recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Ludaskása

Mitzi von Küche

2016. november 14. - Mitzi von Küche

 Ha a ludaskásáról esik szó, mindenki azt mondja: - ó, milyen finom, de rég is ettem...  Ideje, hogy felelevenítsük a régi magyar konyha egyik jellegzetes ételének a készítését most, hogy itt a ludak idénye.

img_9427.jpg

A hozzávalók, a piacról beszerezve:  egy hízott libamell fele, hét darab pecsenyeliba szárnytő, egy nyak és egy zúza.

lud1.jpg

 A hízott libamell bőrét levágtam és félretettem, a húsokat jól megmosva feltettem egy nagy fazék vízbe, sózva és szemesborssal ízesítve.

lud2.jpg

 Amikor felforrt, leszedtem a habját és a közben megtisztított és nagyobb darabokra vágott zöldségféléket is hozzáadtam: négy szál sárgarépa, három petrezselyemgyökér /egy kis zöldjével/, fél karalábé, fél zeller, egy fej vöröshagyma kettévágva, két nagyobb gerezd fokhagyma, egy paradicsompaprika fele cikkekben és néhány szál kakukkfű. Kezdődhetett az újraforralás, majd a lassú tűzön való fővögetés.

lud3.jpg

 Körülbelül két óra múlva, amikor a húst elég puhának ítéltem, kivettem a zöldségekkel együtt és átszűrtem a levest.

lud7.jpg

A libamellet és a zúzát kis darabokra vágtam, a zöldségek egy részét is felaprítottam.

lud5.jpg

 A libamell bőrét apró darabokra vágva kisütöttem, a tepertőt félreraktam, a kisült libazsíron pedig megfuttattam 30 dkg arborio rizset. Azért ezt a fajta rizottórizset használtam, mert ez nagy mennyiségű folyadékot képes felvenni.

lud4.jpg

Mérsékeltre állított tűzhelyen kevergetve, időnként egy-egy merőkanál forró levest hozzáadva megpároltam a rizset. Késhegynyi őrölt sáfrányt  is adtam hozzá, ami a régi magyar konyhában gyakorta használt fűszer volt és kis színt is ad (persze, nem sárgítjuk be a rizset).

lud8.jpg

 Ha a rizs már kellően megpuhult, óvatosan belevegyítjük a félretett húsokat, zöldségeket, megsózzuk, néhányat tekerünk rá a borsőrlővel és jól lefedjük. A tűzhelyet elzárjuk, a villanytűzhely maradék hője elegendő lesz ahhoz, hogy további 15 - 30 perc alatt elkészüljön a ludaskása. (Van, aki a sütőben készíti, de szerintem így jobban kontrollálható a folyamat.) 

lud6.jpg

A rizs kiválóan megpuhult, nem tocsogós, megfelelő arányban van benne hús és zöldség.

lud9.jpg

 Sőt, a ludaskása előtt még egy finom libalevesünk is lesz, igazi two-in-one: kettő az egyben étel. Nem is beszélve a finom libatepertőről...

Azért egy kis sült libacomb is került a ludaskása mellé.

lud11.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr5911951899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M1nd3gy 2016.11.15. 01:34:38

Szerintem hagyjuk ezt a "rizset" szót, nem magyar. Használd a "rizst" helyette:
www.nyest.hu/hirek/hagyjuk-a-rizst-rizset-rizsat

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.11.15. 08:37:15

@M1nd3gy: Én mindig így mondtam és írtam, már nemigen fogom megváltoztatni...

bouquet 2016.11.15. 08:44:32

Régi magyar konyha meg az arborio rizs.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.11.15. 09:13:35

@bouquet: Kérlek, tudasd, ha tudsz ilyen minőségű magyar rizottórizs-fajtát.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.11.15. 09:22:53

A régi magyar konyha általában kölest használt, a rizs újabb keletű, de sokkal népszerűbb lett.

northwind 2016.11.15. 13:39:47

lehet megnyugodni, csak a magyaroknál van , illetve volt, hogy kétfajta rizst ismernek, az A-t meg a B-t, ami nem is fajta, csak technológiailag különbözik :))))))) a rendes népeknél legalább 10-12 fajta rizs van, egyébként meg többszáz féle

2016.11.15. 18:59:57

kétfajta rizst ismernek, az A-t meg a B-t, ami nem is fajta, csak technológiailag különbözik

---

Nem, nem ebben különbözik...

(hanem a darab/sérült szemek %-ában)
süti beállítások módosítása