recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Rózsaszín francia saláta

Mitzi von Küche

2014. december 29. - Mitzi von Küche

Régesrégi családi hagyomány minálunk, a nagy családi ünnepi étkezések egyik fénypontja ez a "francia" saláta. Szilveszteri vendéglátáskor egyenesen kötelező. Nekem mindig egyet jelentett az üde halvány rózsaszínnel, a pikáns, édeskés-savanykás ízzel és vendégeink elragadtatott dicsérő szavaival. A mai napig élmény, ha az asztalra kerül.

image_172.jpg

Jó idő eltelt, amíg házon kívül is kóstoltam francia salátát és megdöbbenve konstatáltam, hogy sem színében, sem ízében nem is hasonlít a miénkre, másutt nem ismerik ezt a variációt. Drága nagymamám cizellálta az eredeti orosz receptet, amit megosztok nyájas olvasóinkkal. Igazán pikáns, édes-savanykás ízű - mindenfajta sült hús kitűnő ünnepi körete.

Itt láthatók a rózsaszínű francia saláta hozzávalói, a mennyiségek is látszódnak: 8 - 10 személyre készült.

image_168.jpg

Íme: hajában főtt krumpli (nem szétfővő fajta) kb. másfél kiló, meghámozva, 3 vastagabb szál főtt sárgarépa, csemege uborka (kb. 3/4 üveg), 2 savanykás hámozott alma és a saláta lelke: a cékla  (jó fél üvegnyi céklasaláta). Minden hozzávalót kis kockákra vágunk - minél kisebb, annál finomabb lesz. Ez bizony igen időigényes és fárasztó - de a végeredmény garantáltan megéri.

Ha a kockázással kész vagyunk, már csak egy jó majonézt kell kevernünk, ami pillanatok alatt elkészül.

A robotgép keverőüstjébe két tojás sárgája, fél evőkanál mustár, csipet só és egy evőkanál cukor kerül. Beindítom a gépet és ha már selymesen egynemű a keverék, következhet apránként az étolaj hozzáadása. Jómagam az F betűs napraforgóolajat szeretem használni ehhez, mert az extraszűz olivaolaj ízét itt túl karakteresnek érzem.

image_167.jpg

Jó egy deci olajjal alacsony fordulatszámon összekeverem a majonézt, de természetesen gépi vagy kézi habverővel is tökéletes eredmény érhető el. Végül egy citrom levét keverem hozzá. 

Ezután már csak a majonézből tartármártássá változtatás van hátra, amihez egy 500 grammos 20%-os tejföl és egy nagyobbacska görög joghurt szükséges. Utána ellenőrizzük az ízét - jelen esetben még egy evőkanál cukorra volt szükség, hogy az ízhatás megfelelő legyen.

Végül óvatosan a mártáshoz adjuk a felkockázott zöldségeket, a krumplival kezdve. Amikor mindet hozzáadom, megkóstolom, hogy esetleg valamelyik alkotórészből nem kell-e még hozzátenni.

Jól összekeverem, vigyázva, hogy ne törjön össze és lefedve hűtőbe teszem. Legalább fél napig állnia kell, hogy jól összeérjenek az ízek, de igazán másnapra lesz a legfinomabb. Ha nagyon felszívta a levét, fel lehet önteni még tejföllel.

 Nincs tévedés, ez a rózsaszínű francia saláta nem tartalmaz zöldborsót, azt semmiképpen ne tegyünk bele - az egy másik kategória, akárcsak a fagyasztott francia saláta-alapból gyári majonézzel hipp-hopp összeütött valami. 

És végül, érdemes nagyobb mennyiséget készíteni belőle, mert hamar el fog fogyni.

image_173.jpg

A sült hússal együtt nem tudtam fényképezni - ez a fotó másnap készült egy kis Szentjakab-kagyló és tigrisrák mellé tálalva a (maradék) rózsaszín francia salátát.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr646921981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.29. 05:54:07

oh men
a franciasalata, emihez semi koze a franciaknak, az megoszto etel szinten
en azert nem zarnam ki a zoldborsot es a kukoricat sem
de ez is jo lehet
a shrimpet meg imadom
meg az orosz hussalatat is
ilyenek voltak regen a delkateszekben
francia salata/nem ilyen/
orosz hussalata
virslisalata
krumplisalata
fene tudja meg mi

Fenchurch68 2014.12.29. 08:04:27

Ilyet én is szoktam, nálunk Barbie-saláta a neve, hogy meg lehessen különböztetni a mezei franciasalátától. (A mentás zöldborsópüré meg trolltakony, de azért szeretjük.)
Másik nagy kedvenc céklás saláta az meg nyers reszelt cékla, reszelt káposzta és feketeretek szintén majonézzel, megfázós időszakban kötelező!

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.29. 09:21:14

Imádom a zöldsalátákat és sajnos, a majonézeseket is (remélem, P. doktor nem olvassa a blogot, mert akkor soronkívüli koleszterinszint-mérés következik!).
Anyósom a franciasalátát egy kis zellerrel bolondítja meg, valami isteni.:)
Ez is ínycsiklandó, a tálalás pedig gyönyörű :)

Benikuty 2014.12.29. 09:34:12

Érdekes változat, az biztos. Maradok a hagyományoshoz közeli, krumpli mentesnél, amiben bőven van borsó, és egy kevés zellert és gyökeret is csempészek bele. A hozzávalókat gőzben puhítom...

Benikuty 2014.12.29. 09:36:44

@AnicasubRosa: koleszterin? Érdemes utána olvasni a vörös rizsnek...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.29. 09:41:09

Nem írtam a posztban két fontos dolgot:
- ez egy nagyon költséghatékony saláta
- a hozzávalók általában mindig adottak otthon.

Benikuty 2014.12.29. 09:42:36

@Mitzi von Küche: igaz, csak ez a változat elég rendes szénhidrát bomba...

Hurri Kán 2014.12.29. 10:33:34

Remek recept. Azt hiszem, bármennyit meg tudnék belőle enni :)

Daró 2014.12.29. 10:41:27

Pazar. Szilveszterre ėn viszem a salátáķat krėmeket, lehet ezt is beleveszem.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.29. 10:58:22

@Hurri Kán: @Daró: @AnicasubRosa: Ha jövőre találkozunk, készítek egy jó adagot. Csak a sok kis kockára aprítás miatt igényel kitartást - érdemes jó zenéket hallgatni közben.

hajdulaszlo (törölt) · http://hajduriverkotidzslaci.kinja.com/ 2014.12.29. 11:20:15

Karácsonyra nálunk is megvolt a töltött dagadó mellé. Mitzi receptje alapján. Hadd legyek közönséges: szilveszterrekészült kukoricás, borsós, gombás ételtől fingani kell. A pezsgő és a majonézben lévő fehérje kifejezetten indukálja.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.29. 11:49:25

@hajdulaszlo (volt hajdul): megbocsájtva :D
@Benikuty: az sem hangzik rosszul :) /nem szeretem a rizset :( muszájból megeszem, de nem vagyok én kínai!!!/

Hurri Kán 2014.12.29. 11:57:11

@Daró:
Szilveszterkor el leszek kényeztetve. Rám lett szigorú utasításban parancsolva, csak és kizárólag magamat vihetem :D

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.29. 11:58:33

@Hurri Kán: de jó dolgod lesz! :) és kibírod ilyen nehézségekkel az életet? :D

Hurri Kán 2014.12.29. 12:02:11

@AnicasubRosa:
Némi alkohol segít majd feldolgozni. A sült csülköt is :D

Daró 2014.12.29. 12:59:38

Ėn ettem meg ittam annyit eddig, hogy elsejétől pia és kajaabsztinens leszek.

Hurri Kán 2014.12.29. 13:48:16

@Daró:
Én majd ötödikétől...

Benikuty 2014.12.29. 16:24:56

@AnicasubRosa: nem is köretnek kell enni:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.29. 17:08:36

@Mitzi von Küche: ja azt elfelejtettem, ha tudnek angolul azt kellene mondanom nice job
\mert tenyleg jol nez ki/
cask ahogy egy klasszikus mondta, en paraszt gyerek vagyok, nekem kell bele borso

Benikuty 2014.12.29. 17:34:43

@Mitzi von Küche: azt dobozi lapos édes lilahagymával szoktam ;)

Benikuty 2014.12.29. 19:18:22

@hagyma: ha paraszt lennél, krumplit zabálnál, nem borsót, aztán büdös lenne tőle a lábad :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.29. 19:32:38

@hagyma: Én meg nem szeretem a konzerv/fagyasztott borsót, csak a friss zsengét - abból is a borsólevest - úgyhogy arra várni kell még májusig.

Benikuty 2014.12.29. 19:39:45

@Mitzi von Küche: nem is bolti fagyasztottat..a frissen szedettet, blansírozva, fagyasztva az otthoni kertből.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.29. 19:56:03

@Benikuty: zabalom is
nyakra fore
de franciasalatab kell zoldborso IS
@Mitzi von Küche: oszinte leszek / mert mindig az vagyok/ a fagyasztott borsoval semi baj
abbol a legjobb a borsofozelek
borsoleves feltetlen frissbol
mikor elso felesegem elso vizitjet tettem naluk, az pomt ilyen idoszakban volt es 9 tanyer borsolevest ettem meg
es meg utana meg tudtam inni par korso sort az egri sorkertben

azt meg lehet kerdezni, hogy a bugyid az rozsaszin es szivecskes es nagymamastile?/
tuti vagyok
de ha nem szabad megkerdezni, akkor nem kerdeztem semmit:)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.29. 20:14:28

@Benikuty: Az jöhet bármikor.
@hagyma: Fura következtetéseket vonsz le abból, hogy nem szeretem a zöldborsót a francia salátában, de ha figyelmesen olvasod az első néhány mondatot, minden világos lesz.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.29. 20:22:09

@Mitzi von Küche: nono
a kovtekezteseim/ ah arrol sincs szo/ semmit nem ernek
szeretem a konzervatizmusodat
ez at jon stilusban es etelben
ami engem orommel tolt el:)
/de hogy tangat nem hordsz az tuti:)/

Benikuty 2014.12.29. 21:01:21

@hagyma: "zabalom is
nyakra fore" ok. idáig érződiik a büdös :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.29. 21:19:15

@Benikuty: nem tagadom, szeretjuk a krumplit
es a normalis hamburger is
most is az van
de nem szaglunk

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.29. 21:38:25

@hagyma: A következtetéseid logikailag nehezen levezethetők és tévútra vezethetnek.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.29. 21:44:35

@Mitzi von Küche: hat en nagyot csalodnek ha tangat hordanala
a vorosrol el tudom kepzelni

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.29. 21:46:52

ja megmieott
a masodik felesegem tangat hordott
Mary nagyisbugyit tart kenyelmesnek
szovala a nok erkolcsi erteke nem a bugyiban van
vagyis de
ez mar hosszu:))))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.29. 21:49:39

francba
hogy keveredtunk idaig:)
ez gasztroblog
es attol jo, hogy van a konzervativabb es a liberalisabb kaja

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.29. 22:39:41

@hagyma: ne komonistázz! ;) :D

nagyon jók vagytok, majdnem annyira sikerült offolnotok, mint két éve máshol, mikor még teljes volt a csapat :) és ez tök jó :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.30. 00:30:12

@AnicasubRosa: naugye
rahibaztam
tangazol
nem baj az
sot
bar nekem kenyelmetlen lenne
mikor Maryvel elso alkalommal jutottunk oda, hogy most mar nem cask beszelgetunk, elore szolt, hogy nagymama bugyit hord, mert neki az kenyelmes
szo szerint igy hivta
en meg ettol boldog voltam
en szeretem a nagymamabugyit

Benikuty 2014.12.30. 07:06:42

@hagyma: aha. gondolom rózsaszínű pundrabugyi, a két szára térdig ér, és be van gumizva...hát, mindenkiben bujkál valamicske perverz hajlam... :D

Benikuty 2014.12.30. 07:10:45

@Mitzi von Küche: te meg tegyél már be egy képet a bugyidról, hogy lenyugodjon ez a fasz Hagyma :DD

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.30. 09:05:18

Inkább megírom, miket kaptam karácsonyra, ha valaki kíváncsi:
egy gyönyörű sötétzöld angol öntöttvas edényt, egy bevonatos nagy tepsit (abban sütöttem a pulykát) és egy dizájnos fokhagymaprést.
(Így már a hobbim is világos...)

EZAZ! 2014.12.30. 10:34:01

@Mitzi von Küche: én a dizájnos fokhagymaprésre lennék kíváncsi, és még zanzásított önéletrajzot sem kérek hozzá.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.30. 13:46:15

@EZAZ!: Ex Tschibo. És örülök, hogy semmi másra nem vagy kíváncsi:)

EZAZ! 2014.12.30. 17:09:48

@Mitzi von Küche: engem pár éve egy impozáns, formatervezett sörnyitóval leptek meg. (így már a hobbim is világos...)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.30. 17:09:58

ja, tudom, mit felejtettem el tegnap: én a tartármártásba mindig teszek egy kis borsot és fehérbort is :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.30. 18:00:32

@EZAZ!: Jó, máskor nem közlök semmi személyeset, pedig most (de el kellett terelnem a témát)...
@AnicasubRosa: Lehet variálni, szerintem mindenkinek van saját tartár-receptje (aki nem olyan elvetemült, hogy gyárit használjon).

Benikuty 2014.12.30. 19:10:25

boldog új esztendőt, így búcsúzom, végleg.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.30. 19:50:37

@Benikuty: Neked is Boldog új évet! (De nem értem..,)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.12.31. 05:34:07

@Benikuty: nem jol gondolod
sima bugyi
van oldala eleje es hatulja
kb ilyenben jartal gyerekkorodban, cask volt rajta slicc
@AnicasubRosa: feherbors es feherbor
ez nem kerdes
az mas kerdes hogy 20 eve nem csinaltam, mert nekem nem kell semmihez
nincs ra igeny
azasszomy cask a kecsapot eszi
en a mustart meg a tormat
van meg az asztalon majonez
mereven
@Mitzi von Küche: ujevkor sokszor minedenki eldont valamit
jelenleg ugy dontott kikapcsolja az internetet

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.31. 14:18:58

@Andrass9: köszönjük szépen, hasonló jókat kívánunk a BK közönségének és neked. Marcsit üdvözlöm.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.31. 14:22:34

@Mitzi von Küche: persze, ahány ház, annyi szokás :)
@Benikuty: Gáborkám, Neked és a családodnak is boldog új évet! :)
@hagyma: nem dolgoztok ma, remélem! :)

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.31. 14:23:50

Estére jó (és Zacher - mentes) ünneplést, jó szórakozást!
És boldog 2015. évet! :)

Hurri Kán 2014.12.31. 14:26:06

@AnicasubRosa:
Az lesz, mivel már nem jutunk el kedvenc cukrászdánkba, így nem kapunk Zacher-tortát ;) Ja, az Sacher. Mindegy :D

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.12.31. 14:49:28

@AnicasubRosa: A karácsony és szilveszter sok bajjal teli, jó, hogy vége az évnek. Jövőre remélünk.

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2014.12.31. 18:01:48

@Mitzi von Küche: Az ember kivételével minden pótolható, helyettesíthető. Ha nem vagyunk kevesebben, mint tavaly ilyenkor, akkor az az év - minden nehézsége ellenére is -egy jó év volt. :)
@Hurri Kán: szerintem nagyon nem mindegy :D

susztertangó 2014.12.31. 19:21:53

Boldog Új Évet Mindenkinek!

Fenchurch68 2014.12.31. 20:18:59

@EZAZ!: Szóval a világos a hobbid. Én jobban szeretem a félbarnát.

Mindenkinek nagyon boldog Új Évet, egyetek holnap lencsét!

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.01. 03:35:22

@susztertangó: neked és a családodnak is boldog új évet! :)
@Kató néni: BÚÉK! :) mi a hétfői posztot fogjuk :) na, nem úgy, hogy megnyaljuk a képernyőt! Főzés, evés, poszt :)
@hagyma: ó, szegénykéim :( vendéglátás...nem egy könnyű kenyér :(

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.01.01. 11:34:15

@AnicasubRosa: de sok benne a szepseg
en szeretem
azt mar nem hogy hajnali fel hat es kb 6-kor megyek jegteleniteni a kocsit a nejemnek
nem orom
dehat en ilyen jo ferj vagyok
ha szeret egy no, azt akar ilyen aprosagokkal is viszonozni kell
igy belegondolva nem is aprosag
mondhatnam qrwa szar ilyen hidegben kocsit takaritani
de ma cask o dolgozik es 1 kocsi kevesebb mint ketto

süllőcske 2015.01.01. 13:31:31

Jó kis barackpálinkám van. Ebből emelek egy kupácskával kedves egészségetekre, szép, gazdag, Új Esztendőtökre!

EZAZ! 2015.01.01. 14:54:43

Boldog új évet kívánok a blog olvasóinak, kommentelőinek és a szerkesztőknek!

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.01.01. 16:55:16

@süllőcske: Egészségedre és nektek is boldog új évet!

@EZAZ!: Köszönjük szépen, Imre. Neked és családodnak is legyen boldog 2015.! :)

Benikuty 2015.01.02. 04:19:54

ha nem késő, (és miért lenne)bátor új esztendőt kívánok édesek, és fiúk :)
süti beállítások módosítása