoz hasonlították - hát, van benne valami - de szerencsére az íze nem olyan... Kacsacombot sütöttem mellé.

pol5.jpg

Lombardiában sült kolbász, marha - vagy nyúlragu, esetleg vargánya mellé tálalják, de finom önállóan is, megnyugtatja a gyomrot és nagyon egészséges.

img_8188.jpg

pol2.jpg

 Az étel a nevét -  'taragna' - arról a régi fakanálféléről kapta, amivel egykor kavargatták.

Könnyen elkészíthetjük ezt a finom gluténmentes ételt, de aki teheti, kóstolja meg a helyszínen, ilyen környezetben...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr7012350315

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2017.03.23. 15:27:52

Sajtból még több is mehet bele, az olaszoknál szinte nyúlós a forró sajttól - isteni...
süti beállítások módosítása