recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Mákos guba, a klasszikus

Mitzi von Küche

2018. január 22. - Mitzi von Küche

 Ez a régi magyar desszert nem csak karácsonykor érdemel figyelmet, bármilyen alkalomból pompás megkoronázása akár egy ünnepi ebédnek is. Ez a recept nem a hétköznapi, sebtében összedobott változat, meg kell adni a készítés módját és az eredmény olyan lesz, hogy megemlegeti, aki kóstolta.

mak_g12.jpg

A kiindulási pont két jó nagy kifli, igazi kispékségi kézműves darabok, nem a felfújt ipari változat. 

mak_g1.jpg

 Itt látható a többi hozzávaló: 3 tojássárgája, a fehérje már habbá felverve kevés cukorral, 8 dl tej, 10 deka darált mák, ugyanennyi porcukor, vanilia-kivonat, kristálycukor, citrom.

mak_g2.jpg

 Az egyedüli figyelmet igénylő művelet következik. A tojássárgát habosra kevertem egy kis cukorral és néhány evőkanál tejjel, meg a vanilia-kivonattal /természetesen vaniliarúd is használható/. A tejet feltettem főni, majd pár kanállal kivettem a meleg tejből és elegyítettem a tojássárgás keverékkel. Ezután az egészet visszaöntöttem a tejeslábasba és állandóan kavargatva óvatosan felforraltam.

mak_g3.jpg

 A darált mákot összekevertem a porcukorral és egy citrom héját reszeltem bele.

mak_g4.jpg

 A kifliket felkarikáztam cirka egy centi vastagra. Egy kivajazott jénai tálba leraktam egy sor kiflit, jól megöntöztem a sűrűbbé vált tojásos-tejes keverékkel.

mak_g5.jpg

Megszórtam bőkezűen a cukros mákkal, majd egy kis arany mazsolával. 

mak_g6.jpg

A rétegzést így folytattam, amíg tartott a kifliből (kb. 4 réteg lett). A tetejére rákanalaztam a felvert tojáshabot és már mehetett is a tál a 160 fokra előmelegített sütőbe. 

mak_g8.jpg

 Negyedóra - húsz perc elég ahhoz, hogy szép pasztellszínt kapjon a tojáshab.

mak_g9.jpg

A kikapcsolt sütőben tartottam a tálalásig. Nekem langyosan ízlik a legjobban, de hidegen is nagyon finom. 

mak_g10.jpg

 Könnyű és csodás ízű desszert. A citromos illatú mák a mazsolával harmonikusan illeszkedik a selymes vaniliás kémmel átitatott karikákhoz, rajta a kívül ropogós, belül puha habbal. Érdemes kipróbálni ilyen módon is a mákos gubát.

mak_g11.jpg

 

Hozzávalók 5-6 személyre:

két óriás kifli, 10 dkg darált mák, 10 dkg porcukor, 1 citrom héja reszelve, néhány dkg mazsola.

A krémhez:

3 tojás sárgája, két evőkanál kristálycukor, egy teáskanál vanilia-kivonat (vagy 1 rúd vanilia), 8 dl tej.

A habhoz:

3 tojás fehérje, 1 evőkanál kristálycukor.

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr2813592467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A fickó 2018.01.22. 13:37:15

Ezt a habcsók jellegű cuccot nem igazán értem a tetején ...
Ha a tojáshabot lazán belekevered a végén a kiflis cuccba, majd mákkal rétegezve rakod a tálba és úgy készíted akkor egy könnyű felfújtat kapsz. Vaníliasodóval remek. A vaj meg nagyon kell bele....
De mondok mást, a cukrot, tojássárgáját vajjal habosra kikevered, kiflit, forró vaníliás tejjel leöntöd, majd a tojásos cuccal összeforgatod, végül a tojáshabot is lazán beleemelgeted és így sütöd meg kivajazott sütőtálban. Tetejére diógerezdeket teszel, meg még sok vajdarabkát és megsütöd. Szépen felemelkedik majd. Savankás házi lekvárral langyosan tolod ... ezt az öntött kiflit. :) Ha ezt mákkal rétegezed, akkor guba - tetejére ilyenkor egész mákot szórok. Ehhez viszont a v.sodó dukál.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2018.01.22. 17:45:13

@A fickó: Csupa jó ötlet, érdemes kipróbálgatni. De ez akkor már nem az igazi. (Mellesleg, gyerekkoromban sosem volt a mákos guba mellé vaniliasodó, sőt, többet mondok, az aranygaluska mellé sem.)

Hivatásos Beszólóművész 2018.01.22. 18:04:12

Picit sok ez az összetevő nekem egy mákos gubába. Szerintem mindössze 5 dolog kell bele:
Mák, tej, kifli, vanília, cukor. Ja, és egy kanál! :)

Túl van gondolva ez az én ízlésemnek...

Citromot nem értem a leginkább, minden édességet képesek egyes "terroristák" elrontani vele... Mintha belefújnék egy fél flakon WC illatosítót.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2018.01.22. 18:22:36

@Hivatásos Beszólóművész: ez egy luxus változat :) Sokszor kóstoltam már itt-ott a mákos gubát, de ez az enyhe citromos íz szerintem nagyon sokat dob rajta - tessék csak kipróbálni! (Grat. a nickname-hez.)

Peetee 2018.01.22. 18:26:47

A mákos guba pont az, ami "ahány ház, annyi szokás". Még a menzákon sem ugyanúgy készítették , két megyével jobbra-balra is változtak az összetevők meg az elkészítés módja. Ez egy gazdag, ízléses, besütős verzió, de még tucatnyi létezik, amit tucatnyi helyen neveznek/gondolnak eredetinek és igazinak. Pacsi.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2018.01.22. 20:49:14

Tepsiben két rétegben a teteje finom ropogósra sül. Epic

Benikuty 2018.01.23. 13:33:36

@CCnick: Kérlek téged oh Mester, tanítsd meg nekünk, mi is az a mákosguba!
süti beállítások módosítása