recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Ördögszekérgomba zacskóban sült szűzpecsenyével

Mitzi von Küche

2019. december 03. - Mitzi von Küche

Régóta szemezek ezzel a bizarr alakú gombával, most volt itt az idő közelebbről is megismerni. Az ördögszekérgomba a laskagombák királynője, ízében pedig a vargányára emlékeztet, olvastam a szakirodalomban.

ord_szu2.jpg

 Azt is megtudtam, hogy szeletekre vágva grillezni szokták, "steak"-nek nevezve. Hát vágjuk akkor fel: gyönyörű, friss a metszlapja.

ord_szu4.jpg

De azért ezzel a pár szem gombával nem fogunk jóllakni, készítsünk hát mellé egy kis sertés szűzpecsnyét sütőzacskóban. Hálás dolog zacskóban sütni, mert biztosan nem fog kiszáradni vagy megkeményedni, ami esetleg egy óvatlan sütőben sütés során előfordulhat... Sőt, a zacskóba rakott plusz dolgok sokat emelnek a hús ízén. Most összesen egy fél sárgarépát, fél petrezselyemgyökeret, negyed zellert, egy zellerlevelet, nlgy szem felvágott krumplit, fél fej hagymát és két gerezd fokhagymát tettem a sütőzacskóba a besózott és borsozott jó fél szűzpecsenye /kb. 40 dkg/ mellé - két fő részére készült.

ord_szu1.jpg 

Lezárás előtt 1,5 dl vizet öntöttem a zacskóba, majd lezártam és a tetején néhány helyen megszurkáltam hústűvel, hogy sütés/párolás közben a levegő tudjon távozni. Előmelegített sütőben 50 percig sült. Amikor elkészült a hús, kicsit pihentettem, majd elektromos késsel felvágtam /nagyon jó a meleg húsok szeleteléséhez/ és a krumplival és a kis zöldséggel együtt egy jénai tálba tettem lefedve, amíg elkészült a gomba.

ord_szu5.jpg

 Egy grillserpenyőbe tett kevés olajon, mérsékelt tűzön kezdtem sütni a besózott és borsozott gombaszeleteket, eleinte néhány percre lefedve, hogy megpuhuljon. Amikor már szép színt kapott, megfordítottam. Összesen kb. 5 percig sült a gomba.

 ord_szu6.jpg

 Nagyon finom lett, tényleg kissé emlékeztetett a vargányára az ördögszekérgomba íze. Legközelebb viszont bele fogom tenni a sütőzacskóba a gombát is, megnézzük, mi sül ki belőle.

 ord_szu8.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr7415335014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kocsmagomba 2019.12.04. 20:33:09

Tökéletesen készítetted el a gombát. Én is pontosan így szeretem. Ne is próbálkozz a sütőzacskóval, rágós lesz és ízetlen. Mármint nem a zacskó, hanem a gomba! :)

Egyébként a természetben vadon termő ördögszekér gombát általában már kifejlettebb állapotban találja meg az egyszeri gombász. Pont fordított a kalap és tönk arány, szemben ezzel a termesztett változattal. A vadgomba talán jobban bírná az egyéb elkészítési módokat, még akár a zacskót is. Ezt a tönkbajnokot viszont jobb erősen grillezve sütni és így szeletelni, ahogy csináltad. Finom egyébként, valóban távolról emlékeztet a vareszra.

Ellenben minap olllyan rókagomba mártást csináltam, hogy még a fülcimpámat is nyaltam utána.... szerencsére van még alapanyag a fagyasztómban, saját szedés, kilós csomagokban vákumozva. Elképesztő gombász év volt az idén.

kocsmagomba 2019.12.04. 21:11:18

Csak egy pici korrekció: próbáld úgy sütni a gombát, hogy nem sózod, majd csak fogyasztás előtt a tányéron (vagy még akkor sem!) Érezni fogod, mire gondolok.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2019.12.05. 09:23:23

@kocsmagomba: Köszi. Azóta kipróbáltam hal mellett sütni jénaiban, de úgy elég kemény maradt. Mindenesetre különleges fajta, érdemes gyakorlatozni vele. A rókagomba nálam is megosztott első helyezett a vargányával.

A fickó 2019.12.11. 13:21:01

@Mitzi von Küche: "Azóta kipróbáltam hal mellett sütni jénaiban, de úgy elég kemény maradt."
Nem kemény maradt, hanem megkeményedett. :(
Ez az egyik legjobb termesztett gomba, de az elkészítése mindössze annyi, hogy enyhén barnított leszűrt forró (nem mérsékelt tűzön) vajban hirtelen megpirítjuk a szeleteket, amelyek tönk részét 1 mm mélyen két oldalról beirdaljuk, mint a kacsamell bőrét. Szigorúan a pirítás után sózzuk, kevés frissen tört borsot szórunk rá. A sütőzsiradékba a gomba sütésekor friss rozmaring gallyakat téve még jobb lesz ... így lesz illatos és szaftos a nedvességnek benne kell maradnia ... minden más esetben íztelen radírgumi lesz belőle. :)
Egyébként azt sem nagyon értem, hogy egy szűzp-t miért kell zacskóban sütni, pár perc kérgezés serpenyőben, pár perc sütőben, majd pihentetés így lesz ízes kérge, szaftos belseje. Korongokban sütve sütőbe sem kell tenni és még némi mártás is készíthető az odapirult anyagokból. Borral, vagy brandy-vel feloldva, tejszín stb. ......

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2019.12.11. 19:45:49

@A fickó: 7 éve működő blogunkban többször írtunk a szűzpecsenye sütési módozatairől /beleértve a souvide technikát is/. Most kívánságra lett ilyen módon készítve. Finom lett, ezért közlésre méltónak tartottam.

Benikuty 2019.12.13. 17:36:15

@A fickó: "Egyébként azt sem nagyon értem, hogy egy szűzp-t miért kell zacskóban sütni,"
Szerintem a versenydisznó szűzpecsenye ehetetlen, csinálj is vele bármit. Én meg sem venném, ha pedig beleugrana a boltban a kosaramba, hát, tudod, mit tennék vele...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2019.12.13. 20:18:08

@Benikuty: Elolvastad azokat a régi posztokat? Akkor tudhatnád, hogy ismerem és használom a módszert. De most erre volt igény!

Benikuty 2019.12.13. 20:34:45

@Mitzi von Küche: " Elolvastad azokat a régi posztokat? Akkor tudhatnád, hogy ismerem és használom a módszert."
Linkelnéd?

Benikuty 2019.12.13. 20:44:57

" Némi sznobizmust vélek felfedezni... "
Hidd el, erre semmi okod nincs...

Kumari aki Nilüfer 2023.03.22. 10:07:57

Látom , van, aki jobban tudja:)

Akkor én is elmondom, azt olvastam, az ördögszekeret keresztben kell szeletelni, és úgy sütni, különben rágós marad.Én úgy sütöttem, de ahogy elnézem ez nem igaz, legalábbis nem írtad.Egyébiránt finom gomba. Ami a zsacskós sütést illeti., a vlágon a legjobb:) én még a töltött csirkét is abban sütöm,

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2023.03.22. 18:10:26

@Kumari aki Nilüfer: Bizony, nagy igazságot írtál: a sütőzacskó egy áldás. Az ördögszekérgomba pedig többször ismételve is így, gyorsan vajban sütve ízlik legjobban.
süti beállítások módosítása