recept-sztorik

Lepcsánkparty

Lepcsánkparty

Az egyik legfinomabb magyar hal: a süllő

Mitzi von Küche

2019. december 20. - Mitzi von Küche

 A Kárpát-medencében őshonos nemes hal a süllő, amely az oxigénnel jól ellátott állóvizekben érzi jól magát. Ritka vendég a halboltokban a friss süllő - maga a boltos is csodálkozott, hogy éppen kapható. Elég kisméretű halakat kaptam, de ennek is örültem.

sull1.jpg

 Finom, fehér, szálkamentes húsa miatt minden halkedveló szereti a süllőt /másfél kilós súly felett már fogasnak hívják/. A legegyszerűbb elkészítési móddal lesz a legfinomabb: sütőben megsütve. A konyhakész halakat besóztam, pici citromlével meglocsoltam és olivaolajjal kikent jénai tálba helyeztem. Mellé csupán néhány felszeletelt ördögszekérgomba került. A hal tetejét is bekentem az olivaolajjal. 180 fokra előmelegített sütőbe tettem.

sull2.jpg

 20 perc sütés elegendő is lett a halacskák elkészüléséhez.

sull3.jpg

 A süllő és a gombaszeletkék mellé párolt basmati rizset és vinegrette-tel kevert salátát tálaltam.

sull4.jpg

 Egyszerű, elegáns étel, az ünnepi asztal dísze!

sull5.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsankparty.blog.hu/api/trackback/id/tr4515352400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kocsmagomba 2019.12.20. 18:29:24

Valóban a süllő, fogas és rokon fajai a legfinomabb fehér húsú, sütnivaló halak. Csakhogy magyar-e? Félre ne értsd, nem érthet mindenki hozzá, de ez a képen lévő hal biztos, hogy nem magyar. Gyanúsak voltak az oldalfoltjai, hol is láttam már ilyet, aztán hirtelen beugrott.
Ez kazahsztáni (vagy környékbeli) süllő, kicsit más mintájú, mint a magyar.
vir.matusz-vad.hu/webaruhaz/hu/product/sullo-konyhakesz-10-glazur/102209
A magyarok inkább ilyenek, lásd Hellohal:
hellohal.hu/tudtad-a-sullorol/
Ez utóbbit szerintem te is ismered a Tisza tónál! :)
Ettől még természetesen igaz, hogy a süllő az egyik legfinomabb magyar hal. Is. :)

A gombát meg már kitárgyaltuk múltkor. Én próbáltam egyszer fagyasztott vargányát tölteni a hasába, de nem voltam elégedett a végeredménnyel.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2019.12.20. 19:18:05

@kocsmagomba: A Hortobágyi Halgazdaság boltjában vettem - esküdtek rá, hogy hazai.

kocsmagomba 2019.12.20. 19:53:29

@Mitzi von Küche: :) Sebaj. Én biztos vagyok a véleményemben. Elég sok tóból ettem már saját készítésű magyar süllőt. Majd figyeld a mintákat, Tiszánál főleg, a magyar egyenes vonalvezetésű, bemosottabb. (de hiányzik ilyenkor "süllőcske" véleménye...)

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2019.12.20. 20:59:53

@kocsmagomba: Akkor Te tájékozottabb vagy a témában. Én régóta kerestem frisset /a Metroban kapható fagyasztott valóban kazah/, megörültem neki. És tényleg finom lett.
Süllőcskét sokan hiányoljuk.

Tangó Suszter 2019.12.21. 22:58:48

Kellemes/Áldott Karácsonyi Ünnepet kívánok, valamint BUÉK!

Tangó Suszter 2019.12.21. 22:58:50

Kellemes/Áldott Karácsonyi Ünnepet kívánok, valamint BUÉK!

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2019.12.21. 23:18:54

@kocsmagomba:
Nincs genetikai különbség, egy fajhoz (Stizostedion lucioperca L.) tartoznak, az eltérés a mintázatban esetleges. Az itthoniak közül a folyóból (pl. Duna) származó egyedek sötétebbek.
A hazai boltokban kapható süllő döntő része valóban külföldi, de küllem alapján nem lehet állítani semmi biztosat.

Samhazai 2019.12.21. 23:39:04

Még jó, hogy odaírtad, hogy az "egyik" legfinomabb. A sügér, ami igen közeli rokona a süllőnek sokkal finomabb szerintem. Bár azt tényleg nem lehet halboltban venni, de éppen ezért is érdemes horgászni. :-)
A recepthez, csak annyit fűznék hozzá, hogy szerintem a süllőt, ami egy kőszáraz húsú hal, a szalonna tudja feldobni, egyszerűen csak a hasába és az irdalásokba kenyérszalonna csíkok. Na az az isteni ünnepi menü.

Kedélyes Paraszt 2019.12.22. 08:40:19

@kocsmagomba: fagyasztott varganyat minek teszel a hasaba? fel sem enged mire a hal megsul. a velemenyem szerint 20 perc alatt ezek az ordogszeker szeletek sem sultek at.

Attilajukkaja 2019.12.22. 09:48:18

@kocsmagomba:
"Ez kazahsztáni (vagy környékbeli) süllő"
A Balaton partján kapható sült keszeg is kazahsztáni halból készül. Rosszabb esetben románból.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2019.12.22. 09:48:18

@Tangó Suszter: Boldog karácsonyt kívánunk viszont, kedves SuszterTangó barátunk!
A blog Tisztelt Olvasóinak is ezúton kívánunk kellemes ünnepeket!

Attilajukkaja 2019.12.22. 09:49:46

@Tangó Suszter:
Köszönjük, köszönjük! És viszont, viszont! :o)

Attilajukkaja 2019.12.22. 09:50:38

@Mitzi von Küche:
Neked is köszönjük és neked is kellemes ünnepeket!

Kopasz Szuzukis 2019.12.22. 10:30:34

@Samhazai: hatalmas tévedés, hogy száraz a süllő húsa. Összekevered a csukával. De az is csak akkor szárad ki, ha rommá filézve, vagy agyonsütve készítik el.

Benikuty 2019.12.22. 13:11:53

Véleményem szerint akkor lényeges, magyar, avagy kazah a süllő, ha beszélgetni szeretne vele az ember. A mintázata? Na ezen jót derültem! A tartás és takarmányozás minősége mellékes, ha viszont megenni lesz, ezek a legfontosabbak.
Vadon termettet lehetetlen szerezni, legalábbis nekem nem megy...
@Attilajukkaja:
@Hepci: @Tangó Suszter: Öröm benneteket látni! :)

Attilajukkaja 2019.12.22. 16:13:41

@Benikuty:
Kedves vagy! :o)
Úgy tudom, magyar halat manapság már csak tenyészetekből kapni. Horgászok ilyenkor előnyben, mert a szerencsések még kifoghatnak szép hazai példányokat is, legálisan.

kocsmagomba 2019.12.22. 16:57:20

@Kedélyes Paraszt: az ördögszekeret az előző posztban, ha visszaolvasol kitárgyaltuk, hogy hiba volt hal mellett "sütni", a posztoló is ezt írta, erre utaltam a kommentben
Másik:
Annyira hülye nem vagyok, hogy fagyasztott formájában használjam a vargányát hal hasüregébe, csak egyszerűen fogalmaztam, mert nem ez volt a lényeg, kár, hogy nem értetted, akkor a te kedvedért, fagyasztóból kivett vargányát nem csak kiengedve, hanem fűszeresen elkészítve töltöttem bele. Szevasz... :))))
@Attilajukkaja: nyilván, ezért is hoztam szóba! ;)
@Benikuty: olvasd el, amit linkeltem, amiről jukka is beszél, "Hellohal" ismereteiben is megbízhatsz. Nyilván nem írom, hogy a kazah szarabb takarmányon él, meg nem finomebb, mert nem tudhatjuk mi sül ki a süllőből éppen aktuálisan, csak azt tudom megírni, hogy tutti nem magyar darab volt. Persze, hogy a tartás körülményei a fontosak, csakhogy erről nem is beszéltem, csak szereted kavarni a kocsonyát, mint mindig! ;)

Kedélyes Paraszt 2019.12.23. 07:02:52

@kocsmagomba: szevasz:) fagyasztott gombat vegkepp nem engedunk ki. lottyedt sz@rt kapsz. en mindig vagy fagyottan, vagy csak enyhen felengedve teszem a zsiradekba, porkoltbe, kezdem el fozni, sutni. akkor olyan lesz az allaga, mintha frissen hasznaltad volna fel.
az elozo cikket meg nem olvastam, de a halhoz ritkan illik a gomba szerintem.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2019.12.23. 07:32:31

azert eszek csak sullot mert azt nem lehet etetni csirkeszaros maradék táppal mint a pontyot. ennyi.

bontottcsirke 2019.12.23. 08:49:23

A süllőt rövid ideig 170 fokos olajban enyhe panírral kell kirántani, ha szarrá sütöd élvezhetetlen az íze.

Attilajukkaja 2019.12.23. 12:29:11

@Kedélyes Paraszt:
"fagyasztott gombat vegkepp nem engedunk ki"
Gondolom, fűszeres előpirítás közben magától is kienged.

@bontottcsirke:
"ha szarrá sütöd élvezhetetlen az íze"
A képen nem tűnik szarrá sütöttnek.

Benikuty 2019.12.23. 13:05:14

@Attilajukkaja: "A képen nem tűnik szarrá sütöttnek. " Kivételesen valóban nem.

Attilajukkaja 2019.12.23. 14:21:12

@Benikuty:
Ugye? :o)
A kivételesent meg sem hallottam.

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2019.12.23. 20:32:23

Boldog Karácsonyt a Lepcsánkparty iróinak és összes olvasójuknak!

kocsmagomba 2019.12.23. 21:20:05

@Kedélyes Paraszt: Hahó! :)
Csak szólok, hogy lassan 50 éve gombászok, szakértő nélkül ;) és főzök gombás ételeket. Tisztánlátás végett.... Ne kóstolgass engem! ;)
Valóban, a vargánya túl erős íz a halhoz. Bár most láttam valami receptet, ez konkrétan halgombóc, vargányás szósszal leöntve. Ezen még agyalok egyet, de ez sem tűnik meggyőzőnek.
@Attilajukkaja: jól látod

kocsmagomba 2019.12.23. 21:32:51

@bontottcsirke: na jó...
Süllőt, fogast de akár lebőrözött harcsát is úgy sütök, hogy a panírt 250 kilométerre elviszem a helyszínről és mindenkit lenyilazok, aki szóba hozza.
Fenét.
Serpenyőbe gyengén alákent zsiradékon két oldalát, ennyi.
Vagy valami sütős megoldás, de csak ha nagy, egész darab, ha több idő kell az átsüléshez.
Panír???? Még liszt se.

Benikuty 2019.12.25. 13:26:05

@bontottcsirke: A nyúzott szürkeharcsát kukorica lisztben, friss tojásban, panko morzsában forgatom, és ghí-ben sütöm magas hőfokon.

Boldog Karácsonyt kívánok !

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2020.01.01. 21:50:07

@Andrass9: Köszönjük és viszont kívánjuk! Sok finomságot az új évben!

Kedélyes Paraszt 2020.01.03. 09:49:22

@kocsmagomba: en tavaly karacsonyra csinaltam hasonlo kajat. ponty, keszeg, karasz, harcsa alaple lepaszirozva. harcsafilet apritogepben ledaraltam, fasirtszeruen fuszereztem, husgombocokat formaztam beloluk. sajat szedesu ordogszekeret lepiritottam, majd a halleban foztem, kesobb a gombocokat is beletettem. egesz jo lett.
süti beállítások módosítása