recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Vadas marha könnyen és gyorsan

Mitzi von Küche

2015. július 20. - Mitzi von Küche

A marha vadasan zsemlegombóccal ünnepi étel nálunk, elég sok nekikészülést igényel a hagyományos módon való elkészítése. Mivel krónikus időhiányban szenvedek - újabban hétvégéken is - ezért ott egyszerűsítem a főzési procedúrát, ahol lehet, de a minőség továbbra is fontos.

Ez a csodálatos másfél kilós fehérpecsenye igen alkalmatos a vadas marha készítésére, mivel a szeletek szépen egyben maradnak a főzés során és remekül meg is puhul.

image_215.jpg

Kiolvasztottam egy vékony csík sváb füstölt szalonnát és a zsírján körbepirítottam a hússzeleteket. Kivettem a fazékból és megpirítottam a nagyobb darabra aprított zöldségeket (négy nagy sárgarépát, három petrezselyemgyökeret, fél-fél zellert és karalábét). Néhány perc pirítás után visszakerültek a hússzeletek, továbbá két kisebb hagyma félbevágva, két gerezd zúzott fokhagyma. Végül két darabka citromhéj, három szál babérlevél, csipetnyi kakukkfű (éppen az volt otthon friss zöldfűszerként), só és 10-10 szem bors és koriander került bele ízesítőnek.

image_218.jpg

Egy deci finom furminttal és kb. ugyanannyi vízzel felöntöttem és lezártam a kuktát. 40 - 45 perc szükséges tapasztalataim szerint a hús tökéletes megpuhulásához.

Ezután kivettem és melegen tartottam a hússzeleteket.

image_219.jpg

Az edényben maradt zöldségeket botmixerrel összeturmixoltam (miután a borsszemeket és a babérleveleket kihalásztam belőle). Ezután következett a végső ízhatás beállítása: ehhez mustárt, pici citromlevet, másfél evőkanálnyi jó minőségű tejfölt, kevéske cukrot és még egy csipet sót használtam. /Tudom, hogy karamellizálni is lehetne a cukrot, de ez most elmaradt./ Worcester-szószból is tettem bele pár cseppet.

image_220.jpg

Ezután pár percig még összeforraltam a mártást (épp a kellő sűrűségű, így nem kell sűríteni), majd ráöntöttem a hússzeletekre.

image_221.jpg

És a tálalás zsemlegombóccal:

image_222.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr17273123

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2015.07.20. 09:05:34

Fejedelmi! Egyszer próbáld ki cukor helyett a baracklekvárt, kész unami! :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.07.20. 10:16:11

@Benikuty: Legközelebb feltétlenül (emlékszem...) ! Már el is készült hozzá a házi baracklekvárom.

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2015.07.20. 19:32:51

Az előbb láttam, hogy 2 évvel ezelőtt is azt írtam ide, h két vadas recept vár kipróbálásra. Az egyikhez megvárom a rókagombát, a másikhoz a vadnyulat...
Úgy néz ki, ez lesz a nevető harmadik, amelyet először valósítok meg.
A fehérpecsenyén és a marhapofán kívül milyen alkatrész jó még ide?

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.07.20. 19:43:46

@PO: Igen, emlékszem rá :)
Én akkor készítek vadas marhát, ha
1/ ünnepi alkalom van, mert igen kedveli a család
2/ szép fehérpecsnyét kapok.
(Megsúgom, gömbölyű felsálból is készítettem már, de szerintem a fehérpecsenyével a legjobb.)

röf 2015.07.20. 22:23:53

@PO:
Igen, vadnyúlból készült vadast (ez a neve is) ettem életemben először, és azóta az az etalon.
Passz, mese nincs.
Mondjuk a cím megfogott, vadas....könnyen és GYORSAN, mert világéletemben az a tapasztalat, hogy vadaskészítés...egy nap szarakodás és mosatlan gyártás....
Attól függetlenül akár marha, akár vadnyúl, ajánlom mindenkinek szuper kaja.

anica inkognitóban · www.lepcsankparty.blog.hu 2015.07.21. 20:33:50

Gyerekkoromban a vadast sem szerettem, felnőttkoromban az egyik kedvencem lett. :)

1kutya 2015.07.21. 23:05:33

hasonlóan, kukta nélkül:

amennyiben az idő engedi a marharészt (mikor, mi adódik) először egészben, besózva, beborsozva körbepirítom, majd a zöldségekkel körberakva egy tepsiben, fóliával lefedve a sütőben sütöm/párolom, aztán a zöldségeket a fele lével kiszedve besűrítem a gázon, míg a húst azon melegében felszelve a maradék lében még sütögetem pöttyet a sütőben fedés nélkül.

ez viszont már nem gyors, cserébe egy tepsi, egy lábas, meg egy vágódeszka csak a mosatalan :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.07.22. 07:03:53

@1kutya: Én is így kezdtem, de melegen nehéz volt szépen szeletelni.

Benikuty 2015.07.22. 12:47:03

@Mitzi von Küche: nálunk az aldi kilistázta azt a kremsi mustárt. sajnos...

Benikuty 2015.07.22. 12:49:13

@1kutya: főnéni szemérmesen kihagyta a zsemlegombóc című igen karakteres tételt. Az bizony minimum öt csetresre vagyon hangszerelve :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.07.22. 13:24:25

@Benikuty: Haha, feltöltöttem a készletet. A zsemlegombóc is onnan való - ha van időm, természetesen magam készítem annak rendje-módja szerint, pirított zsemlekockából.
(Főnénizz csak még egyszer, olyat kapsz...)

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2015.07.23. 15:32:15

Jó a recept, valóban a fehérpecsenye az egyik legjobb hús ehhez, bár én combból is készítettem már. A kuktával pedig egyetértek, nem nagy a különbség ízben, viszont a munkában sokat spórolsz. Baracklekvár helyett javaslok egy adag ribizli lekvárt. Vagy valamilyen más PIROS pikáns lekvárt. Nekem azzal sikerült levenni a lábáról a szomszédasszonyt :) Rákereshetsz a guglinál www.google.hu/search?q=%22Klasszikus+vadas+marhaszelet%22&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=beywVerRM8qosAGGg67wDw , ha érdekel.

Benikuty 2015.07.23. 19:08:13

@Mitzi von Küche: az is megoldás, de a gombócban a zsemlekocka csak akkor ropogós, ha sikerül frissen készíteni. Szerintem nem ördögtől való, ha valami jó minőségű tésztával tálaljuk, bár tagadhatatlanul az már kissé menzás...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.07.23. 19:13:12

@Andrass9: Pikáns piros lekvárral már tényleg vadas jellegű lesz.
@Benikuty: Anyósom mindig kicsi, vékony krumplis lepénykékkel tálalta a vadast (ő úgy hívta: szószos) - felejthetetlen.

Benikuty 2015.07.23. 19:34:39

@Mitzi von Küche: azért megpróbálnám úgy is :)

Benikuty 2015.07.24. 07:18:12

@Andrass9: ezek szerint a szomszédasszony férje nem vadász. Kár :D
süti beállítások módosítása