recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Bélszín egészben sütve svéd gombasalátával

Mitzi von Küche

2017. január 09. - Mitzi von Küche

 A nosztalgia ihlette ezt az ünnepi vacsorát. A svéd gombasaláta nagyon népszerű volt régebben idehaza, de mostanában már sehol sem lehet találkozni vele - ideje újra feleleveníteni az elkészítését. Az egészben sütött bélszín pedig nálunk a bárhol-bármikor gasztrokategória győztese.

sved7.jpg

 A svéd gomba hozzávalói /8 személyre/: 70 dkg csiperkegomba - barna és fehér vegyesen, fél doboznyi passzírozott paradicsom, két salottahagyma, két gerezd fokhagyma, egy csokor petrezselyemzöld, só, bors, cukor, őrölt oregánó, babérlevél.

Hiszitek vagy sem, a svédek nem ismerik ezt a fajta paradicsomos gombát, de Nyugat-Európában sem. Ezek szerint ez egy magyar "svéd" gomba...

sved1.jpg

 Olajon megdinsztelt salottahagymához adom a megmosott, felkarikázott gombát és együtt párolom néhány percig. Rápréselem a fokhagymát, majd hozzáadom a paradicsompürét, egy-két kávéskanál sóval, borssal, kevés morzsolt oregánóval, babérlevéllel és egy-két evőkanál cukorral ízesítem. Mérsékelt tűzön jól összefőzöm, végül belekerül az apróra vágott petrezselyemzöld és mehet is a hűtőbe.

sved3.jpg

 A gyönyörű 1,2 kilós egész bélszínt két napig pácoltam bors, babérlevél, olivaolaj hozzáadásával. Sütés előtt eltávolítottam a vastag feji részt és a vékony végét (ebből még egy jó steak-ebéd lesz), és a törzset olivaolajon minden oldalán megkapattam, majd besóztam.

sved4.jpg

 Ezután 180 fokra előmelegített sütőbe tettem lefedés nélkül és egy tapodtat sem mozdultam a sütő mellől. 15 perc múlva fordítottam rajta egyet, majd 25 perc múltán maghőmérőzni kezdtem. Amikor elérte a 61 fokot, ki is vettem és pihenni hagytam, fóliával lefedve.

sved5.jpg

 Az aprónép miatt csak enyhén rózsaszínre hagytam sülni a bélszínt. Félig kihűlve szeleteltem ujjnyi vastag szeletekre. Főtt, hámozott gesztenye volt a díszítése, mellé az illatozó svéd gombasaláta került egy külön tálban. Isteni lett...

sved6.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr6512080617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

anima_trix 2017.01.09. 22:35:42

sosem sikerült még tökéletes bélszínt csinálnom, no de majd ezek után...mellé még egy Linzertorta a lidlkonyha oldaláról, és a siker garantált hétvégén a névnapi ebéden

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2017.01.10. 09:06:19

@Benikuty: Kössz, pussz...
@anima_trix: Azért is írom meg konyhai tapasztalataimat, hogy bátorítsak minden kedves olvasót a finom és egészséges ételek elkészítésére. Eléggé elfoglalt vagyok a munkámban, aminek köze nincs a gasztronómiához :), de jó alapanyagokból finomat főzni remek dolog, nagy sikerélmény.

A fickó 2017.01.10. 15:12:01

Nem tudom, hogy létezik-e autentikus receptje eme gombasalátának, de én is kedvelem és készítem. Mit készítem, hatalmas kedvencem.:P
Ez egy saláta, szerintem ezért pikánsan fűszeres és üdítően savankásnak, könnyednek kell lennie és lehetőleg ne tocsogjon a lében. Anno ezt fejes saláta levélkékben tálalták jéghidegen, citromszeletkékkel. Én Gundel útmutatása szerint készítettem először, aki szerint nagyon fontos tartozéka az ételnek a kakukkfű, tudniillik ez adja meg az alapvető ízét. Kezeletlen citrom héja, leve és a babérlevél is fontos összetevő. Ebben az esetben a fokhagyma sem illik bele.
Amit készítettél, az számomra nem a Svéd gombasaláta, nem kétlem, hogy finom, de összetevőit és állagát elnézve, sonkával kiegészítve makarónira is elmenne "milánói" mártásként. :)
Manapság, már nem párolom, hanem enyhén megpirítom hozzá a gombát száraz serpenyőben, így a gomba nem esik össze, nem gumisodik, sokkal könnyedebb marad, csak a leve kerül a mártásba, amit utána, a könnyű sózás után ereszt.

Benikuty 2017.01.10. 15:50:22

@A fickó: ez a "régi" recept, mondhatni hagyományos. szerintem. viszont igazad van, lehet, sőt kell is újítani. azért még ezt is szeretjük :)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2017.01.10. 18:58:37

@A fickó: Már vártam is a hozzászólásodat, igaz, nem svéd gomba témában. Nos, a kakukkfű éppen kifogyott, de az oregánó jól hozta az ízt, babér pedig persze volt, de elfelejtettem beírni. A gomba inkább pirult - általában is úgy szoktam mindenféle steak mellé - lesz még a blogon:)...
@Benikuty: Szerintem is többféle változat létezik, de azért érdekes, hogy külhonban nem is ismerik...
süti beállítások módosítása