recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Borjúpaprikás galuskával

Mitzi von Küche

2016. október 03. - Mitzi von Küche

Köztudott, hogy a magyar férfiak kedvenc étele a pörkölt és a paprikás. Ha megkérdezik őket, mit szeretnének enni, általában ez az első választás. Valami ilyesmi ihlette ezt a gyors borjúpaprikást is.

Fehér sós szalonnát kockára vágva kiolvasztottam,

borj1.jpg

megdinszteltem rajta egy nagy fej fehér hagymát apróra kockázva, majd rákerült 60 dekányi lehártyázott, felkockázott borjúlábszár. Saját levében türelmesen pirítottam, majd  egy kis minőségi pirospaprika, só és bors következett. Amikor már levet engedett, lefedve, óvatos tűzön pároltam tovább.

borj2.jpg

 Egy gerezd fokhagymát préseltem bele, meg egy  nagyobb paradicsompaprika felét is hozzáadtam, mert éppen szezonja van.

borj3.jpg

Időközben kikevertem a galuska tésztáját három tojásból egy pici víz hozzáadásával, csipet sóval és annyi liszttel, hogy közepesen kemény tésztát kapjunk.

borj4.jpg

Forrásban lévő sós vízbe szaggattam a galuskákat praktikus szaggatómmal - ekkor mindig eszembe jut, hogy régen a vágódeszka széléről késsel kellett szaggatni a nokedlit.

borj5.jpg

Néhány perc forralás elég is, utána leszűröm a galuskát, átöblítem hideg vízzel és egy jénai tálba teszem tálalásig. A pörkölt levéből néhány kanállal lehet hozzáadni és elkeverni.

borj6.jpg

A borjúhús megpuhult, ekkor adom hozzá a tejfölt, ízlés szerint és jól kiforralom.

borj7.jpg

Kész a finom borjúpaprikás. És hogy miért hiányzik a tányérfotó? Hát mert a család férfitagjai percek alatt befalták az egészet...

borj8.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr2911687123

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.10.03. 13:47:34

Jó is ez! Én tegnapelőtt marhalábszárból csináltam. 2 kilóból, ez a képen látható mennyiség nálunk értelmezhetetlen. :) Hanem a galuska szaggatás. Se nem szaggató, se nem deszka, hanem mélytányér és kanál. Ahogy nagyanyám csinálta nekem, mikor még a tűzhelyet se értem fel. Ja, a mélytányér is nagyanyámé volt, amit most erre használok. Háború előtti darab. :) Onnan tudom, hogy jó a tészta, ha megdöntöm a tányért a forró víz fölött, megindul a víz felé, de éppen mégsem akar beleesni, na akkor kanállal gyorsan beleszaggatom. Nem tudom, más tányérral működne-e :)))

Benikuty 2016.10.03. 16:49:43

@pizzaszeletvágó: galuskáról beszélsz, miközben a képen nokedli látható, még akkor is, ha a szerző tévesen galuskát ír.
Mindent összevetve: tök mindegy, lényeg, hogy jó alapanyagból, jól legyen elkészítve. (én nem pont így csinálom, de semmi sem garancia a módszeremre)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.10.03. 16:54:48

@pizzaszeletvágó: Két férfi meg egy kicsi részére, csak egy hirtelen ötlet volt...
@Benikuty: Nálunk galuskának hívják a nokedlit :)

2016.10.03. 18:21:19

@Benikuty: hehe, és akkor még nem is tudsz mindent! Nagyapám szerint nokedli volt az, amit nagymamám galuskának hívott! :) Kb. 100 kilométer választotta el eredetileg a két családot. Sőt végül nagymamám "galuskatésztát" készített, de mire kifőtt "nokedli" lett belőle. :)))
Nyelvészeti szempontból, ha a "nokedli" szót hallom, lehetetlen, hogy ne a "nyokki" szó jusson eszembe, ha a "galuska" szót, akkor meg a "halusky". Olasz vagy szlovák. Magyar szó nincs is rá. Pedig itt is nemzeti étel.

Benikuty 2016.10.03. 19:29:02

@Mitzi von Küche: értem én, de pl. a levesbetétnek kiváló grízgaluska vagy májgaluska, kanállal szaggatva, furcsa lenne nokedliként emlegetve...de már hallottam így is :)

Benikuty 2016.10.03. 19:32:37

@pizzaszeletvágó: véleményem szerint a galuska és a nokedli éppen eléggé magyar szavak, és lehet, hogy a szomszédok vették át. Az igazság odaát van :)

2016.10.03. 19:55:35

@Benikuty: hiszen éppen ezt mondom, nekem mindkettő megfelel. Még a "specli" is, ami német (sváb) hosszúra nyomott nokedli.
Kassa, Eperjes, Pozsony, Lőcse, Besztercebánya, az van odaát, nem az igazság. :(

AnicasubRosa · www.lepcsankparty.blog.hu 2016.10.03. 21:01:23

@Benikuty: nálam is így van: a nokedli a szaggatóval, a galuska kanállal szaggatva készül. :)

@Mitzi von Küche: Reklamálni szeretnék: hol a paradicsomsaláta, vagy uborkasaláta, vagy fejessaláta??????? :)

Daró 2016.10.04. 09:38:47

@Mitzi von Küche: Nálunk is. És én is a tupperes galuskaszaggató híve vagyok. Tegnap este szert tettem némi brindzára fele áron, tudod mikor szaggattam volna ki a galuskát tányérból, 80 dekát... :-)

Egyébként én is azt szerettem volna írni mint a Pizzaszeletvágó - 60 deka hús értelmezhetetlen :-)
egyéb: szert tettem némi minőségi (Sarolin) karikára vágott marhalábszárra, amit anyu kiszúrt és einstandolt, de mivel nem tudja hogyan kell elkészíteni, kért hozzá receptet is.
A te kuktásodat adtam meg, / elég nagy a mennyiség , 4 kg/ majd beszámolok a végeredményről.
süti beállítások módosítása